پانا از اقدام عملیاتی سازمان دانش‌آموزی برای آشنایی نسل جدید با دستاوردهای کشور گزارش می‌دهد؛

راهیان پیشرفت قدم اول را برداشتند

تهران (پانا) - اولین اردوی راهیان پیشرفت با همت سازمان دانش‌آموزی و چند روز پس از توصیه ریاست‌جمهوری برگزار شد و جمعی از دانش‌آموزان عضو سازمان دانش‌آموزی از مرکز انستیتو پاستور و پارک ملی هوافضا دیدن کردند تا از این پس، با زبان خودشان راویان پیشرفت ایران اسلامی باشند.

کد مطلب: ۱۳۲۱۵۷۸
لینک کوتاه کپی شد
راهیان پیشرفت قدم اول را برداشتند

در سال‌های اخیر برای روایت دستاوردهای علمی کشور در حوزه‌های مختلف و تببین پیشرفت‌ها در میان اقشار مختلف جامعه، اقداماتی مانند سخنرانی صورت می‌گرفت و مخاطبان به این شیوه از اخبار آخرین دستاوردهای علمی کشور آگاه می‌شدند. سخنرانی برای مخاطبان و آگاهی‌بخشی به آن‌ها از جمله راه‌های صحیح برای تکثیر و نشر اطلاعات است اما حضور فیزیکی مخاطب در کنار دستاوردها و همچنین ملموس بودن پیشرفت‌های موجود به راحتی می‌تواند منجر به روشنگری و تببین حقایق شود.

از نگاه حکیمانه مقام معظم رهبری(مدّظله العالی) جهاد تبیین، مهم‌ترین عرصه جهاد است؛ زیرا اکنون دشمن با هزاران دستگاه رسانه‌ای و خبری دست به جنگ روانی زده است تا با وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها، ارتباط مؤمنانه مردم ایران اسلامی را قطع کند. از این رو باید با تبیین و روشنگری، حقیقت‌ها را برای همگان بیان کرد.

ایشان در توصیه دیگری به فعالیت هزاران دستگاه دشمن برای مبارزه با اسلام و انقلاب اسلامی اشاره و بر جهاد تبیین به عنوان مهم‌ترین عرصه جهاد تأکید می‌فرمایند: "یک روز میدان، میدان نظامی است مثل دوران دفاع مقدس، دوران دفاع از حرم؛ اینجا میدان، میدان نظامی است؛ آن روز خیلی‌ها وظیفه را تشخیص دادند و حرکت کردند و رفتند و وظیفه‌شان را انجام دادند -البته واجب کفایی بود؛ واجب عینی نبود- که البته در همین‌جا هم هیئت‌ها سنگ تمام گذاشتند که قبلاً عرض کردیم، و بسیاری از این رزمندگان ما و شهدای ما، بچه‌های هیئت‌ها بودند که رفتند و به شهادت رسیدند. یک روز عرصه‌ علم است و جهاد، جهاد علمی است، باید علم را بالا برد؛ یک روز عرصه‌ فعالیت‌های اجتماعی است؛ یک روز عرصه‌ خدمات اجتماعی است و خدمت به مردم. آن روزی که دشمن سعی می‌کند جامعه را در فشار اقتصادی قرار بدهد، برای اینکه مردم را در مقابل اسلام، در مقابل نظام اسلامی قرار بدهد؛ آن روز اگر شما خدمت اقتصادی و اجتماعی به مردم بکنید، جهاد کرده‌اید در مقابل دشمن؛ لکن از همه‌ این‌ها مهم‌تر عرصه‌ تبیین و روشنگری است. اگر روشنگری بود، همه‌ این عرصه‌های گوناگون در وقت خود و جای خود وضع‌شان روشن خواهد شد و مردان خودشان را پیدا خواهند کرد."

25مهر امسال بود که آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران اسلامی در بازدید ستادی از وزارت آموزش و پرورش، پیشنهاد راه‌اندازی و برگزاری اردوهای «راهیان‌ پیشرفت» را با هدف ایجاد نشاط در دانش‌آموزان و مشاهده پیشرفت و دستاورد‌های کشور به مسئولان این وزارتخانه ارائه داد و گفت محیط‌های علمی و پژوهشی دانشگاهی از جمله مکان‌های بسیار جذاب و دیدنی برای دانش‌آموزان است و نشان دادن پیشرفت ما و دستاورد‌ها و افتخارات کشور به نسل نوجوان و جوان خنثی‌کننده اخبار منفی و القائات نادرست رسانه‌های خارجی به نسل امروز ماست.

بعد از توصیه رئیس‌جمهوری مبنی بر راه‌اندازی اردوهای راهیان پیشرفت ایران اسلامی، با همت سازمان دانش‌آموزی اولین اردوی راهیان پیشرفت به‌منظور تربیت راویانِ پیشرفت که برخی از آن‌ها خبرنگاران دانش‌آموز هستند در 12 و 13 آبان‌‌ و مصادف با هفته نوجوان و روز دانش‌آموز برگزار شد و دانش‌آموزان حاضر در این اردو از انستیتو پاستور و پارک ملی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازدید کردند و با آخرین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در دو حوزه علمی و نظامی آشنا شدند.

امیر جمشیدی، رئیس مرکز اردویی گردشگری سازمان دانش‌آموزی کشور درخصوص برگزاری اولین دوره اردوهای راهیان پیشرفت به پانا گفت: «اردوی راهیان پیشرفت اتفاق مثبت و مبارکی است که در چند جهت قابل توجه است. نسل امروز ما، به‌ویژه دانش‌آموزان دهه هشتادی‌ و دهه نودی‌ به‌دنبال الگوهای موفقیت می‌گردند. هرکسی برای خود و افق حقیقی که برای زندگی خود ترسیم می‌کند، به‌دنبال یک سری الگوها است. یکی از دستاوردهای ویژه اردوی راهیان پیشرفت این است که دانش‌آموزان، انسان‌های تلاشگر، نخبه، مخترع و مستعد را از نسل نزدیک به خودشان می‌بینند و با آن‌ها ارتباط واقعی می‌گیرند.»

وی ادامه داد: «دانش‌آموزان در اردوی راهیان پیشرفت دستاوردهایی را از نزدیک می‌بینند که واقعیت مجازی ندارد بلکه واقعیت حقیقی دارد. برای مثال شاید در عرصه هوافضا حرف‌ها و بحث‌های متفاوتی شنیده‌ایم اما امروز در اردوی راهیان پیشرفت دستاوردهای واقعی هوافضا و تلاش ۴۰ ساله دانشمندان ایرانی در این عرصه، به‌صورت کاملا ملموس توسط دانش‌آموزان حس شد.»

جمشیدی ادامه داد: «احساس من این است که اردوی راهیان پیشرفت اگر فقط یک دستاورد داشته باشد آن هم در ترسیم ایران قوی و ترسیم جهاد تبیین است و نباید اجازه داد این دستاوردها مظلومانه نادیده گرفته شوند.»

رئیس مرکز اردویی گردشگری سازمان دانش‌آموزی کشور با بیان این موضوع که دانش‌آموزان می‌توانند راویان بسیار خوبی‌ باشند، تصریح کرد: «نسل امروز دانش‌آموزان جوان و نوجوان به محض وارد شدن به محیط خانه می‌توانند روی پدر و مادر خود تاثیرگذاری داشته باشند. حتی می‌توانند لیدر خانواده باشند، چرا؟ چون مسلط بر علم هستند، همچنین به اطلاعات خانواده‌ تسلط دارند. این دو موضوع به کمک آن‌ها می‌آید.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «خودباوری و اقتدار در جوان دهه نودی و دهه هشتادی ما باید شکل بگیرد. امیدواریم برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت سرآغاز بسیار خوبی برای روایت دستاوردها توسط دانش‌آموزان باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار