حسین عبادتی با حضور در رادیو فرهنگ:

اردوهای راهیان پیشرفت‌ یکی از راهبردهای منظومه‌ جهاد تبیین است

توجه به پیشرفت‌ها و دستاوردها در همه استان‌ها و همه صنایع ضروری است/ حضور مسئولان در اردوها مانند رئیس‌جمهوری، ساده و صمیمانه باشد‌

تهران (پانا) - قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی، اردوهای راهیان پیشرفت را یکی از راهبردهای منظومه‌ جهاد تبیین دانست و بر ضرورت آشنایی دانش‌آموزان با پیشرفت‌های همه‌جانبه ایران اسلامی در عرصه‌های علمی، صنعتی، سیاسی، فرهنگی، هنری و ورزشی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۲۲۱۳۵
لینک کوتاه کپی شد
اردوهای راهیان پیشرفت‌ یکی از راهبردهای منظومه‌ جهاد تبیین است

حسین عبادتی ظهر امروز با حضور در برنامه «در مسیر پیشرفت» رادیو فرهنگ با موضوع اردوهای راهیان پیشرفت، اظهار داشت: مساله اصلی و هدف محوری اردوهای راهیان پیشرفت ایران اسلامی «امیدآفرینی» است تا دانش‌آموزان عزیز با پیشرفت‌های کشور در عرصه‌های مختلف آشنا شوند و به درستی درک کنند و متوجه باشند که جایگاه ما در مسیر پیشرفت به سوی قله کجاست و چه مسیری را تا رسیدن به قله در پیش داریم.

وی افزود: اخیرا رئیس‌جمهوری محترم بر ضرورت برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت تاکید داشتند و پیش از آن نیز بارها مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) بر لزوم شناساندن و معرفی اقدامات و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در بیش از چهار دهه گذشته تاکید فرموده بودند.

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی ادامه داد: امروز شاهد سیاه‌نمایی بدخواهان و دشمنان علیه نظام عزیزمان هستیم تا به خیال باطل‌شان، مردم ایران اسلامی را ناامید کنند اما هدف ما این است که در عبور از این ژانر نکبت و گذر به سلامت از این سیاه‌نمایی‌ها، تلاش کنیم و به مردم بویژه دانش‌آموزان برای ساختن ایران قوی امید و انگیزه بدهیم.

عبادتی با اشاره به برنامه‌ریزی برای آغاز اردوهای راهیان پیشرفت ایران اسلامی در سازمان دانش‌آموزی کشور گفت: روز دانش‌آموز بهترین زمان و فرصت برای آغاز اردوهای راهیان پیشرفت بود و تاکید داشتیم که دانش‌آموزان علاوه بر حضور در اردو، راوی پیشرفت هم باشند و دستاوردهایی که به چشم خود می‌بینند را با زبان خودشان روایت کنند.

فعالیت 64هزار دانش‌آموز خبرگزاری پانا برای روایتگری پیشرفت‌ها

وی تصریح کرد: سازمان دانش‌آموزی در زیرمجموعه خود از یک امکان و فرصت رسانه‌ای با عنوان خبرگزاری پانا بهره‌مند است که این خبرگزاری به واسطه حضور و فعالیت 64 هزار دانش‌آموز خبرنگار، بازوی رسانه‌ای سازمان محسوب می‌شود و بر همین اساس قرار است این دانش‌آموزان راویان پیشرفت ایران اسلامی برای دوستان، خانواده و هم‌سن و سالان خود باشند.

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی اظهار داشت: تصمیم بر این شد که نخستین اردوی راهیان پیشرفت، در فضایی باشد که موفقیت در آن طی سال‌های اخیر برای همه مردم ملموس بوده است، بنابراین جمعی از دانش‌آموزان عضو سازمان دانش‌آموزی در اولین قدم به انستیتو پاستور رفتند و ریاست محترم این مجموعه بیشترین همکاری را در فرصت زمانی اندک با ما داشتند تا بدون معطل ماندن در تشریفات خاص اداری، شاهد حضور دانش‌آموزان در انستیتو پاستور باشیم. بنابراین دانش‌آموزان از نزدیک و با چشم خود دیدند که تلاشگران ایرانی و متخصصان این مرز و بوم چگونه توانستند با اتکا به توان و دانش ایرانی، 15 میلیون ایرانی را در برابر ویروس کرونا مصون کنند و در گذر از یک مرحله حساس و پیچیده در شرایطی که کشورهای دیگر ما را تحریم کرده بودند و به خیال خودشان ما را با محدودیت مواجه ساخته بودند، در کنار ملت ایران باشند.

عبادتی تاکید کرد: حضور دانش‌آموزان در چنین فضاها و مجموعه‌هایی قطعا امیدآفرینی می‌کند و آنها این امید و انگیزه را برای عموم مردم بخصوص دوستان و هم‌نسلی‌های خود منتشر و روایت می‌کنند.

لزوم توجه به پیشرفت‌ها و دستاوردها در همه استان‌ها و همه صنایع

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره چگونگی فراگیر شدن و تداوم این اردوها و روایتگری‌ها گفت: ما در کشورمان فقط انستیتو پاستور نداریم بلکه بسیاری از مجموعه‌های دیگر چنین موفقیت‌های غرورآفرین و امیدبخش را داشته‌اند. بنابراین باید به صنایع و حوزه‌های دیگر همچون فولاد، پتروشیمی، برق، کشاورزی، دامپروری و حتی حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی برای برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت و روایت‌گری در این زمینه توجه داشته باشیم.

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی کشور افزود: نگاه ما در این جریان نباید فقط محدود و منحصر به تهران باشد چراکه امروز در جای-جای کشور و سرزمین بزرگ ایران اسلامی شاهد دستاوردهای چشمگیر و تلاش‌های قابل توجه هستیم. بنابراین لازم است دانش‌آموزان در هر منطقه و استان با اتفاقات ملموس و پیشرفت‌های ایران اسلامی از نزدیک آشنا شوند. به عبارتی برای فراگیر شدن و تداوم اردوهای راهیان پیشرفت باید به فکر متکثر شدن موضوعات و حوزه‌های مرتبط با این اردو باشیم.

عبادتی ادامه داد: همچنین تاسیس و برگزاری نمایشگاه‌های دائمی مرتبط با دستاوردها و پیشرفت‌ها، در تداوم و فراگیر شدن این حرکت ارزشمند تاثیر بسزایی خواهد داشت. به این معنا که در کنار برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت، بهتر است نمایشگاه‌ها و غرفه‌هایی برپا شود تا قسمت‌ها و بخش‌هایی از دستاوردها که قابلیت ارائه نمایشگاهی دارد، برای دانش‌آموزان و دیگر اقشار جامعه به نمایش درآید.

اردوهای راهیان پیشرفت، یکی از راهبردهای منظومه‌ی جهاد تبیین است

وی در پاسخ به سوال کارشناس برنامه رادیو فرهنگ درباره جهاد تبیین و جایگاه آن در برنامه‌های فرهنگی اظهار داشت: جهاد تبیین در مواقعی مطرح می‌شود که با شرایط مبهم و پیچیده مواجه باشیم. بنابراین در زمینه پیشرفت ایران اسلامی نیز با توجه به سیاه‌نمایی‌های دشمنان و تلاش آنها برای ایجاد ابهام و شک و تردید در ذهن مردم بویژه دانش‌آموزان ایران اسلامی، ضرورت جهاد تبیین آشکار می‌شود.

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی اضافه کرد: بر همین اساس، اردوهای راهیان پیشرفت یکی از راهبردهایی است که در منظومه جهاد تبیین قرار می‌گیرد تا به مردم نشان دهیم و بازگو کنیم که چه پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، در کدام نقطه از مسیر صعود به قله قرار داریم و چه سیاه‌نمایی‌هایی علیه ما و کشور عزیزمان می‌شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: ما باید در کنار کار و تلاش، برای روایتگری هم وقت بگذاریم؛ به عبارت بهتر، 50 درصد از انرژی ما باید برای کار باشد و 50 درصد از آن برای روایتگری صرف شود. چون روایتگری، اصل کار است.

عرصه‌های پیشرفت شامل سیاست، ورزش، هنر و فرهنگ نیز می‌شود

عبادتی با تاکید بر این نکته که پیشرفت‌های ایران اسلامی فقط محدود و منحصر به موضوعات علمی نیست، گفت: ما باید در زمینه اردوهای راهیان پیشرفت ایران اسلامی به پیشرفت‌های همه‌جانبه توجه داشته باشیم و فقط محدود به حوزه علم و صنعت نباشیم. چراکه کشور عزیز ما در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، هنری و ورزشی دستاوردهای بی‌نظیری در چهار دهه اخیر داشته است که لازم است نسل جدید با آنها آشنا شود. به طور مثال، ما جایزه اسکار را بعد از انقلاب دریافت کردیم و در حوزه ادبیات و موسیقی و ورزش بیشترین دستاوردها و موفقیت‌ها را داشته‌ایم.

وی افزود: همچنین در زمینه محرومیت‌زدایی فعالیت‌های ارزشمندی انجام شده است که بسیاری از افرادی که به طور مستقیم درگیر محرومیت نبوده‌اند از این دستاوردها مطلع نیستند. بنابراین روایتگری در عرصه محرومیت‌زدایی به عنوان یک دستاورد و پیشرفت ارزشمند در ایران اسلامی باید مدنظر باشد و اردوهای راهیان پیشرفت با همین موضوع برای دانش‌آموزان برگزار شود.

حضور مسئولان در اردوها مانند رئیس‌جمهور، ساده و صمیمانه باشد

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی کشور در واکنش به سوال کارشناس و مجری برنامه درباره برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت با حضور مسئولان و مدیران کشور اظهار داشت: جا دارد که از اقدام ارزشمند ریاست محترم جمهوری قدردانی کنیم؛ چراکه بسیار ساده، بی‌تکلف، صمیمانه و صادقانه در کنار دانش‌آموزان حضور یافتند. یعنی نیت خوب ایشان منجر به یک خروجی خوب شد که رسانه‌های کشور نیز آن را منعکس کردند. بنابراین همه مدیران و مسئولان باید چنین باشند.

مدیران به فکر دیده شدن پیشرفت‌های ایران اسلامی باشند نه دیده شدن خودشان

عبادتی تصریح کرد: باید شفاف و بدون تعارف بگویم که اگر مسئولان و مدیران می‌خواهند در اردوهای راهیان پیشرفت کنار دانش‌آموزان قرار بگیرند باید به دو نکته توجه داشته باشند؛ اول اینکه مانند آقای رئیس‌جمهور فارغ از پروتکل‌های معمول و کاملا ساده و صمیمی در این اردوها حضور یابند. فرض کنید اگر قرار بود شرایط پیچیده‌ای برای حضور آیت‌الله رئیسی در کنار دانش‌آموزان لحاظ شود، هرگز این دیدار صمیمی اتفاق نمی‌افتاد و چنین فضای خودمانی و دل‌نشین ایجاد نمی‌شد. دوم اینکه مساله اصلی این مدیران و مسئولان، دیده شدن خودشان نباشد بلکه به فکر دیده شدن موفقیت‌ها و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران باشند؛ اگر این دو ویژگی در اردوهای راهیان پیشرفت محقق شود و از سوی مسئولان مدنظر باشد، شاهد اتفاقات بسیار خوب خواهیم بود.

وی افزود: بنابراین از استانداران محترم، روسای سازمان‌های بزرگ و فعال (همچون سازمان بورس) و دیگر مسئولان انتظار داریم که در این مسیر همراهی کنند و کنار دانش‌آموزان باشند. اگر اینچنین باشد، دانش‌آموزان به این نتیجه می‌رسند که هدف ما کار تبلیغاتی نیست و این نسل آینده‌ساز واقعا برای مسئولان و مدیران کشور دارای اهمیت و ارزش است.

پیگیری انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین انستیتو پاستور، شهرداری و سازمان دانش‌آموزی

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بعد از نخستین اردوی راهیان پیشرفت و حضور دانش‌آموزان در مجموعه انستیتو پاستور، مقرر شد تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین سازمان دانش‌آموزی، شهرداری و انستیتو پاستور منعقد شود که بر اساس آن، امکان مراجعه عمومی و دانش‌آموزی به قسمت‌هایی از انستیتو پاستور وجود داشته باشد و این بازدیدها تبدیل به یک فرآیند مستمر شود. همچنین به زودی یک نشست خبری در این باره خواهیم داشت تا اطلاع‌رسانی بهتر و بیشتری در این زمینه انجام شود.

درخواست یاری رسانه‌ای از سوی صدا و سیما داریم

عبادتی در پاسخ به سوال کارشناس برنامه رادیو فرهنگ درباره پیوست رسانه‌ای اردوهای راهیان پیشرفت و برنامه‌ریزی برای همکاری با نهادهای دیگر در برگزاری این اردوها اظهار داشت: بسیار خوب است که همه نهادها و دستگاه‌ها به دنبال ایفای نقش خود در این جریان باشند تا انشالله پیشرفت‌ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران به بهترین شکل برای عموم مردم و بخصوص نسل جدید بازگو و روایت شود.

وی افزود: سازمان دانش‌آموزی با روی باز و گشاده از همه پیشنهادات برای هرچه بهتر برگزار شدن اردوهای راهیان پیشرفت و روایتگری این اردوها و پیشرفت‌ها استقبال می‌کند.

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی درباره پیوست رسانه‌ای این اردوها نیز گفت: ما علاوه بر ظرفیت رسانه‌ای خود، برای بهره‌مند شدن از توان رسانه‌ای کشور برای انعکاس موفقیت‌ها و پیشرفت‌های ایران اسلامی با محوریت دانش‌‌آموزان و نسل جدید، برنامه داریم. بر همین اساس از سازمان صدا و سیما به عنوان یک مرجع رسانه‌ای معتبر و بزرگ که قطعا در حوزه سواد رسانه دارای توان و دانش بالایی است، درخواست می‌کنیم که در این مسیر دست ما را بگیرد تا در برنامه‌های مختلف از جمله گفت‌وگوهای ویژه خبری، مستندهای روایتگری و... کمک‌حال و یاریگر ما باشد تا انشالله جهاد تبیین به بهترین شکل ممکن محقق شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار