یک مدرس هنرستان کشاورزی در گفت‌وگو با پانا:

فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های کشاورزی به‌حال خود رها شده‌اند

فلسفه شکل‌گیری رشته‌های هنرستانی آموزش دانش و مهارت بود نه کنکور و دانشگاه/ مهاجران خارج از کشور جای شغل هنرستانی‌های کشاورزی را گرفته‌اند

تهران (پانا) - با توجه به اینکه شکل‌گیری هنرستان سوق دادن دانش‌آموزان به سمت مهارت در کنار دانش بوده است، یکی از مدرسان هنرستان‌های کشاورزی عنوان می‌کند که متأسفانه این هنرستان‌ها رها شده‌اند و از اهداف اصلی‌شان که رساندن نیروی متخصص به بازار کار بود، دور شده‌اند.

کد مطلب: ۱۳۱۸۴۸۵
لینک کوتاه کپی شد
فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های کشاورزی به‌حال خود رها شده‌اند

سعید کچوئیان، از مدرسان رشته امور دام هنرستان شهید باهنر پاکدشت تهران درباره وضعیت جغرافیایی ایران برای توسعه رشته کشاورزی در هنرستان‌ها گفت: «خوشبختانه ایران در تمام موقعیت جغرافیایی رشته کشاورزی جایگاه دارد و با توجه به نوع پرورش دام می‌توان فعالیت کرد. برای مثال در جنوب کشور در موضوع پرورش گاومیش و در سیستان و بلوچستان موضوع پرورش شتر و گوسفند را داریم و همه‌جا این پتانسیل وجود داشته و هرکدام بر اساس نوع دامی که پرورش داده می‌شود، متفاوت است.»

فلسفه شکل‌گیری رشته‌های هنرستانی آموزش دانش و مهارت بود نه کنکور و دانشگاه

کچوئیان درباره چرایی استقبال‌نکردن خانواده‌ها و دانش‌آموزان از رشته‌های هنرستان‌های کشاورزی اظهار کرد: «متأسفانه در جامعه ما همه می‌خواهند پزشک شوند و البته این سیاست کلی است که از صدر بوده و در بحث آموزش‌های هنرستانی که در اصل سوق‌دادن دانش‌آموز به سمت دانش و مهارت توأم است و قرار بوده بازدهی این ایده به کمک اقتصاد کشور بیاید اما این روزها سیستم آموزشی نمره‌محور است و به‌تبع آن والدین و دانش‌آموز هم به آن سمت می‌روند.»

باید توجه خانواده‌ها به رشته‌های هنرستان کشاورزی جلب شود

این مدرس هنرستان کشاورزی گفت: «کسانی هستند که استعداد درخشان را در رشته‌های ریاضی و تجربی پرورش می‌دهند اما درواقع برای کشورهای دیگر این دانش‌آموزان پرورش داده می‌شوند و بقیه دانش‌آموزها ازجمله همین هنرستانی‌ها هستند که در کشور می‌مانند و برای ایران کار می‌کنند. باید در سیاست کلی تغییراتی ایجاد شود و ازجمله توجه ویژه به هنرستان‌ها تا خانواده‌ها هم تمایلشان به رشته‌های هنرستانی جلب شود.»

وی با اشاره به اینکه درصدی از دانش‌آموزانی که به سمت رشته‌های هنرستانی می‌آیند ممکن است امکان ورود به رشته‌های نظری متوسطه را نداشته‌اند، گفت: «در این رشته دانش‌آ‌موزان علاقه‌مند هم داریم که حساب‌شده به هنرستان کشاورزی آمده‌اند. مخصوصاً در منطقه پاکدشت که خانواده‌ها عمدتاً به مشاغل زراعی مشغول‌اند این فرزندان فرصت شغلی کاملاً برایشان فراهم است.»

در فنلاند، دانش‌آموز هنرستانی از روز اول بیمه می‌شود

وی با مقایسه تطبیقی هنرستان‌های فنلاند و بررسی دلایل موفقیت هنرستان‌های آن کشور گفت: «با بررسی هنرستان‌های فنلاند دیده‌ام که دانش‌آموزی که به هنرستان می‌آید از همان روز اول بیمه می‌شود. هنرستان‌های ما در موضوع محتوایی غنی هستند و دغدغه این رشته در مباحث اجرایی است. دانش‌آموزان انگیزه‌ای برای انتخاب آگاهانه ادامه تحصیل در هنرستان‌های کشاورزی ندارند.»

کچوئیان اظهار کرد: «متأسفانه هنرستانی‌ها بعد از اتمام تحصیل و گرفتن دیپلم رها می‌شوند و این در حالی است که رشته‌های تئوری‌خوانده‌ای که صرفاً مدرک دانشگاهی دارند جذب بازار کار کشاورزی می‌شوند. می‌توان برای هنرستانی‌ها مشوق‌های خاصی در نظر گرفت، ازجمله می‌توان آنها را به واحدهای مختلف معرفی کرد و حتی دو سال سربازی‌شان را در این نوع واحدهای تولیدی بگذرانند.»

وی افزود: «اگر قرار باشد هنرستانی‌ها صرفاً به دانشگاه بروند تا بتوانند فرصت شغلی داشته باشند، از اهداف اولیه هنرستان‌های کشاورزی که تربیت نیروی ماهر بوده تا در واحدهای تولیدی فعال باشند دور می‌شوند.»

نیروی کار ارزان مهاجر جای اشتغال هنرستانی را گرفته‌اند

وی با اشاره به اینکه مهاجران خارج از کشور جای شغل هنرستانی‌های کشاورزی را گرفته‌اند، اظهار کرد: «در کارگاه‌ها مهاجران بهتر از نیروی درس‌خوانده در هنرستان کشاورزی جذب می‌شود چون باید چنین نیرویی را بیمه کنند یا قرارداد ببندند و به خاطر همین موضوع ترجیح در انتخاب نیروی مهاجر بیشتر است. هنرستانی‌ها رها شده‌اند درحالی‌که همین‌ها می‌توانند زیرساخت‌های کشور ما را بسازند. در موضوع مصرف آب که با بحران روبه‌رو شده‌ایم دلیلش این است که نیروهایی که درباره مصرف بهینه آب اطلاعی ندارند در کار کشاورزی استفاده می‌شوند ولی نیروی آموزش دیده هنرستانی استفاده نمی‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار