نماینده ادوار مجلس دانش‌آموزی:

بخش عمده شخصیت افراد، در دوران کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد‌

تهران (پانا) - آرمیتا رزاقیان؛ نماینده ادوار مجلس دانش‌آموزی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از شخصیت هر فرد در دوران کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد، عنوان کرد انجام فعالیت‌های مورد علاقه از سوی دانش‌آموزان، تاثیرات مثبتی در زمینه استعدادیابی آن‌ها خواهد داشت.

کد مطلب: ۱۳۱۰۳۱۹
لینک کوتاه کپی شد
بخش عمده شخصیت افراد، در دوران کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد‌

آرمیتا رزاقیان؛ نماینده ادوار مجلس دانش‌آموزی در حاشیه نشست معارفه نمایندگان یازدهمین دوره مجلس دانش آموزی کشور گفت: بخش عمده ای از شخصیت هر فرد در دوران کودکی و نوجوانی شکل می گیرد و تجربه ثابت کرده عادت‌هایی که افراد در این سنین پیدا می‌کنند اغلب تا مدت‌ها با آنها همراه است. حال اگر نوجوان در این سن کارهایی را انجام دهد که به آن علاقه دارد و به مرتبط با استعدادهایش باشد نتیجه مطلوب تری حاصل می شود.

رزاقیان تاکید کرد: نوجوانان و دانش آموزان با وجود انرژی درونی که دارند، از آنجا که به آینده خود امیدوار هستند ایده های زیادی را در ذهن خود می پرورانند و موانع و مشکلات موجود را تحمل می کنند تا به اهدافشان برسند اما برای تقویت این احساس به انگیزه بخشی نیاز دارند یعنی باید احساس امیدواری، دلگرمی و خوشبختی در فعالیتی که پیش گرفته اند، داشته باشند و قطعا نیاز به حمایت و هدایت مناسب و تخصصی دارند و یکی از این راه‌ها معاشرت با همسالان موفق در حوزه فعالیت و استعدادشان است و بعد از بالا بردن مهارت اعتماد به نفس و عزت نفس در این زمینه، مرحله بعد ارتقای مهارت ها و هوش هایی است که در آن قدرت کمتری دارند و تبدیل شدن به یک فرد چند بعدی و توانمند است.

رزاقیان اضافه کرد: سال های زیادی در نظام آموزش و پرورش این مثال مطرح شده و اقدامات گوناگونی برای آن صورت گرفته مسئله‌ای است که باید بیشتر به آن پرداخت.
نکته اول اینکه اسناد و نهاد هایی که ما برای استعدادیابی و تربیت تمام ساحتی دانش آموزان داریم که اغلب برگرفته شده و یا بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است همچون سند تعالی مدیریت، سند اجرایی مدارس، سازمان دانش آموزی و سازمان بسیج و... همگی تا سال دهم که همان شروع دبیرستان دوره دوم دانش آموزان است آنان را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. دانش آموز پرورشی که مدتهاست خود را در فعالیت های اجتماعی دیده به ناگاه در دوره دبیرستان رها شده و به حال خود گذارده می‌شود. دانش آموزانی که در دوره راهنمایی مسیر حرکت درست و استعداد خود را یافته اند در آینده نیز مسیر خود را تشخیص داده و موفق خواهند شد. اما به طور قطع تربیت معلم و مربی برای نسل بعد برای آموزش و پرورش امری بسیار خطیر است.

وی در پایان افزود: اهرم خانواده است که در روند استعدادیابی دانش آموزان نقش اساسی را ایفا می کند. خانواده ها در سال های دوره ابتدایی و پیش از آن به دنبال کشف استعداد در فرزند خویش و همچنین تقویت این استعداد در وی هستند. در دوره متوسطه اول جمعیت خانواده های پیگیر به نصف رسیده و در دوره دبیرستان به چیزی قریب به صفر می‌رسد. این امر سبب می‌شود تا دانش آموزان در مسیر حرکت، خود را تنها یافته و انگیزه خود را برای دنبال کردن مهارت و علاقه خود از دست بدهند.

دانش آموز خبرنگار: محمد مهدی کاظمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار