معاون پرورشی یکی از مدارس شهرستان نظرآباد در گفت‌وگو با پانا

دگرگونی شخصیت در دانش‌آموزان باید توسط خانواده و مدارس کنترل شود

کرج (پانا) - معاون پرورشی دبیرستان شهید کارگر برزی شهرستان نظرآباد عنوان کرد جامعه و خانواده در مسیر حرکت نوجوانان نقش مهمی دارند دگرگونی شخصیت دانش‌آموزان را خانواده و مدارس باید کنترل کنند.

کد مطلب: ۱۳۳۳۴۴۷
لینک کوتاه کپی شد
دگرگونی شخصیت در دانش‌آموزان باید توسط خانواده و مدارس کنترل شود

محمد شاد منامن، معاون پرورشی دبیرستان شهید کارگر برزی شهرستان نظرآباد در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «دیدگاه های متفاوتی نسبت به شخصیت وجود دارد، اما در مجموع می‌توان گفت که مجموعه ای از بینش ها، باوره و اعتقادات هر فرد، شخصیت آن فرد را شکل می‌دهد که این امر می‌تواند همراه با صفات و ویژگی‌های رفتاری باشد.»

وی افزود: «دگرگونی شخصیت در حالت کلی در راستای رشد و تکامل هر شخصی است که تحولی در فرد ایجاد می شود. اگر دگرگونی شخصیت در راستای رشد و تکامل دانش آموز باشد و صفات و ویژگی‌های مطلوبی برای خود کسب کند مخصوصاً در شرایطی قرار گیرد که در مرتبه ای بالاتر از زندگی خود باشد قطعاً این حرکت پیشرفت به سمت جلو است.»

معاون پرورشی دبیرستان شهید کارگر برزی شهرستان نظرآباد اضافه کرد: «این امر موجب فعالیت و پویایی در حرکت می‌شود، پس با توجه به مطالب مذکور می توان گفت که این گونه تغییر و تحول و دگرگونی شخصیت به نفع فرد خواهد بود.»

وی در ادامه تصریح کرد: «برای تشخیص سود یا ضرر دگرگونی شخصیت برای فرد یا جامعه، عوامل محیطی، اجتماعی و خانوادگی مختلفی دخیل است که پس از این مراحل مشخص می‌شود که آیا تاثیرات مثبت، در شخصیت فرد تاثیر دارد یا خیر که اگر در راه تعالی شکوفایی فرد تاثیرگذار باشد بنابراین به سود آن شخص بوده است. در چنین شرایطی عوامل محیطی و اجتماعی مدرسه می تواند به خوبی دانش آموز را هدایت کند. دانش آموز در مدرسه با مسئولیت گرفتن در گروه‌ها و تشکل‌های مختلف رشد و تکامل پیدا می‌کند و در برقراری ارتباط با اطرافیان مشکلی نخواهد داشت. نقش خانواده هم در این موضوع بسیار موثر است اگر در خانواده به نیازهای یک نوجوان در خانواده توجه شود بیشترین تأثیرگذاری را خواهد داشت.»

شاد منامن بیان کرد: «یکی دیگر از عواملی که بر شخصیت دانش‌آموزان می‌تواند تاثیرگذار باشد محیط اجتماعی است که پس از خانواده نقش مهمی در این امر دارد یعنی با معاشرت در محیط اجتماعی که با همسالان خود رخ می‌دهد باعث تغییر و تحولی(دگرگونی) شخصیت در نوجوانان خواهد شد. اگر محیط اجتماعی سالمی با همسالان خود داشته باشد تاثیر مثبتی به همراه دارد و در غیر اینصورت نوجوان دچار اشکال در شخصیت می شود.»

وی خاطرنشان کرد: «عواملی فردی از جمله عواملی هستند است که در شخصیت نوجوانان تاثیر فراوانی دارد. شخصی را در نظر بگیرید که به چه میزان از مهارت های زندگی برخوردار است و اگر آگاهی لازم را در این زمینه کسب کند چقدر می تواند در دگرگونی شخصیت موفق عمل کند. دانش آموزان در مقطع متوسطه دوم تجاربی از خانواده و اجتماع را یاد می‌گیرند و آگاهی های لازم را کسب کرده یا در مسیری حرکت کرده که آگاهی‌هایی به وی داده شده همچنین در سنی قرار دارند که می توانند تصمیم ساز باشند، یعنی نقش مهمی در تصمیمات خانواده و دوستان و اطرافیان ایفا کنند. اگر شخصیت فرد رو به رشد باشد قطعاً از پختگی در این سن برخوردار خواهند بود. نوجوانان در مقطع متوسطه دوم سن استقلال طلبی خودشان را تجربه می‌کنند که اگر مولفه ها و عوامل محیطی، اجتماعی، خانوادگی همسو با این مقطع از نوجوانان پیش برود باعث رشد و تکامل شخصیت نوجوان می شوند.»

وی در ادامه بیان کرد: «دانش آموزان نوجوان در این مقطع از سن خود بیشتر به دنبال گروه همسالان خود هستند؛این گروه از نوجوانان، دانش آموزانی هستند که ویژگی ها و عقیده های مشترکی دارند. یعنی اینکه این گروه‌ها بر رفتارها، ویژگی‌ها و کنش های اجتماعی همدیگر تاثیرگذار است. زیرا دلیل حساسیت این مقطع این است که شخص از زندگی کودکی و نونهالی عبور کرده و در حال اتمام مرحله نوجوانی است، یعنی آینده را هر لحظه نزدیکتر به خود حس می‌کند. این فرد به مرحله بلوغ فکری هم کم‌کم دست پیدا می‌کند یعنی حق انتخاب بیشتری دارد برای تصمیمات آینده خود، انتخاب گروه های دوستان،شغل، تفریحات و حتی زندگی مشترک»

معاون پرورشی دبیرستان شهید کارگر برزی شهرستان نظرآباد در پایان متذکر شد: «دینداری و معنویت از مهمترین عوامل دگرگونی مثبت شخصیتی است که فرد را در مسیر درست زندگی قرار می‌دهد. »

دانش‌آموز خبرنگار: علی اصغر مختاری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار