مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرج در نشست مدیران این ناحیه :

تزکیه و آماده‌سازی نوجوانان می‌تواند در آموزش موثر یاری‌مان کند

کرج (پانا) - مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرج بیان کرد تزکیه و آماده‌سازی نوجوانان می‌تواند در آموزش موثر آنان را یاری کند و این امر می‌تواند سرمایه‌گذاری اصلی باشد.

کد مطلب: ۱۳۰۸۳۵۳
لینک کوتاه کپی شد
تزکیه و آماده‌سازی نوجوانان می‌تواند در آموزش موثر یاری‌مان کند

جلسه عمومی مدیران مدارس ناحیه ۳ کرج امروز با حضور علی حجرگشت، مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز، رحمت الله نژاد فلاح مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرج و جمعی از مسئولین آموزش و پروش و مدیران این ناحیه در کانون رشد ناحیه ۳ کرج برگزار شد.

علی حجرگشت، مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز ضمن قدردانی از حضور مدیران و مسئولین حاضر در جلسه بیان کرد: ما هزینه های بسیاری در آموزش و پرورش می کنیم اما از هدف اصلی خود ناآگاهیم. فلسفه اصلی وجود همه ما در آموزش و پرورش دانش آموزان هستندو اگر دانش آموزان نباشند ما نیز نقش موثری نخواهیم داشت، بنابراین هرکاری که انجام می‌دهیم باید برای دانش آموزان باشد. می‌دانیم که مشکلات و نگرانی های بسیاری وجود دارد. مشکلاتی از قبیل کمبود نیروی آموزشی و شرایط حال حاضر که پس از توقف فعالیت ها و آموزش حضوری در طول سه سال گذشته که محیط و فضای جدیدی را برای دانش آموزان و معلمین به وجود آورده، اما موظف هستیم تلاش کنیم تا وظایف خود را به انجام برسانیم.

وی همچنین افزود: متاسفانه بسیاری از مدارس صحبت ها و توصیه های آموزش و پرورش را جدی نمی‌گیرند. در بازدیدی که از برخی مدارس به عمل آمد، دریافتیم که هزینه هایی غیرضروری صورت گرفته که در عین حال حق بسیاری از مدارس را تضعیف کرده است. مدرسه ای که برای انواع تزئینات و کاشی کاری های اطراف مدرسه مبالغی هنگفت پرداخت کرده، در حالی که در مدرسه ای دیگر معلمانی حتی جای مناسب برای نشستن ندارند. این مسائل بسیار تاسف آور است و امید داریم که مدیران مدارس بیشتر به این مسائل توجه کنند.

حجرگشت در ادامه تاکید کرد: ثبت نام را حتما جدی بگیرید. در تمامی پایه ها می بایست پیگیری شود چند درصد از دانش آموزان ثبت نام شدند، کدام عده کتاب های درسی را ثبت سفارش کرده و دریافت می‌کنند و چه درصدی از دانش آموزان از تحصیل جا مانده اند. از مدیران مدارس می خواهیم که پیگیر اینگونه مسائل باشند تا در هفته های اول سال تحصیلی دغدغه هایی از این قبیل نداشته باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: ما فرهنگ مذهبی و ملی غنی داریم و قطعا مناسبت های ملی و مذهبی زیادی نیز در فرهنگ ما وجود دارد. پس وظیفه ما پاسداشت همین مناسبت ها و سنت هاست. همانگونه که به دانش آموزان تدریس می‌شود، باید این مسائل را نیز به آنان آموزش دهیم.

در ادامه این نشست رحمت الله نژاد فلاح، مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرج، ضمن خیرمقدم و قدردانی از حضور مدیران و مسئولین حاضر در جلسه عنوان کرد: بسیار خرسندیم که فرهنگ مردمان این سرزمین دارای سرمایه عظیم معنوی است و این مهم در پیشرفت و تعالی جامعه به عنوان مزیتی برتر نقشی مهم دارد. باید با حراست از آن در خدمت تعالی جامعه بهره برد و غفلت از آن خسارت جبران ناپذیری به بار خواهد آورد. ما سربازان عرصه فرهنگ وظیفه ای بی همتا داریم که مستقیما در سعادتمندی افراد جامعه اثر دارد. تزکیه و آماده‌سازی نوجوانان می‌تواند در آموزش موثر یاری‌مان کند و این امر می‌تواند سرمایه‌گذاری اصلی ما باشد. نتیجه آن نیز آموزش در سطحی متفاوت و در مرزهایی جدید باشد. این یکی از آرمان‌هایی است که امید داریم با همکاری و یاری شما متخصصین و مدیران حوضه تعلیم و تربیت به آن دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تزکیه در فرآیند تربیت و تعلیم وزنی مهم دارد و امور پرورشی اولویتی مهم و رسالتی بدون جایگزین است. تذهیب نفس باید از کودکی در ضمیری پاک و عاری از جو زدگی ها در وجود نسلی جاری و ساری شود تا فکر و اندیشه فرصت تبلور پیدا کند.

فلاح نژاد اظهار کرد: انسان دارای ابعاد زیستی، روانی، اجتماعی و معنویست و هر کدام از این ابعاد دارای اصولی هستند که متناسب با آن عمل می‌کنند. اصلی که در بعد زیستی حاکم است و انسان به آن عمل می‌کند ارتقا و پویایی است. از همین اصل نیز رسالت تربیتی به ما گوشزد می‌کند که مهارت‌های اولیه را به کودکانمان بیاموزیم. دانش آموز در ابتدا می بایست مهارت های زیستی را بیاموزد تا در مواقع خطر از خود رفتار آگاهانه نشان دهد و چه بسا عده ای را نیز نجات بدهد.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرج همچنین اصل توانمندشدن را از اصول مهم و قابل توجه دانست و بیان کرد: در فضای مدرسه دانش آموزان جویای نقش مشخص هستند و با قابلیت هایی که از خود بروز می‌دهند مورد تقدیر و توجه قرار گیرد. فرصت اجتماعی شدن و خودشناسی آنها نیز در همین فضا رقم می‌خورد و دانش آموزان ما می بایست نسبت به کسب مهارت های گوناگونی که در زندگی به آنها نیازمندند آموزش ببینند و حمایت شوند تا قدرتمند و متکی به نفس تربیت شوند.

نژاد فلاح همچنین تاکید کرد: بررسی کنیم چگونه با روش های آموزش خلاق و مستمر می توانیم به کودکان و نوجوانانمان به زبان ساده و بر اساس نیازهای مقتضای سن خود آنها مفهوم تقوا را برایشان عملی و کاربردی کنیم تا به عنوان یک فضیلت فکری و رفتاری در درازمدت اثرگذار باشد. باید توجه داشته باشیم همه مشکلات ما از کم توجهی به این فضیلت ها نشأت می‌گیرد. به همین سبب باید فضیلت ها و ارزش گذاری ها به این مسائل بازگردد. ما زمانی خرمشهری را از دست دادیم و دلاوران جان برکفی خرمشهر را از دشمن پس گرفتند، اکنون نیز خرمشهری در تصرف دشمن داریم که خودمان باید آن‌ را از دشمن پس بگیریم و قلب و روح نوجوانان را از تصرف دشمن نجات دهیم.

وی در پایان یادآوری کرد: تربیت دانش آموز فرصتی ارزشمند است و سیمای جامعه آینده این کشور حاصل آن خواهد بود و این فرصت گرانبها در دستان ماست، آن را قدر بدانیم. البته برخورداری از امکانات سخت افزاری نوین در آموزش می‌تواند تا حدی سرعت را تسریع کند، اما تا زمانی که وسعت روحی در نوجوان ایجاد نشده باشد محیط اثرگذاری امکانات محدود و کم اثر خواهد بود.

دانش آموز خبرنگار: آتوسا هشترود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار