نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان:

‌اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان باید پرچم «ذکر» و «فکر» را برافراشته کند

تهران (پانا) - نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان «ذکر» و «فکر» را دو موضوع گمشده در نظام تعلیم و تربیت در سال‌های گذشته دانست و بر ضرورت احیای آن‌ها تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۶۴۳۵
لینک کوتاه کپی شد
‌اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان باید پرچم «ذکر» و «فکر» را برافراشته کند

حجت السلام و المسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری اظهار کرد: بسیار خوشبختم و خدای متعال را شاکرم که به بهانه چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در جمع شما عزیزان توفیق حضور پیدا کردم، امیدوارم انشالله این برنامه و کنگره مشمول دعای مولایمان حضرت ولیعصر(عج) قرار بگیرد و خداوند متعال به حضور، مشارکت، همفکری و انتخاب شما و مجموعه برنامه‌هایی که در این کنگره خواهید داشت، برکت عطا فرماید.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های پرجاذبه اتحادیه، همین کنگره است که حضور پرشور دانش‌آموزان عزیزمان را در خود دارد و به نوعی جمع‌بندی محسوب می‌شود، آنهم در حضور نمایندگان دانش‌آموزی انجمن‌ها که حضور پیدا می‌کنند. بنده به اعضای قرارگاه قبلی اتحادیه و اعضای جدید، مسئولین استانی، اعضای ستاد مرکزی و میهمانان ارجمند خیر مقدم می‌گویم.

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در ادامه با اشاره به شعار این کنگره، گفت: این شعار عنوان‌های معناداری دارد، "بیدار تا صبح امید". روایت است از امام حسین(ع) که شخصی از حضرت پرسید شریف‌ترین مردم چه کسی است؟ حضرت فرمودند آن کسی که بیدار شود قبل آنکه بیدارش کنند و آن کسی که پند بگیرد قبل از آنکه پند بدهند به او؛ بنابراین کلمه بیداری چنین جایگاهی دارد.

وی افزود: بیداری مسئله مهمی است، انسان بیدار یعنی بصیرت داشته باشد و فهم فعال داشته باشد. انسان زمانی که بیدار است حرکت دارد، برخود مسلط است و پیرامون را در می‌کند، در این هنگام است که می‌تواند اقدامی را انجام دهد. کلید واژه بیداری و خواب بسیار در ادبیات عرفانی و اخلاقی ما آمده است، اولین منزل سلوک منزل بیداری است یعنی در واقع مراحل سلوک از بیداری شروع می‌شود و اگر انسان وارد این مرحله بشود، امیدوار خواهد بود برای رفتن به مراحل و مراتب بالاتر.

وی یادآور شد: قیام بدون بیداری ممکن نیست، شخصی که در حالت غفلت باشد به منزله خواب است؛ بنابراین از آن شخص توقع اقدام نداریم. نماد قیام اقدام است و مبنای این موضوع از بیداری آغاز خواهد شد. پس «بیدار تا صبح امید» یعنی انسان از خداوند بیداری بخواهد. اگر این باشد یعنی قرار گرفتن در حالت ذکر و توجه. کسی که توجه دارد به حضور خودش و حاضر بودن در پیشگاه خداوند متعال، به مسئولیت خودش و اهداف خویش آگاه است. یکی از بزرگان اهل معرفت در کشفی کلمه "توجه" را روبرویشان قرار داده بودند، بعد که به خودشان آمدند متوجه شند همه چیز در این کلمه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری با تاکید بر این موضوع که هرچه ما رنج می‌کشیم از غفلت است، تصریح کرد: همچنین هرچه خیر نصیبمان بشود از بیداری است. باید خودمان را حفظ کنیم تا به روز مقصد یعنی روز ظهور حضرت ولیعصر(عج) برسیم انشالله. یادتان باشد بیداری تحصیل کردنی است و انسان باید خودش آن را به دست بیاورد. یک توفیق الهی است که مقدماتی دارد و باید فراهم شود. همه این برنامه‌هایی که در متن شریعت الهی داریم نقش بیدار کننده و نقش پیش برنده دارد. این وضعیت همه برنامه‌هاست از نماز، روزه، ذکر، دعا، زیارت، اربعین و مجالس حسینی موجب بیداری می‌شود و قدمی است برای رو به جلو حرکت کردن و رسیدن به هدف‌های بزرگ.

وی ادامه داد: البته ذکر و فکر مقطعی کسی را به جایی نمی‌رساند، فقط کمی هشدار دهنده است و آن چیزی که ما را به هدف می‌رساند امتداد است. بدانید عزیزان به کسی توفیق دعا نمی‌دهند، دعا مربوط به کسانی است که ذکر و فکر برایشان فراهم شده باشد، برای کسانی است که توجه به خداوند متعال و اندیشه در آفرینش زمین و آسمان به صورت فراوان داشته باشند. همه خوبان این ویژگی‌ها را داشته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری با بیان اینکه گمشده دستگاه تعلیم و تربیت ما دو موضوع «ذکر» و «فکر» است، تصریح کرد: تربیت با فکر و ذکر اتفاق می‌افتد. چیزهای دیگر هم مطرح است ولی ما را به جای دیگر نمی‌رساند. با وجود این دو موضوع انسان می‌رسد به آن نقطه اتصال و شخصیت و فطرتش شکوفا می‌شود و فضیلت‌های اخلاقی وی شکل می‌گیرد.

وی خطاب به دانش‌آموزان اتحادیه انجمن‌های اسلامی افزود: این فکر است که گمشده جریان آموزش و پرورش ما است، امیدوارم در این‌باره قدمی بردارید، هم برای خودتان و هم برای محیط پیرامونی‌تان؛ چون به هرحال کنشگری دارید و می‌توانید تاثیر مثبت بگذارید. انجمن اسلامی اول باید بتواند برای خودش و بعد برای مدرسه پرچم ذکر و فکر را برافراشته کند. از این طریق است که این جمع‌ها می‌تواند به رسالت خود عمل کند. امیدوارم به فضل پروردگار موفق باشید و بیدار و بتوانید بیداگری کنید. نقش بیدارگری بسیار برجسته است که از شما توقع است.

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با یادآور شدن این موضوع که آموزش و پرورش باید قدر چنین دانش‌آموزانی و چنین امکانی را بداند، عنوان کرد: اگر کسی که اهل فکر و ذکر بود را در یک مدرسه پیدا کردید، قدرش را بدانید و اگر حلقه‌ای تشکیل دادند و کار تشکیلاتی کردند باید بسیار بیشتر قدرشان را دانست؛ با این شرایط است که می‌توان آموزش و پرورش را پیش برد. امیدواریم در این دوره که ویژه است شاهد درخشش بیشتر این انجمن‌ها باشیم، البته در درجه اول با همت و در درجه دوم با حمایت مسئولان است که درخشش به وجود می‌آید.

وی با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، گفت: این برنامه‌ها را دنبال کنید تا به اهداف مورد نظر برسید. مسئولیت اعضای قبلی در قرارگاه ملی تمام می‌شود، این افراد باید سخاوتمندانه تجربیات خود را به افرادی که در دوره جدید حضور خواهند داشت، ارائه دهند. خداراشکر بچه‌ها خوب فعالیت داشتند، موضوع‌بندی انجام شد و بسته‌های پیشنهادی ارائه کردند. دست تمامی عزیزان درد نکند و قدر چیزی که به دست آورده‌اید را بدانید. دوستان جدید قدر تجربه قبلی‌ها را بدانید و البته همراه با خودتان آورده نیز داشته باشید. در جمع خودتان انشالله اگر نقدی، پیشنهادی و یا جمع بندی دارید، خالصانه و تمیز ارائه دهید.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری تصریح کرد: از قرارگاه ملی یک توقع همیشگی داریم؛ شما به اعتبار شخص خودتان نه، بلکه به اعتبار نمایندگی از هم‌نسلان خودتان نقش انجمن‌ها را پررنگ‌تر کنید و پیشنهاد ارائه دهید. انشالله بدرخشید و در این اتحادیه مبارک که یادگار امام و شهدا است آورده داشته باشید. شورای مرکزی هم که با انتخاب شما خواهد بود، طراوتی پیدا می‌کند.

وی در پایان گفت: انتخابات خوب و سالمی را در پیش خواهیم داشت، چون منافع مادی در آن نیست. رقابت منفی نداریم و انشالله با خوبی برگزار می‌شود. همچنان که قرارگاه ملی دارای جایگاه رفیعی است و می‌تواند نقش‌آفرینی بسیار خوبی داشته باشد، شورای مرکزی هم تصمیم‌گیرنده است. بسیار مهم است که انتخاب شما به تقویت منجر بشود. از شورای مرکزی قبلی راضی بودیم، بچه‌ها خوب بودند، در شورای مرکزی خوب کار کردند و حتی سطح این شورا را ارتقا دادند. خروجی این شورا یک اتفاق مبارکی است برای حرکت پیش روی ما که آن برنامه راهبردی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار