معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در جمع دانش‌آموزان عشایری کشور:

چراغ هیچ مدرسه عشایری خاموش نشد

اجتماع باشکوه دانش‌آموزان عشایری کشور را پس از دوسال وقفه، مرهون حمایت و همراهی دکتر یوسف نوری هستیم/ اتفاقات خوب برای دانش‌آموزان عشایر در راه است/ ابلاغ اعتبارات این اردو، در تاریخ ۲۱ساله اردوی دانش‌آموزان عشایر بی‌سابقه است

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ابعاد فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای بهره‌مندی یکسان و برابر دانش‌آموزان عشایری از امکانات تربیتی و آموزشی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۲۹۳۲۵۶
لینک کوتاه کپی شد
چراغ هیچ مدرسه عشایری خاموش نشد

به گزارش خبرنگار اعزامی پانا به مشهد مقدس، رضوان حکیم‌زاده در آیین افتتاح بیست و یکمین اردوی سراسری دانش‌آموزان پسر متوسطه عشایر کشور که صبح امروز در اردوگاه ثامن‌الحجج(ع) برگزار شد، اظهار داشت: خدا را شاکر هستم که در بهترین ایامی که می‌توان متصور بود، در میانه دو عید بزرگ و در بهترین مکانی که در ایران عزیز ما وجود دارد (مشهد مقدس)، میزبان بهترینِ بهترین‌های دانش‌آموزان کشور هستیم.

وی افزود: این حضور و اجتماع باشکوه دانش‌آموزی را پس از دو سال وقفه، بعد از لطف و عنایت خداوند متعال، مرهون حمایت و همراهی وزیر محترم آموزش و پرورش هستیم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با گذشت دو سال و اندی فعالیت و تلاش در شرایط سخت کرونایی، امروز یکی از بهترین تجربه‌های کاری من است؛ چراکه چشم‌مان بار دیگر به حضور دانش‌آموزان عزیز عشایر و مربیان آنها روشن شده است.

اتفاقات خوب برای دانش‌آموزان عشایر در راه است

حکیم‌زاده این مژده را به خانواده بزرگ آموزش عشایر کشور داد که با پیگیری‌های وزیر آموزش و پرورش و اهتمامی که ایشان به موضوع عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی دارد، ارتقای کیفیت آموزش عشایر و فراهم کردن فرصت‌های تربیتی در راه است و به زودی شاهد اتفاقات خوب و مثبتی در این زمینه‌ها خواهیم بود.

وی تصریح کرد: برگزاری همین اردو، جلوه‌ای از تربیت تمام‌ساحتی است؛ چراکه ساحت زیباشناختی و هنری با اجرای زیبای سرود «وطن» در این مراسم توسط دانش‌آموزان عشایر متبلور شده است و ساحت فرهنگی و اقتصادی را با برپایی نمایشگاه ارزشمند دست‌سازه‌های دانش‌آموزان و مردمان عشایر شاهد هستیم. همچنین فعالیت‌های علمی و مهمتر از همه، زیارت بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع)، فرصت تربیت تمام‌ساحتی را فراهم کرده است.

اصطلاح سفرها و فرصت‌های تربیتی به جای اردو

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز آقای وزیر توصیه داشتند که در کنار برنامه‌های جبران و تثبیت یادگیری، فرصت سفرهای تربیتی برای دانش‌آموزان را فراهم کنیم. حتی ایشان پیشنهاد دادند که به جای عنوان اردو، از اصطلاح و مفهوم سفرها و فرصت‌های تربیتی برای چنین برنامه‌هایی استفاده کنیم تا بیشتر بیانگر ماهیت و اهداف‌مان باشد.

چراغ هیچ مدرسه عشایری خاموش نشد

حکیم‌زاده افزود: خوشبختانه این توفیق را داشتیم که به رغم شیوع ویروس کرونا، به همت همکاران خوب عشایر، اجازه ندادیم چراغ هیچ مدرسه‌ای خاموش باشد و آموزش‌ها با پافشاری و اصرار همکاران در اکثر نقاط کشور به صورت حضوری و نیمه‌حضوری ادامه یافت؛ هرچند فعالیت‌های تربیتی متاسفانه به میزان کافی اجرا نشد و برنامه‌هایی شبیه این گردهمایی بزرگ دانش‌آموزی، تعطیل بود.

وی ادامه داد: برنامه پایش یادگیری دانش‌آموزان عشایر در جهت ارتقای کیفیت یادگیری، یکی از برنامه‌هایی است که با جدیت در دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر دنبال می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: ارتقای کیفیت آموزش عشایر اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه بتوانیم معلمان باکیفیت را برای این مناطق به کار بگیریم.

حکیم زاده اظهار داشت: دانش‌آموزان عزیز عشایر در محیط زندگی خود، غنای طبیعت را دارند و سخاوت، بزرگی، ایثار و ایستادگی را از دامان طبیعت می‌آموزند. هرچند تا جایی که امکان داشته، سعی شده است مدارسی برای آنها فراهم شود اما فرصت‌های یادگیری مکمل از جمله کتابخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها در این مناطق وجود ندارد. بنابراین چاره‌ای نداریم جز اینکه یک عامل کیفیت‌بخش و مهم به نام معلم را در این مناطق به کار بگیریم.

اتفاق بی‌سابقه و امیدبخش در تاریخ ۲۱ ساله اردوی دانش‌آموزان عشایر

وی در ادامه گفت: خوشبختانه پیگیری احیای دانش‌سرای عشایری از برنامه‌های جدی جناب آقای دکتر نوری است. همچنین امیدوار هستیم موارد مغفول در اساسنامه عشایری همچون جذب از بوم عشایر و داشتن سهمیه در دانشگاه فرهنگیان اتفاق بیفتد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دغدغه دکتر یوسف نوری برای برگزاری برنامه های تربیتی و فرهنگی دانش آموزی، افزود: در مدت کوتاه حضور وزیر محترم آموزش و پرورش، اعتبارات خوبی ابلاغ شده و برای اولین بار در تاریخ ۲۱ساله اردوی عشایر کشور، اعتبار آن قبل از شروع این اردو به طور کامل ابلاغ شد و این بی‌سابقه است.

حکیم زاده همچنین تشکیل قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی را یک اقدام روبه‌جلو برای جبران برخی کمبودها دانست.

امکان ایجاد هنرستان‌های متناسب با بوم

وی با انتقاد از نبود توازن در رشته‌های تحصیلی دانش‌آموزان عشایر، ادامه داد: در پایشی که ما داشتیم مشخص شد متاسفانه در فرآیند هدایت تحصیلی، بسیاری از دانش‌آموزان عشایر به رشته‌های نظری و خصوصا علوم انسانی سوق داده می‌شوند. درحالی که ما باید توسعه متوازن در رشته‌های تحصیلی داشته باشیم، به این معنا که فرصت‌های حرفه‌آموزی را فراهم کنیم اما هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای برای این دانش‌آموزان چندان در دستور کار نبوده است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: به تازگی گزارشی توسط دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر تهیه و تدوین شد که نشان می‌دهد توزیع رشته‌های تحصیلی بسیار نامتوازن است.

حکیم زاده گفت: امروز آقای وزیر هنگام حضور در چادرهای عشایری اردوگاه، به این نکته اشاره داشتند که در هر منطقه عشایری می‌توانیم هنرستان‌های متناسب با بوم داشته باشیم. بنابراین امیدواریم چنین رویکردی منجر به توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی بویژه برای دانش‌آموزان عشایری شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار