امام جمعه شهرستان پردیس:

اجرای برنامه‌های فرهنگی توسط عموم مردم با محوریت مساجد

پردیس (پانا) - امام جمعه شهرستان پردیس با بیان اینکه اجرای برنامه‌های فرهنگی توسط عموم مردم با محوریت مساجد خواهد بود، گفت مردم باید برای دین و ارزش‌های اسلامی و اعتقادات خود برنامه‌ریزی کرده، در سطح شهرستان، برنامه‌های خود را اجرا کنند و مسئولان نیز لازم است که آنها را حمایت کنند.

کد مطلب: ۱۲۹۲۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد
اجرای برنامه‌های فرهنگی توسط عموم مردم با محوریت مساجد

حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه با اشاره به پیش رو بودن روز عرفه 9 ذی الحجه، روز دعا و نیایش، اظهار کرد: دعای عرفه دعای اخلاقی و معاشقه با خداوند، از دعاهای معروف و گران‌بها است، این دعا که از امام حسین(ع) برای ما به یادگار مانده، سرشار از نکته‌های اخلاقی و تربیتی است که امام حسین(ع) این‌ها را در این دعا به شکل درخواست آموزش داده است. وی از دعا خوان می‌خواهد تا خود را به این خلق و خوی‌های زیبا بیاراید.

مضامین اخلاقی در دعای عرفه نهفته است

وی ادامه داد: البته این را هم عرض کنم که در بخش‌هایی از دعا، فقط نجوا، معاشقه و ستایش از محبوب دیده می‌شود. در ادامه به برخی از مضامین اخلاقی که در دعای عرفه آمده است اشاره خواهم کرد.

امام جمعه شهرستان پردیس با بیان این مطلب که یاد کردن نعمت‌های خداوند و بی‌نیازی نفسانی یکی از این موارد است، ادامه داد: امام حسین(ع) در این‌باره از خداوند می‌خواهد «اَللّهُمَّ اجْعَلْ غِنای فی نَفْسی» که این یکی از آرزوها و خواسته‌های انسان است. همچنین می‌توان به اخلاص در عمل اشاره کرد از درخواست‌های این امام در دعای عرفه به شمار می رود و در این باره فرموده است «اَللهمَّ اجْعل اِخلاصَ فی عَمَلی»؛ خدایا، عمل مرا خالصانه قرار ده.

حجت الاسلام حسینی در ادامه اعتراف به لغزش ها و کاستی‌ها، پرهیزکاری و تقوا، یقین که یکی از آموزه‌های اخلاقی در دعای عرفه و یکی از درخواست‌های امام حسین(ع) از خداوند در دعای عرفه است را نیز از جمله دیگر مضامین اخلاقی برشمرد.

با آرامش به استقبال حوادث ناگوار برویم

وی تصریح کرد: براین اساس اگر ما معرفت و یقین خود را به خدای متعال افزایش دهیم و باورهای ذهنی و نگرش‎مان را به حضرت حق، تصحیح کنیم، همیشه با آرامش و اطمینان خاطر به استقبال حوادث ناگوار و رخدادهای تلخ می‌رویم، حتی این نگرش و باور ذهنی، باعث می‌شود غم و غصه دنیا نتواند ما را از فعالیت و تلاش بازدارد؛ بلکه به عکس، ما را در خدمت به دیگران و انجام وظایف‎مان ترغیب می‌‎کند.

امام جمعه شهرستان پردیس با اشاره به نزدیک شدن به عید سعید قربان تصریح کرد: با دعای عرفه، انسان خود را به نفس پاک و سالم می‌رساند، در روز عید قربان نفس خود را ذبح می‌کند و مطیع اوامر الهی می‌شود، مانند حضرت ابراهیم (ع) که وقتی به ذبح اسماعیل مأمور شد، بدون هیچ تردیدی به جانب خداوند رفت و از پیروی هوا و هوس پرهیز کرد و جگرگوشه خودش را برای تقدیم به خداوند، آماده قربانی کرد.

گوشت قربانی برای طعام فقرا و مساکین است

حجت‌الاسلام حسینی افزود: یکی ازنتایج ذبح نفس و طمع این است که انسان به مستمندان و فقرا قربانی می‌دهد و به آنها توجه می‌کند؛ قرآن مجید صراحت دارد بر اینکه، گوشت قربانی برای طعام فقرا و مساکین است در آیه 36 سوره حج آمده است «از گوشت آنها بخورید و مستمندان قانع و فقیران را نیز از آن اطعام کنید.»

نگذاریم اشک مظلومانه مستمندان و فقرا سرازیر شود

وی در ادامه خاطرنشان کرد: فقرا و نیازمندانی در سطح شهرستان داریم که در این شرایط سختِ گرانی و تورم به سختی گذران زندگی می‌کنند و همه ما نسبت به این افراد مسئول هستیم، یعنی اگر اهل دعای عرفه و قربانی کردن باشیم باید کاری که خداوند دوست دارد که محبت و رسیدگی به فقرا است را انجام دهیم و نگذاریم اشک مظلومانه مستمندان و فقرا سرازیر شود. بنابراین کمیته امداد امام خمینی(ره) و تمام خیریه‌های شهرستان آماده دریافت نذورات شما نمازگزاران عزیز هستند تا فقرا و نیازمندان را خوشحال کنند.

امام جمعه شهرستان پردیس همچنین با اشاره به آغاز دهه امامت و ولایت، از 10 ذی الحجه به عبارتی 19 تیر، تصریح کرد: اگر انسان از دعای عرفه بهره گرفت و در عید قربان به نمایش گذاشت، آن زمان وی در غدیر متمسک به ولایت امیرالمومنین(ع) و اهل بیت علیهم السلام می‌شود. بنابر این از همه شما نمازگزاران دعوت می‌کنم تا رابطه این سه جایگاه عرفه (دعای عرفه) و قربان (قربانی کردن) و غدیر (اطعام علوی) را خوب توجه بفرمایید و وظیفه خود را انجام بدهید.

حجت الاسلام حسینی با تاکید براینکه در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی از طرف متولیان فرهنگی در قالب قرارگاه فرهنگی صورت گرفته است، گفت: براین اساس حمایت از طرف مسئولان و اجرای برنامه‌های فرهنگی توسط عموم مردم با محوریت مساجد خواهد بود. یعنی خود مردم باید برای دین و ارزش‌های اسلامی و اعتقادات خود برنامه‌ریزی کرده، در سطح شهرستان مثل قبل و به طور قطع بهتر از گذشته، برنامه‌های خود را اجرا کنند و مسئولان نیز باید حمایت کنند.

وی از مسئولان درخواست کرد: به جای اینکه مسئولین خودشان برنامه اجرا کنند به مردم و جوانان مومن و انقلابی و جهادی اعتماد کنند؛ از آنها حمایت کرده تا مردم اجرا کننده برنامه‌های فرهنگی باشند تا فعالیت‌های فرهنگی توسط جوانان انقلابی و جهادی، پر رونق‌تر و گسترده‌تر بشود.

خبرنگار: سیمین رهبریان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار