قلیان، اعتیادی که پذیرفته شده است

ملارد (پانا) - کارشناس پیشگیری و مراقبت از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش ملارد در هفته مبارزه با دخانیات گفت متأسفانه با وجود ضررهای بی‌شمار قلیان، استفاده از این وسیله در جامعه عادی شده است.

کد مطلب: ۱۲۸۳۵۸۶
لینک کوتاه کپی شد
قلیان، اعتیادی که پذیرفته شده است

یکی از مشکلات عمده بهداشت در زمان فعلی، گسترش استعمال دخانیات در جامعه است که خود به عنوان یکی از شایع‌ترین عوامل مرگ‌‌و‌میر در جهان شناخته شده و انتظار می‌رود در سال‌های آینده، بزرگترین و بیشترین عامل کاهش طول عمر و مرگ‌و‌میر باشد.

اکرم شهریاری، کارشناس پیشگیری و مراقبت از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش ملارد در هفته مبارزه با دخانیات با شعار دخانیات تهدیدی برای محیط زیست ما، در مورد این مشکل به پانا بیان کرد: «باورهای غلطی که درباره قلیان وجود دارد باعث شده تا قبحی که در سیگار کشیدن است، در قلیان نباشد، به راحتی در ملاعام در رستوران‌ها، تفرجگاه‌ها، در کوه و دشت استعمال می‌شود. جوانان ایرانی عیش و نوش خود را با قلیان کامل می‌کنند. در خانواده‌ها نیز کشیدن قلیان زشتی سیگار کشیدن را ندارد و فرزندان بدون هیچ ترس یا خجالتی در کنار خانواده‌ها شروع به کشیدن قلیان می‌کنند و عموماً این استعمال به صورت گروهی در میان اعضای خانواده رواج دارد.»

وی ادامه داد: «امروزه مصرف بی‌رویه قلیان در کشور، بیماریهای سل و هپاپیت و بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش داده است. استفاده از قلیان در کنار سرطان ریه با افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهان و مثانه نیز همراه است و کشیدن قلیان خطر ابتلا به سل ریوی را در کشور افزایش داده است. با تمام این اوصاف قلیان مخدری شیک و سرطان‌زا است که به دلایل عامیانه که از آب می‌گذرد و تمام سموم خود را پاک می‌کند، مهر تایید مخدر بودن را از پیشانی خود پاک کرده است و متأسفانه این روزها طرفداران بسیار دارد.»

شهریاری در مورد راهکارهای کاهش تمایل نوجوانان به این ماده مخدر افزود: «اتخاذ عملکردها و راهکارهای پیشگیری از کشیدن قلیان به عنوان یک رفتار پرخطر در بین بزرگسالان و نوجوانان را می‌توان بصورت آموزش مستمر توسط مسئولان وزارت بهداشت و درمان، با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش جهت اصلاح باورهای غلط و پیشگیری از استعمال قلیان در بین دانش آموزان تعریف کرد.

وی تأکید کرد: همچنین می‌توان از گروه‌های همسالان جهت انتقال آموزش‌ها به عنوان لیدر در مدارس و محلات استفاده کرد، ارائه راهکارهای پیشگیرانه و برنامه‌های آموزشی فراگیر از طریق رسانه‌های جمعی مخصوصاً صدا و سیما و وضع کردن قوانین سخت و پیشگیرانه از استعمال قلیان در مراکز عمومی مانند پارک‌ها، خیابان‌ها و رستوران های سنتی هم می‌تواند در جلوگیری از استعمال قلیان موثر باشد.

خبرنگار: سحر شیخی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار