تدوین 3 بسته تحولی جدید در آموزش و پرورش استثنایی

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در دیدار نوروزی وزیر آموزش و پرورش با مدیران و کارکنان سازمان‌ آموزش و پرورش استثنایی که در محل وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، از تدوین سه بسته تحولی جدید در آموزش و پرورش استثنایی خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۶۸۳۵۱
لینک کوتاه کپی شد
تدوین 3 بسته تحولی جدید در آموزش و پرورش استثنایی

حمید طریفی حسینی در این دیدار ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان به بیان دو رویکرد در برنامه‌های سازمان آموزش و پروش استثنایی پرداخت و گفت: رویکرد اول برنامه‌های این سازمان مبتنی بر مسئله‌محوری است و در این زمینه کمیته‌های تخصصی برای پیگیری مسائل و چالش‌های آموزش و پرورش استثنایی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه رویکرد دوم برنامه‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی طراحی و تدوین بسته‌های تحولی است، گفت: برهمین اساس، سه بسته تحولی جدید مبتنی بر "سند تحول بنیادین"، "برنامه تحولی مقام عالی وزارت" و در کنار آن "سند دولت مردمی" است طراحی و تدوین شده است.

طریفی حسینی با بیان اینکه اولین بسته تحولی آموزش و پرورش استثنایی "کارآمد‌سازی نظام حکمرانی و اداره امور آموزش و پروش استثنایی" است، گفت: در این بسته تحولی مردمی سازی اداره امور مدارس با طراحی و استقرار نظام حکمرانی مدرسه‌محور و ارتقای مدیریت آموزشگاهی از طریق بازنگری قوانین و مقررات مرتبط با اداره امور مدارس دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌چنین بهینه‌سازی ساختار نظام حکمرانی و اداره امور آموزش و پرورش استثنایی و متعالی سازی نظام جذب، تربیت، نگهداشت، توانمندسازی و ارتقای منابع از جمله اهداف این بسته تحولی است.

وی افزود: متناسب‌سازی و بهینه‌سازی نظام فضا، تجهیزات و فناوری آموزش و پرورش با ویژگی‌ها و نیازهای دانش آموزان استثنایی و دانش‌بنیان کردن نظام حکمرانی و اداره امور آموزش و پرورش استثنایی از دیگر اهداف این بسته تحولی است.

طریفی حسینی با بیان اینکه دومین بسته تحولی آموزش و پرورش استثنایی "توسعه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر" است، گفت: افزایش سطح دسترسی و پوشش تحصیلی و حمایتی کودکان و دانش‌آموزان استثنایی و در دسترس‌پذیرسازی امور جامعه برای کودکان و دانش آموزان استثنایی ازجمله اولویت‌های این بسته تحولی است.

وی بسته تحولی سوم آموزش و پرورش استثنایی را روزآمدسازی، کیفیت‌بخشی و اثربخشی نظام آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: در این بسته تحولی ارتقای نظام پیشگیری، تشخیص، مراقبت و مداخلات بهنگام در گروه‌های هدف و کارآمد سازی و اثربخشی دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی و برنامه‌های آموزشی، پرورشی توان‌بخشی در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر در ادامه با اشاره به آموزش‌های حضوری مدارس استثنایی گفت: از آبان ماه سال گذشته فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی مدارس استثنایی به‌صورت تدریجی و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌صورت حضوری یا ترکیبی دنبال شده است.

وی افزود: با شروع دوباره آموزش‌های حضوری مدارس، تمامی مدارس استثنایی نیز برای آموزش‌های حضوری آماده‌سازی شده‌اند و اغنا سازی والدین در جهت حضور دانش آموزان استثنایی در مدارس صورت گرفته است.

رئیس سازمان آموزش و پروش استثنایی در خصوص آموزش‌های حضوری مدارس شبانه‌روزی گفت: در این زمینه به‌زودی دستورالعملی با همکاری معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین و ابلاغ خواهد شد.

طریفی حسینی در ادامه با بیان این که ارائه خدمات توان‌بخشی به دانش آموزان استثنایی از ضروریات است، گفت: در این حوزه باید همکاری بین بخشی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بهزیستی و بیمه‌ها صورت گیرد تا خدمات توان‌بخشی و حمایتی به‌صورت مشارکتی به دانش آموزن استثنایی ارائه شود.

وی افزود: آموزش و پرورش استثنایی برای ارائه خدمات توان‌بخشی به دانش آموزان با کمبود شدید نیروی انسانی مواجهه است و نیاز است در این زمینه سازوکاری برای جذب نیروهای توان‌بخشی صورت بگیرد.

وی در پایان درخصوص تامین تجهیزات توان‌بخشی گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی با همکاری ستاد علوم شناختی ریاست جمهوری در حال تأمین تجهیزات تشخیص، ارزیابی و توان‌بخشی دانش‌بنیان برای دانش‌آموزان‌استثنایی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار