پانا بررسی کرد؛

انتخابات فرانسه؛ دوئل «مکرون» و «لوپن» برای فتح الیزه

آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که امانوئل مکرون با ۳۰ درصد محبوبیت، همچنان پیشتاز است/ مارین لو‌پن همچون انتخابات سال ۲۰۱۷ شانس بیشتری برای رقابت با مکرون دارد

تهران (پانا) - یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که امانوئل مکرون با ۳۰ درصد محبوبیت، همچنان در این دوره از انتخابات همچنان پیشتاز است و مارین لو‌پن همچون انتخابات سال ۲۰۱۷ از شانس بیشتری برای رقابت با مکرون برخوردار است و در مرحله دوم انتخابات احتمال پیروزی مکرون قریب به یقین است.

کد مطلب: ۱۲۶۸۳۴۴
لینک کوتاه کپی شد
انتخابات فرانسه؛ دوئل «مکرون» و «لوپن» برای فتح الیزه

مردم فرانسه در روزهای ۱۰ و ۲۴ آوریل (۲۱ فروردین و ۴ اردیبهشت) امسال برای انتخاب رئیس‌جمهوری برای یک دوره پنجساله به پای صندوق‌های رای می‌روند. دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در حالی برگزار می‌شود که اغلب ۱۲ نامزد این انتخابات پیشتر نیز بخت خود را برای رسیدن به کاخ الیزه آزموده‌اند.

نظرسنجی‌های مختلف تا امروز مکرون را پیروز نهایی انتخابات نشان می‌دهد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که وی در دور دوم انتخابات با مارین لوپن که در سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری یافته به رقابت بپردازد. بر اساس تحلیل‌ها و ارزیابی‌های منتشر شده، برنامه انتخاباتی مکرون در این دور از انتخابات نسبت به سال ۲۰۱۷، «لیبرال‌تر» شده و او خواهان آن است که «هر کس کار بیشتر» انجام دهد.

مارین لوپن، رهبر حزب تجمع ملی که در سال ۲۰۱۷ نیز با مکرون به مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری راه یافت، بسیار امیدوار است این بار بتواند اصلی‌ترین رقیب خود را شکست دهد. از محورهای اصلی برنامه‌های اقتصادی لوپن، کاهش مالیات بر ارزش افزوده به ۵.۵ درصد برای برق، گاز و سوخت است.

اریک زمور، روزنامه‌نگار سابق روزنامه فیگارو و شبکه سی‌نیوز، برای اولین بار نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده است. برنامه‌های این نامزد انتخابات که از سوی منتقدانش به افراط‌گرایی متهم شده، بیشتر بر مسائل هویتی و ملی تاکید دارد. زمور وعده داده مهاجرت در فرانسه را به «صفر» برساند و به ازای تولد هر بچه در مناطق روستایی فرانسه، کمک‌هزینه ۱۰ هزار یورویی پرداخت کند.

والری پکرس، ثروتمندترین نامزد در میان نامزدهای انتخابات و همچنین، اولین نامزد زن جناح راست میانه فرانسه در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور است. بر اساس نظرسنجی‌ها میزان استقبال به پکرس از زمان پیروزی او در انتخابات درون‌حزبی تاکنون، روز به روز، کاهش یافته و به نظر می‌رسد برخی از رأی‌دهندگان که قبلاً تمایل به او داشتند به سمت دیگر نامزدها به ویژه لوپن رفته‌اند.

مرتضی مکی در گفت‌وگو با پانا در خصوص انتخابات فرانسه، اظهار کرد: «در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه گمانه‌زنی‌ها درباره دور دوم انتخابات زیاد شده است. ۱۰ آوریل مردم فرانسه به پای صندوق رأی می‌روند تا به نامزدهای جریان راست میانه،‌ چپ میانه و راست افراطی رأی دهند. با توجه به تغییراتی که در عرصه سیاسی فرانسه و صف آرایی احزاب صورت گرفته است، عملاً جریان چپ نامزد جدی در این دوره از رقابت‌های انتخاباتی فرانسه همچون سال ۲۰۱۷ ندارد و رقابت اصلی میان نامزدهای راست میانه و راست افراطی است.»

این کارشناس سیاست خارجی افزود: «با توجه به تحولاتی که در عرصه فرانسه به‌خصوص شیوع کرونا و واکسیناسیون عمومی که انجام شد، فرصتی برای امانوئل مکرون فراهم شد تا بتواند بر عدم تحقق برنامه‌های خود در سال ۲۰۱۷ سرپوش بگذارد و همچنان به عنوان نامزد پیشتاز در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه مطرح باشد.»

وی گفت: «حمله روسیه به اوکراین نیز موجب تحکیم موقعیت مکرون شد از این جهت که نامزدهای راست افراطی مانند خانم مارین لوپن و آقای اریک زمور نامزدی که در این دوره از انتخابات به عنوان چهره‌های شاخص راست افراطی مطرح شدند، یک نوع گرایشی به شخصیت پوتین داشتند. آقای اریک زمور در سال ۲۰۱۹ اعلام کرده بود که فرانسه به یک پوتین قدرتمند نیاز دارد. این گرایش‌های روسیه تحت حکومت پوتین توسط مارین لو‌پن و اریک زمور موجب شد که عملاً پایگاه اجتماعی آن‌ها افول کند به‌خصوص آقای اریک زمور که گفته می‌شد احتمال دارد به عنوان ترامپ فرانسه برنده انتخابات باشد، عملاً بخش عمده‌ای از آرای خود را که در چند ماه گذشته به دست آورده بود، از دست داد و آرای امانوئل مکرون در این دوره از انتخابات بیشتر شد.»

مکی ادامه داد: «انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در جمهوری پنجم عمدتاً دو مرحله‌ای بوده است یعنی ما انتخابات تک‌مرحله‌ای نداشته‌ایم به این دلیل که هیچ یک از نامزدها هیچ زمانی نتوانستند ۵۰ درصد آرای لازم را برای ورود به کاخ الیزه کسب کنند.»

وی با بیان اینکه دو هفته بعد از انتخابات دوره اول، انتخابات مرحله دوم برگزار می‌شود، افزود: «آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که امانوئل مکرون با ۳۰ درصد محبوبیت، در این دوره از انتخابات همچنان پیشتاز است. حالا باید دید که از میان سه نامزد خانم والری پکرس، نامزد جریان راست میانه از سوی حزب جمهوری‌خواه و آقای اریک زمور و خانم مارین لو‌پن کدام یک می‌توانند آرای بیشتری را برای رقابت با مکرون در دور دوم کسب کنند.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطر‌نشان کرد: «نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مارین لو‌پن همچون انتخابات سال ۲۰۱۷ از شانس بیشتری برای رقابت با مکرون برخوردار است و در مرحله دوم انتخابات احتمال پیروزی مکرون قریب به یقین است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار