مکی در گفت‌وگو با پانا:

مانعی از سوی ایران برای احیای روابط با مصر وجود ندارد

رئیس جمهور مصر سیگنال‌هایی در راستای احیای روابط ایران و مصر ایجاد کند

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه مانعی از سوی جمهوری اسلامی ایران برای احیای روابط با مصر وجود ندارد، گفت رئیس جمهور مصر تلاش می‌کند که سیگنال‌هایی در راستای احیای روابط ایران و مصر ایجاد کند اما این سیگنال‌ها در حدی نیست که موجب بازگشایی سفارتخانه‌ها شود.

کد مطلب: ۱۴۳۴۷۴۵
لینک کوتاه کپی شد
مانعی از سوی ایران برای احیای روابط با مصر وجود ندارد

مرتضی مکی در گفت‌وگو با پانا ضمن اشاره به گفت‌وگوی روسای جمهور ایران و مصر، اظهار کرد: «گفت‌وگوی آقای رئیسی با رئیس جمهور مصر حائز اهمیت است البته روسای جمهور ایران و مصر در حاشیه نشست همکاری‌های اسلامی نیز نشست مشترکی داشتند. این گفت‌وگوی تلفنی در چارچوب نقشی که مصر در جهان عرب به خصوص در موضوع فلسطین دارد و هم مرزی با نوار غزه از حساسیت بیشتری برخوردار است.»

وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران در حال تلاش است که از ظرفیت کشورهای عربی برای کاستن آلام مردم فلسطین استفاده شود و در جهت ایجاد آتش بس در نوار غزه کمک شود.»

مکی با بیان اینکه بحران غزه فرصتی است که روابط ایران و مصر گسترش یابد، گفت: «واقعیت این است که از سوی جمهوری اسلامی ایران مانعی برای احیای روابط وجود ندارد و این ملاحظات سیاسی مصر است که با ایران فاصله ایجاد می‌کنند. البته رئیس جمهور مصر تلاش می‌کند که سیگنال‌هایی در راستای احیای روابط ایران و مصر ایجاد کند اما این سیگنال ها در حدی نیست که موجب بازگشایی سفارتخانه‌ها شود.»

این کارشناس سیاست خارجی اضافه کرد: «با توجه به نزدیک شدن دیدارها و گفت‌وگو‌های تلفنی انتظار می‌رود که در راستای احیای روابط بیشتر تلاش شود.»

وی خاطرنشان کرد: «مصر کشور بزرگی در آفریقا و کشور موثری در خاورمیانه است. تحولات جهان عرب به نوعی مصر را از نقش آفرینی در جهان عرب کمرنگ کرد اما طی ده سال گذشته شاهد بودیم که کنشگری مصر در جهان عرب فعال شد و روابط این کشور با جمهوری اسلامی ایران موجب پایان دادن به ایران‌هراسی خواهد شد. بالارفتن سطح روابط سیاسی، موجب روابط فرهنگی، گردشگری و تجاری خواهد شد.»

لازم به ذکر است، روز گذشته آیت الله سید ابراهیم رئیسی در گفت‌و‌گوی تلفنی با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر با تبریک برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری در این کشور و آرزوی موفقیت برای وی در دوره جدید تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از گسترش روابط در زمینه‌های مختلف با کشور دوست و مسلمان مصر استقبال می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار