ابوالقاسم قاسم‌زاده*

انتخابات در فرانسه!

دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری در فرانسه با فاصله چند درصدی دو نامزد اصلی (مکرون و لوپن) در حالی‌که به روایت مراکز آمار حداکثر ۶۰ تا ۶۳ درصد از مردم فرانسه در رأی‌گیری مشارکت کرده‌اند، پایان گرفت.

کد مطلب: ۱۲۷۱۰۰۴
لینک کوتاه کپی شد
انتخابات در فرانسه!

کمتر از دو هفته دیگر (۴ اردیبهشت) دور دوم انتخابات برای تعیین رئیس‌جمهوری فرانسه انجام خواهد گرفت. نظرسنجی‌ها اگر چه همچنان مکرون را پیشتاز مبارزه انتخاباتی معرفی می‌کنند، اما فاصله او با رقیبش (خانم لوپن) چند درصد بیشتر گزارش نشده است.

خانم لوپن در این مبارزه انتخاباتی باید به دو پرسش و «اتهام» در افکار عمومی مدام پاسخ دهد. اتهام اول گذشته زندگی سیاسی اوست که همچون پدرش متهم به نژادپرستی و گرایش به راست افراطی دارد اگرچه او چندین بار در همین دوره از مبارزات انتخاباتی گفته است که او زن ۲۵ سال قبل نیست، همچنان که شرایط عمومی از مشکلات مردم و دولت در فرانسه تغییر کرده نظرها و باورهای او نیز متفاوت از گذشته شده است. اتهام دیگر، دیدارش با «پوتین» در سال ۲۰۱۷ میلادی و تمجید از رئیس جمهوری روسیه در آن زمان و دیدار است که صدای اعتراض به او در اغلب نشست‌های انتخاباتی‌اش بلند می‌شود و خشم مارین لوپن از اعتراض‌ها نسبت به نزدیکی و پیوندهای او با پوتین، این روز‌ها سوژه رسانه‌ها در فرانسه و در اروپا شده است.

محور اصلی مبارزه انتخاباتی خانم لوپن، شرح و تفسیر مشکلات متعدد زندگی خانواده‌های فرانسوی به خصوص گرانی و بحران تأمین معیشت برای خانواده‌های متوسط و کم‌درآمد است. در مقابل آقای مکرون در حالی‌که خود را رئیس جمهوری موفق هم در حل مشکلات عمومی در داخل کشور و هم به‌خصوص در سیاست‌‌های فرانسه در اتحادیه اروپا و در مسیر بحران جنگ در اوکراین معرفی می‌کند، رقیب خود را به داشتن دیدگاه‌های «اقتدارگرایانه» متهم می‌سازد و او را فریبکار سیاسی می‌داند که مدام از راست تا چپ تغییر مواضع می‌دهد و مردم فرانسه نمی‌توانند به چنین شخصی با داشتن کارنامه سیاسی پر از تلاطم در تفکر و عمل، اطمینان داشته باشند.

در یک گزارش خبری ـ تحلیلی از فرانسه چنین آمده است: «… رأی‌گیری برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در ۲۴ آوریل برگزار می‌شود. مارین لوپن، رهبر حزب «تجمع ملی» یا «جبهه ملی سابق» در دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که یکشنبه گذشته برگزار شد بعد از امانوئل مکرون بیشترین آرا را به دست آورد. اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که او تنها چند درصد امتیاز آراء از رئیس جمهور فعلی در رقابت برای دور دوم عقب است.

آقای مکرون رقیب خود را به داشتن دیدگاه‌های «اقتدارگرایانه» متهم می‌کند و می‌گوید تصویر معتدل‌تری که «خانم لوپن» در طول مبارزات انتخاباتی از خود ارائه کرده است، واقعی نیست! او قبلاً سیاست‌های مارین لوپن را به عنوان سیاست‌های نژادپرستانه محکوم کرده بود.»

در برابر این نقد و سخنان ماکرون، خانم لوپن روز پنجشنبه گفت که رفتار با معترضان جلیقه زرد نشان داد که فرانسه هرگز رئیس جمهوری نداشته است که به اندازه آقای مکرون اقتدارگرایی نشان داده باشد. خانم لوپن همچنین گفت که اگر رئیس جمهور شود، ممکن است برای بازگرداندن مجازات اعدام همه‌پرسی برگزار کند.

از مجموعه گزارش‌ها و نقدها در رسانه‌های فرانسه و در اغلب کشورهای اروپایی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه این نکات چشمگیر است:

۱ـ در فرانسه تغییر نسل و به میدان آمدن نسل جدید که از هر دو جناح راست و چپ سنتی در کشور خود مأیوسند، آشکار شده است مردم فرانسه به‌طور عام و نسل جوان ‌ حاضر در صحنه تصمیم‌گیری‌ها در کشور خود به طور خاص، از تحولات شکلی و به‌طور غالب «رفرمیستی» خسته شده‌اند و خواهان نقد جدید شرایط اروپای امروز و به‌خصوص روابط‌ با سه قدرت جهانی یعنی روسیه، چین و آمریکا هستند. به همین دلیل احزاب قدیمی و همچنین شخصیت‌های سیاسی «کهنه‌کار» در این شرایط جامعه فرانسه در عمل رنگ باخته‌اند و جوانگرایی در فرانسه محوریت یافته است.

۲ـ فرانسه که بنیانگذار اتحادیه اروپا بوده است، اکنون به‌لحاظ رفتارهای دولت انگلیس و همچنین جنگ اوکراین دچار مشکلات و بحران مالی، تنظیم روابط اقتصادی، مشکلات بهره‌گیری از انرژی به‌خصوص گاز و نفت و… شده است. همه چیز در اروپا به‌خاطر جنگ اوکراین و بایکوت پوتین (روسیه) به حالت تعلیق درآمده است. پیش‌بینی آینده روشن بسیار مشکل و تقریباً غیرممکن شده است. انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه در مجموعه‌ای از شرایط ناپایدار اقتصادی ـ مالی و سیاسی و به‌خصوص امنیتی، برگزار می‌شود.

۳ـ فرانسه در کنار آلمان و انگلیس سه کشوری هستند که قدرت اصلی اتحادیه اروپا خوانده می‌شوند، اما با کنار رفتن انگلیس از اتحادیه اروپا و رشد اقتصادی بهتر آلمان، در عمل شرایط و موقعیت حساس‌تری پیدا کرده است. دور آینده ریاست جمهوری در این کشور از دوره‌های بسیار مشکل و پیچیده‌ هم در حل مشکلات داخلی و هم در بالانس قدرت بین‌المللی و رویدادهای گوناگون آن قرار خواهد گرفت. به نظر می‌رسد در چنین شرایطی ماکرون در دور دوم با اختلاف چند درصدی پیروز انتخابات و برای یک دوره دیگر رئیس جمهوری و رئیس دولت فرانسه شود. بسیاری از تحلیلگران سیاسی در داخل و خارج فرانسه هم چنین پیش‌بینی‌ای دارند.

*تحلیلگر

منبع: اطلاعات

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار