محسن پاک‌آیین در گفت‌و‌گو با پانا:

مسئولان کشور حل مشکلات اقتصادی را به مذاکرات وین گره نزده‌اند

ایران در مذاکرات وین با دست‌ پر حاضر شده است/ مشکل اصلی فعلی مذاکرات عدم تصمیم سیاسی آمریکاست/ برای روابط با آمریکا به خاطر وجود خصومت دیرینه آینده‌ای را متصور نیستیم

تهران (پانا) - سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان گفت ایران در مذاکرات وین با دست‌ پر حاضرشده و با استدلال قوی درصدد دفاع از حقوق ملت ایران است؛ البته مشکل اصلی فعلی عدم تصمیم سیاسی آمریکا برای لغو تحریم‌های برجامی و پسابرجامی است.

کد مطلب: ۱۲۶۸۳۰۹
لینک کوتاه کپی شد
مسئولان کشور حل مشکلات اقتصادی را به مذاکرات وین گره نزده‌اند

محسن پاک‌آیین در گفت‌و‌گو با پانا درباره مذاکرات وین و مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی دستگاه دیپلماسی ایران، اظهار کرد: «سیاست خارجی ایران در سال ۱۴۰۱ باید در حوزه‌های دو جانبه، چندجانبه و بین‌المللی سیاست‌های خود را پیش ببرد. در حوزه دو جانبه و در چارچوب نگاه به شرق، تقویت روابط با همسایگان در اولویت است. سفر‌های رئیس‌جمهور به تاجیکستان، ترکمنستان، روسیه و همچنین سفر وزیر امورخارجه به کشور‌های همسایه در سال ۱۴۰۰ در همین چارچوب بود.»

برای روابط با آمریکا به خاطر وجود خصومت دیرینه آینده‌ای را متصور نیستیم

وی افزود: «سیاست نگاه به شرق به معنای اولویت بخشیدن به کشور‌هایی که در شرق ایران و در آسیا قرار دارند، است و زمینه همکاری گسترده با این کشور‌ها در حوزه‌های مختلف وجود دارد. به دلیل بی‌اعتمادی ایران به غرب به طور طبیعی این اولویت‌ها فعلاً به شرق اختصاص پیدا کرده بنابراین هرگاه غربی‌ها خصومت‌های خود را کنار بگذارند، ایران با آن‌ها هم تعامل خواهد داشت. البته بحث آمریکا جداست لذا برای روابط با آمریکا به خاطر وجود خصومت دیرینه آینده‌ای را متصور نیستیم.»

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان بیان کرد: «در حوزه دوجانبه همچنین روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور‌هایی که نگاه همسویی دارند چه در آمریکای لاتین و چه در آفریقا باید ادامه پیدا کند.»

پاک‌آیین ادامه داد: «مسأله مهم دیگر در حوزه سیاست خارجی، توجه ایران به محور مقاومت و فلسطین است. بحث تقویت محور مقاومت، همکاری با عراق و سوریه، حمایت از مردم یمن، تمامی از دستاورد‌های سیاست خارجی است که امیدواریم در سال جاری شاهد تداوم آن‌ها باشیم.»

وی گفت: «اولویت‌بخشی به حل مسأله فلسطین و طرح پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر برگزاری همه‌پرسی در سرزمین‌های اشغالی با حضور اهالی این سرزمین‌ها از جمله مسیحیان، یهودیان، مسلمانان و آوارگان فلسطینی برای تعیین نظام آینده آن می‌تواند از دیگر موضوعات مورد تأکید در حوزه سیاست خارجی در ۱۴۰۱ باشد.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اظهار کرد: «یکی دیگر از مسائل پیش روی کشورمان در حوزه سیاست خارجی پرداختن به موضوع افغانستان است که امنیت کشورهای پیرامونی خود را تحت تاثیر قرار داده است. تلاش برای استقرار دولتی فراگیر در این کشور و به دنبال آن تامین امنیت کشورهای پیرامونی و ایجاد ثبات در افغانستان مسأله مهمی است که ایران با بهره‌گیری از رایزنی‌ها با کشورهای همسایه افغانستان می‌تواند به نتیجه برساند.»

وی اضافه کرد: «از سویی با توجه به حضور داعش در افغانستان، مسئله مبارزه با تروریسم مسأله مهم دیگری است که در سال جدید کاری دولت باید همچنان در دستور وزارت خارجه باشد.»

ایران باید در شانگهای و اکو فعال باشد

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان افزود: «در حوزه روابط چند جانبه مهمترین موضوعاتی که باید مدنظر دولت قرار داشته و به آن‌ها بپردازد، تقویت همکاری‌های منطقه‌ای از طریق نهادهایی مانند سازمان همکاری شانگهای و سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو است. به این ترتیب ایران باید در سازمان‌های منطقه‌ای فعال بوده و به دنبال تحقق اهداف خود در تأمین منافع کشور باشد.»

مشکل اصلی فعلی عدم تصمیم سیاسی آمریکا برای لغو تحریم‌های برجامی و پسا برجامی است. آمریکا سعی دارد تحریم نهادهای حقوقی و قانونی نظام همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را حفظ کند

وی تأکید کرد: «در حوزه بین‌المللی مهمترین مسأله موضوع برجام و لغو تحریم‌ها است، از این‌رو وزارت امور خارجه کشورمان موضوع لغو تحریم‌ها را در اولویت کاری خود قرار داده است. جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوهای وین با دست‌پر حاضرشده و با استدلال قوی درصدد دفاع از حقوق ملت ایران است.»

مسئولان کشور حل مشکلات اقتصادی را به مذاکرات وین گره نزده‌اند

پاک‌آیین در پایان ضمن اشاره به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه مبنی بر اینکه اشخاص حقیقی و حقوقی باید براساس برجام از لیست تحریمی خارج شوند، خاطرنشان کرد: «منظور از اشخاص حقوقی، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و اشخاص حقیقی هم عمدتاً باید از بخش‌های خصوصی و تجار باشند که تحریم شده‌اند. البته مشکل اصلی فعلی عدم تصمیم سیاسی آمریکا برای لغو تحریم‌های برجامی و پسا برجامی است. آمریکا سعی دارد تحریم نهادهای حقوقی و قانونی نظام همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را حفظ کند. طبیعتاً ما اجازه ورود آمریکا به حوزه‌های امنیتی و نظامی خود را نمی‌دهیم و به طور جدی خواهان خروج سپاه از فهرست تحریم‌های ظالمانه هستیم. البته مسئولین کشور مقاوم‌سازی اقتصاد و حل مشکلات اقتصادی را به مذاکرات وین گره نزده‌اند و با صبر و حوصله و استدلال مذاکرات را ادامه داده و حقوق ملت ایران دفاع خواهند کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار