سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

رمزگشایی از مصوبات ضد ایرانی مجلس سنا‌ی آمریکا

تصویب طرح حفظ تحریم‌های بانک مرکزی مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ است/ مصوبه‌های سنا فاقد اعتبار است مگر اینکه به تصویب رئیس‌جمهور برسد/ این مصوبات تأثیری بر روابط ایران و چین نخواهد گذاشت

تهران (پانا) - سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان تصویب طرح حفظ تحریم‌های بانک مرکزی ایران توسط سنای آمریکا را اقدامی تبلیغاتی برای مطرح کردن جمهوری‌خواهان و ایجاد یک جنگ روانی علیه ایران دانست.

کد مطلب: ۱۲۷۶۶۷۵
لینک کوتاه کپی شد
رمزگشایی از مصوبات ضد ایرانی مجلس سنا‌ی آمریکا

محسن پاک‌آیین در گفت‌و‌گو با پانا درباره تصویب طرح حفظ تحریم‌های بانک مرکزی ایران توسط سنای آمریکا، اظهار کرد: «اکثریت مجلس سنای آمریکا در دست جمهوری‌خواهان و افراد افراطی که همچون ترامپ فکر می‌کنند و کماکان ترامپ، الگوی آن‌ها هست، قرار دارد. تد‌ کروز که یک سناتور کاملا ضد ایرانی با افکار افراطی و نژادپرستانه و یک سناتور بدنام در میان حتی خود جمهوری‌خواهان در داخل آمریکاست، حامی اصلی این طرح بوده است.»

وی ادامه داد: «مجلس سنای آمریکا در حال حاضر جایگاه معتبری در داخل آمریکا ندارد؛ به این دلیل که با رئیس‌جمهور دموکرات کنونی مخالف است و عمدتاً مطالب و مصوبات مجلس سنا که باید توسط رئیس‌جمهور مورد تأیید قرار بگیرد تا قانون شود، در موارد متعددی بایگانی شده است؛ چون که نشان‌دهنده و ترویج‌‌کننده دیدگاه‌های افراطیونی مثل ترامپ و حامیان او در مجلس سنا است.»

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان بیان کرد: «بنابراین تصویب چنین طرح‌هایی که امروز علیه بانک مرکزی عنوان شده است، یک اقدام تبلیغاتی برای مطرح کردن جمهوری‌خواهان و ایجاد یک جنگ روانی علیه ایران است.»

وی با بیان اینکه این مصوبه‌ها فاقد اعتبار است مگر اینکه به تصویب رئیس‌جمهور برسد، افزود: «اگر این طرحی که مطرح شده به تصویب رئیس‌جمهور برسد، کاملاً یک اقدام ضدبرجامی و مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است. چرا که براساس مفاد این قطعنامه‌‌ها باید کسانی که عضو برجام هستند یا قصد دارند به برجام بازگردند، باید کلیه تحریم‌ها علیه ایران را لغو کنند بنابراین تصویب طرح حفظ تحریم‌های بانک مرکزی با قطعنامه ۲۲۳۱ مغایر است.»

شرط بازگشت به برجام، لغو کلیه تحریم‌های ایران است

این کارشناس ارشد روابط بین‌الملل گقت: «در وهله اول این مصوبه سنا، یک جنگ روانی است اما اگر این جنگ روانی به یک موضوع واقعی تبدیل شود و دولت بایدن قصد تصویب آن را داشته باشد، به طور طبیعی یک اقدام ضدبرجامی است و مذاکرات برجام را تحت تأثیر قرار خواهد داد. آمریکا اگر چنین اقدامی کند، به طور طبیعی خود را از بازگشت به برجام محروم کرده است.

پاک‌آیین به همکاری‌های پکن و تهران اشاره کرد و افزود: «هیچ‌گاه این همکاری‌ها تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا نبوده است. ایران و چین به دنبال توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف و به صورت راهبردی هستند و تاکنون هم این همکاری‌ها ادامه داشته و ما سند ۲۵ ساله راهبردی را با چین در همین شرایط تحریم امضا کردیم و بسیاری از موافقت‌نامه‌های اقتصادی و امنیتی بین ایران و چین در همین دوره تحریم انجام شده لذا این مصوبات تأثیری بر روابط ایران و چین نخواهد گذاشت و این روابط ادامه خواهد یافت و به نتایج مطلوب خواهد رسید.»

لازم به ذکر است، هفته گذشته مجلس سنای آمریکا دو طرح تحت عنوان «عدم لغو تحریم‌های سپاه در سنای آمریکا» و «حفظ تحریم‌های بانک مرکزی ایران در سنای آمریکا» را به تصویب رساند. طرح حفظ تحریم‌های بانک مرکزی که با پیشنهاد تد کروز، سناتور تندروی ضد ایرانی ارائه شده بود، با ۸۶ رأی مثبت و ۱۲ رأی منفی تصویب شد تا همکاری چین با ایران محدود شود. این طرح ضد ایرانی که گفته می‌شود، غیر الزام‌آور برای دولت بایدن است، در راستای هراس از پیشرفت برنامه بازدارندگی دفاعی ایران خواستار گنجاندن پیش شرط‌هایی درباره فعالیت‌های موشکی ایران در توافق جدید است.

تصویب چنین طرح‌هایی در سنا در حالی است که دولت بایدن مدعی است با حضور در مذاکرات وین قصد دارد به ‌صورت متقابل با ایران به توافق هسته‌ای بازگردد؛ اما ایران تأکید دارد رفع تمام تحریم‌ها شرط لازم برای بازگشت به برجام است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار