جلوه مهندسی و روانشناسی در عروس خانه‌های تاریخی ایران

تهران (پانا) - خانه طباطبایی واقع در شهر کاشان به علت مهارت فراوان در معماری، گچبری، آئینه کاری، نقاشی و ... و به صورت کلی به‌کار بردن اکثر هنر ایرانی آن زمان در این امارت به عروس خانه‌های تاریخی ایران معروف شده است‌.

کد مطلب: ۱۲۶۶۷۲۶
لینک کوتاه کپی شد
جلوه مهندسی و روانشناسی در عروس خانه‌های تاریخی ایران

راهنمای گردشگران خانه طباطبایی‌ها واقع در شهر کاشان در گفت‌وگو با پانا اظهار داشت: «این بنا توسط مرحوم سیدجعفر طباطبایی، از تاجران معروف فرش دستباف ایران، در سال ۱۲۰۹ شمسی، ۱۲۵۰ هجری قمری، ۱۸۳۴ میلادی ساخته شده است. معماری خانه به شیوه حجاب دار، گودال باغچه، متقارن و درون‌گرا است. مجموعه خانه شامل: اندرونی مخصوص زندگی و حضور خانواده و به صورت خصوصی‌تر استفاده می‌شد، قسمت بیرونی مخصوص میهمانان و بخش مخصوص خدمه با ۴۷۳۰ مترمربع وسعت دارای ۴۰ اتاق، ۴ حیاط، ۴ سرداب (زیر زمین)، ۳ بادگیر که در اتاق تابستانه استفاده شده است و محل عبور ۲ رشته قنات است.»

وی افزود: «مهارت و هنرمندی معماران معروف کاشانی به همراه گچبری‌ها و نقاشی‌های میرزا ابوالحسن صنیع الملک غفاری کاشانی، مجموعه‌ای زیبا و چشم نواز را حاصل داشته که ساخت آن حدود ۱۰ سال طول کشیده است، قدمت این خانه حدود ۱۹۵ سال پیش است، این بنای تاریخی که یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین خانه‌های تاریخی کاشان و ایران و از شاهکارهای هنر معماری قدیم به شمار می‌رود را عروس خانه‌های ایرانی نامگذاری کرده‌اند.»

وی در ادامه بیان کرد: «این خانه؛ چهار ایوان دارد که در قسمت جنوبی بخش بیرونی، اتاق شاه‌نشین قرار گرفته است و با ٧ در که به ندرت در دیگر خانه‌های قدیمی وجود دارد؛ به ایوان آینه باز می‌شود. در این تالار وسیع و مجلل تقریباً هر نوعی از هنرهای معماری ایرانی (یزدی بندی) با آینه‌کاری سقف، نقاشی اسلیمی، گچبری شر شکری و...) به کار رفته است.»

راهنمای گردشگران خانه طباطبایی‌ها در پایان گفت: مردم «از سراسر ایران و جهان هر ساله برای بازدید از این مکان تاریخی به کاشان می‌آیند و در ایام تعطیلات نوروزی از شلوغ‌ترین موقع سال در این مکان به شمار می‌آید.»

دانش‌آموز خبرنگار: حنانه سالمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار