رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با پانا

مهم‌ترین خبر حوزه طلا در سال گذشته حذف مالیات ارزش‌افزوده از کل طلا بود

تهران (پانا) - رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است مهم‌ترین خبری که در سال گذشته در موضوع طلا رخ داده است فارغ از فرازوفرودهای قیمتی طلا موضوع حذف ارزش‌افزوده از کل طلا بود که با استقبال خوب مردم و اهالی صنعت طلا نیز روبرو شده است.

کد مطلب: ۱۲۶۳۰۸۷
لینک کوتاه کپی شد
مهم‌ترین خبر حوزه طلا در سال گذشته حذف مالیات ارزش‌افزوده از کل طلا  بود

در سالی که گذشت شرایط اقتصادی پرنوسانی طی شد و همین موضوع عزم افراد جامعه را برای سرمایه‌گذاری در بازاری که بتوانند ارزش پول‌شان را حفظ کند بیشتر کرد و یکی از این بازارهای سرمایه‌گذاری، بازار طلا بود.

جهش‌های قیمتی طلا در سالی که گذشت

فروردین 1400 در حالی شروع شد که همچنان با شوک قیمت‌ها روبرو بودیم اما نه مانند آنچه در سال 1399 تجربه شد. تا حدودی نوسان کمتر شده بود و کارشناسان حوزه طلا دلیل کاهش تقاضای مردم برای خرید طلا را همان شوک‌های قیمتی سال 99 عنوان می‌کردند و توأم کرونا و تعطیلی‌های آن روزها را از دلایل دیگر بیان می‌کردند. هر گرم طلای 18 عیار با قیمتی بیش از 1 میلیون 76 هزار تومان سال 99 را به پایان رساند و البته این قیمت کمتر از چهش قیمتی شوک آوری بود که در مهرماه1399 تجربه شد.

در فروردین 1400 قیمت طلای 18 عیار از گرمی یک‌میلیون گذشته بود تا اینکه در تیرماه 1400 طلا با افزایش قیمت حدود 50 هزار تومانی به عدد گرمی 1 میلیون و 63 هزار تومان رسید. در مهرماه قیمت هر گرم طلای 18 عیار با افزایش بیش از 100 هزار تومان همراه شد و باقیمت حدود 1 میلیون 137 هزار تومان خریدوفروش شد و درنهایت اسفندماه 1400 در حالی به پایان رسید که هر گرم طلای 18 عیار باقیمتی بیش از 1 میلیون 250 هزار تومان خریدوفروش می‌شد.

نمودار زیر برگرفته از سایت اتحادیه طلا و جواهر است که نوسان قیمت طلا را در سه سال گذشته نشان می‌دهد.

حذف ارزش‌افزوده و بازگشت رونق به بازار طلا

«ابراهیم محمدولی»، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با پانا مهم‌ترین خبر حوزه طلا در سال گذشته را حذف ارزش‌افزوده از طلا عنوان کرد و گفت: «در سالی که گذشت تقریباً از اواخر دی‌ماه متقاضیان سرمایه‌گذاری در حوزه طلا مجدد افزایش پیدا کردند و دلیل آن هم همان حذف ارزش‌افزوده از طلا بود.»

وی افزود: «تا قبل از این حذف به دلیل اینکه ارزش‌افزوده و هزینه‌های اضافی که روی دوش مصرف‌کننده طلا و صنعت طلا وجود داشت چندان شرایط راضی‌کننده‌ای ایجاد نمی‌کرد و به‌تبع خیلی متقاضی هم وجود نداشت.»

در سالی که گذشت سرمایه‌گذاری در حوزه طلا سودآور بود

محمدولی درباره اینکه خریداران طلا در سالی که گذشت تا چه اندازه سود کرده یا متضرر شدند، اظهار کرد: «کسانیکه سال گذشته در صنعت طلا سرمایه‌گذاری کردند، حالا چه خریدار و چه تولیدکننده چندان ضرر نکردند زیرا قیمتی که در آن مقطع وجود داشت اگر نسبت به گذشته مقایسه کنیم قطعاً ضرر نکرده‌اند.»

کسانی از طلا سود نکردند که هدف شان سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت بود

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: «تنها کسانی ضرر کردند که بدون برنامه‌ریزی و در حالت عجله بدون آگاهی اقدام به خرید طلا کردند. همچنین کسانیکه فی‌البداهه آمدند و بدون هیچ بررسی طلای آب‌شده‌ای را خریدند و خیلی زودهنگام هم خواستند خریدوفروش کنند و در کوتاه‌مدت نتوانستند سود ببرند اما در بلندمدت اگر کسی به صنعت طلا ورود پیدا کند حالا چه در بخش تولید باشد یا صادرات طبیعتاً سود معقولی عایدش شده است.»

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده از سوی اتحادیه طلا و جواهر تهران در زمان اوج و فرودهای خریدوفروش طلا عنوان کرد که این اتحادیه در سال گذشته سعی کرد تا بااطلاع رسانی به‌موقع درباره خریدوفروش طلای تقلبی مردم را آگاه کند و اجازه ندهد تا کسانی که تخصص ندارند وارد موضوع طلای آب‌شده شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار