مرتضی حیدری

یک بام و دو هوای میزبانی؛ با پول مردم، جریمه کم کاری و تخلف مدیران ورزشی را پرداخت نکنید!

یازده سال از تیمداری شهرداری اورمیه در لیگ برتر والیبال ایران می گذرد و اگر برای هر سال بودجه ای ۱۰میلیارد تومانی (کف بودجه را ملاک قرار دادم) را در نظر بگیریم تا به امروز بالای صدمیلیارد تومان از جیب مردم نگون بخت برای والیبال هزینه شده است اما خروجی صفر بوده است.

کد مطلب: ۱۲۵۸۳۴۳
لینک کوتاه کپی شد
یک بام و دو هوای میزبانی؛ با پول مردم، جریمه کم کاری و تخلف مدیران ورزشی را پرداخت نکنید!

آش میزبانی اورمیه در رقابت های والیبال جام باشگاه های آسیا آنقدر شور شده است که هیچکس پخت آن را گردن نمی گیرد. بعنوان یک شهروند اورمیه ای راضی نیستم از هزینه مالیات و عوارض نوسازی که به شهرداری میپردازم یا از بودجه بیت المال، یک ریال برای پرداخت جریمه تراویسا هزینه شود.

اما در آنسوی ماجرا بحث میزبانی اورمیه در رقابت های والیبال آسیا مطرح است. اول از همه باید بگویم قبل از اینکه عطش حضور در آسیا را داشته باشیم آنقدر مسئولین و بازیکنان مان باید عرضه داشته باشند که یک قهرمانی لیگ برتر برای مردم اورمیه به ارمغان بیاورند.

ستارگان سال های اخیر والیبال اورمیه عبادی پور، صالحی، شریفی، حضرت پور، توخته و فلاحت خواه که در تیم ملی بزرگسالان حضور داشتند هیچکدام از تیم شهرداری به رده های بالا نرسیده اند و حاصل اعتماد مربیان باشگاه های مقاوت، خانه والیبال اورمیه و کاله آمل بوده اند و این یعنی باشگاهی که بالای صدمیلیارد تومان برای تیمداری در یک رشته خاص خرج کرده است نتوانسته ملی پوشی را روانه تیم ملی کند و این یعنی فاجعه!

یعنی از بودجه بالای صدمیلیارد تومانی باشگاه شهرداری اورمیه در مدت یازده سال هیچ هزینه ای در والیبال پایه نشده و این باشگاه از تشکیل یک آکادمی والییال عاجز بوده است. آکادمی که میشد با یک صدم این پول ساخت سالانه حداقل ۵ملی پوش به رده های مختلف تیم ملی میداد اما حتی یک ملی پوش نیز از پایه شهرداری به تیم ملی راه نیافته است. اما دلیل این ریخت و پاش برای والیبال چه بوده است؟ ۱)سیاسی بازی ۲) منافع شخصی!!!!

شاید از خودتان بپرسید نتیجه این ۱۱ سال تیمداری چه بوده است؟ جواب واضح است! واریز شدن پول مالیات و عوارض مردم شریف اورمیه به جیب یک عده بازیکن سالخورده، غیربومی و دلال هایی که با مدیران اورمیه ای و بازیکنان غیربومی بده بستان دارند و این یعنی عمق فاجعه در شهری که داعیه پایتختی والیبال ایران و آسیا را دارد.

یکبار با یکی از سرپرست های اسبق تیم شهرداری در محفلی خصوصی صحبت می کردم. بنده خدا میگفت بعد از اینکه من ماموریتم در باشگاه تمام شد شنیدم با یکی از بازیکنان ۴۵۰ به توافق رسیده اند اما پشت پرده توافق کرده اند بازیکن ۴۰درصد آن را به حساب ... واریز کند!

نکته جالب اینجاست چندسال پیش بازیکن فیکس تیم ملی قرار بود با ۵۰۰میلیون با باشگاه پیکان (پرافتخارترین تیم والیبال آسیا) قرارداد ببندد اما با یک میلیارد و خرده ای به اورمیه آمد و پولش را گرفت و مالیات بازیکن را هم باشگاه پرداخت کرد! اما معلوم نشد چه کسی یک شبه قیمت بازیکن را دو و نیم برابر کرده است تا کمر ورزش اورمیه را بشکند!

خلاصه اینکه اگر بخواهم تعصبی و احساسی به موضوع نگاه کنم شهرداری اورمیه امسال قهرمان لیگ می شود اما اگر واقع بینانه بگویم شهرداری امسال در حالت خوشبینانه سوم می شود! واقعا انصاف نیست با وجود تیم منسجم سپاهان که از ساختار قوی در سیستم مدیریتی برخوردار است باشگاه شهرداری که فقط نام باشگاه را یدک می کشد مدال طلای لیگ والیبال را کسب کند.

در منطقی ترین حالت، تاوان اشتباه و قصور مدیران باشگاه شهرداری را نباید مردم بدهند. اگر این رویه مدنظر قرار گیرد قطعا نه شهرداری بدهی تراویسا را خواهد پرداخت و نه یک نهاد دولتی دیگر مثل ورزش و جوانان! اورمیه در حالت منطقی میزبان نخواهد شد مگر اینکه حاتم طایی پیدا و دست به جیب شود. پس بنابراین میزبانی از اورمیه سلب و شهر اصفهان که احتمال قهرمانی نماینده اش (سپاهان) هم در لیگ بالاست میزبانی را خواهد گرفت و نهایت لطف فدراسیون به ما این خواهد بود که تیمی از اورمیه (شاید آذرباتری) بعنوان نماینده دوم ایران در رقابت ها حاضر خواهد شد.

همه اینها به کنار! در آخر انتظار از نهادهای امنیتی و نظارتی این است پرونده تیمداری ۱۱ ساله شهرداری اورمیه را بررسی کرده و بر تاریکخانه این پرونده، نور قانون را بتابانند تا مشخص شود دست کدام دلال، خبرنگار، رسانه، مدیر تا آرنج در جیب بیت المال بوده است!

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار