در برنامه‌ریزی برای دست‌یابی به برنامه‌ها و اهداف پرورشی؛ اولویت‌بندی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

تهران (پانا) - معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی منطقه3، با اشاره به اهمیت داشتن برنامه‌ریزی منسجم و اولویت‌بندی برای رسیدن به برنامه‌ها و اهداف پرورشی، کانون ها را عامل اجرای همه راهبردهای اساسی حوزه پرورشی دانش‌آموزان دانست.

کد مطلب: ۱۲۳۹۱۳۹
لینک کوتاه کپی شد
در برنامه‌ریزی برای دست‌یابی به برنامه‌ها و اهداف پرورشی؛ اولویت‌بندی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

نشست شورای پرورشی در محل کانون فرهنگی تربیتی پردیس با حضور فیروز یارمحمدی؛ معاونت پرورشی و تربیت بدنی منطقه3، رمضان دیو سالار، مدیر کانون و همکاران حوزه ی پرورشی برگزار شد.
در ابتدا فیروز یارمحمدی ضمن بیان مسائل و مشکلات مربوط به برگزاری حضوری کلاس ها در کانون ها و مراکز فرهنگی بیان کرد: در مدیریت اعم از حوزه های سیاسی، اجتماعی و حتی شخصی بحثی وجود دارد که به آن مؤلفه " p " می گویند، که از ابتدای کلمه planning به معنای برنامه ریزی می آید. برنامه ریزی در هر حوزه ای اهمیت زیادی دارد، در واقع شخص فاقد برنامه، فاقد کارنامه است و اصطلاحا این شخص ساکن سرزمین های سوخته است. بنابراین برای هر کدام از ما نه تنها در حوزه شخصی، بلکه در حوزه کاری خودمان، خصوصا در حوزه پرورشی برنامه ریزی و داشتن برنامه منسجم بسیار اهمیت دارد. سپس می‌توانیم بررسی کنیم که تا چه حد این برنامه تحقق یافته است. در برنامه ریزی برای دستیابی به برنامه و اجرای صحیح و دقیق، الویت بندی هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اهمیت الویت بندی اینجا بیشتر آشکار می‌شود که ما ظرفیت های زیادی داریم ولی زمان محدودی داریم، لاجرم باید کارها اولویت بندی شوند.
وی افزود: ما در کانون و در تمام حوزه های پرورشی، باید به کارهای مهم و فوری پرداخته شود. در شرایط کنونی شاید خیلی عملکرد مدارس قابل ارزیابی نباشد، از جمله عوامل این موضوع، گستردگی و پیچیدگی کار، کمبود نیرو، شرایط موجود بیماری کرونا، کمبود امکانات و ابزاری برای سنجش عملکرد واقعی مدارس. ما در شروع سال از تمامی حوزه های پرورشی برنامه سالانه می خواهیم که با توجه به بودجه بندی سالانه آن واحد انجام می شود.
در پایان یارمحمدی با اشاره به شورای پرورشی و برنامه ریزی سه مقوله مهم را در این ارتباط است بیان کرد: برنامه ریزی، پیگیری و اقناع مدیران و مربیان معاونین پرورشی در راستای انجام کار و پاسخگویی مهم هستند. اگر برای حوزه پرورشی سه راهبرد اساسی تعمیق باورهای دینی،اعتقادی و اخلاقی، بسترسازی برای شکوفایی استعدادهای دانش آموزان و در آخر ایجاد روحیه نشاط و شادابی در دانش آموزان، هر سه در قالب انجمن ها و کارگاه ها در کانون محقق می شود.

کانون باید محل تجمع همه فعالیت های پرورشی دانش آموزان باشد

سپس رمضان دیوسالار، با ارائه گزارشی از روند اجرای برنامه های علمی، فرهنگی، هنری، تربیتی و آموزشی در کانون و با اشاره به مشکلات و مسائل کانون در دوران پاندمی کرونا گفت: با وجود مشکلات زیست بوم جدید، سعی کردیم با برنامه ریزی دقیق تا حد امکان شرایط را برای حضور دانش آموزان با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی فراهم کنیم. در واقع کرونا مانع از فعالیت های مربوط به کانون نشده است.
وی افزود: ظرفیت های انسانی و شرایط مکانی کانون از جمله عواملی است که پتانسیل جذب دانش آموزان را دارد، بنابراین تقویم اجرایی برنامه ها همزمان با روند تدریجی بازگشایی مدارس در حال اجراست. گرچه در شرایط فعلی و دوران کرونا حضور دانش آموزان به طور کامل در کانون میسر نیست، اما اهتمام ویژه به رعایت کامل پروتکل های بهداشتی به منظور جذب دانش آموزان در دستور کار کانون است. ضمن اینکه از برگزاری دوره های مربوطه به صورت مجازی هم غافل نبوده ایم. کانون در واقع باید محل تجمع همه ی فعالیت های پرورشی دانش آموزان باشد.
دیوسالار در ادامه گفت: یکی از دلایل و انگیزه هایی که در کانون، مسئولیت سازمان دانش آموزی را عهده دار شدم، این بوده که با توجه به اینکه اهداف، برنامه ها و فعالیت های سازمان دانش آموزی نیز همسو با فعالیت های پرورشی کانون است، حضور و مشارکت حداکثری دانش آموزان را درکانون، به منظور اجرای برنامه های پرورشی و تربیتی که منجر به مهارت ورزی، استعداد یابی و پرورش آن در ابعاد مختلف وجودی زندگی هر انسانی است، میتوانیم داشته باشیم.
وی در پایان تاکید کرد: تحقق این اهداف که در راستای اسناد بالادستی از جمله اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، مستلزم همراهی، همکاری و مساعدت همه مسئولین در آموزش و پرورش، علی الخصوص مدیران، مربیان و معاونین پرورشی مدارس است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار