اولین باران پاییزی بسیاری را روانه بیمارستان کرد

گرده «کنوکارپوس» نفس اهوازی‌ها را گرفت

تهران (پانا) - نعمت و طراوت باران‌های پاییزی برای خوزستانی‌ها تنها یک روی سکه بوده و روی دیگر این بارش ها، به روال چند سال اخیر این بوده که مردم را روانه بیمارستان‌ها کند.

کد مطلب: ۱۲۳۱۳۹۹
لینک کوتاه کپی شد
گرده «کنوکارپوس» نفس اهوازی‌ها را گرفت

به‌گزارش ایران، امسال هم با شروع بارش‌ها گرده درختان «کنوکارپوس» مشکلات گسترده تنفسی را برای خوزستانی‌ها رقم زده و بیمارستان‌های اهواز را به حالت آماده‌باش درآورده است. تنها در اهواز 113 هزار اصله درخت کنوکارپوس وجود دارد. پیش‌‌تر، دانشگاه علوم پزشکی نسبت به هرس بموقع این درختان هشدار داده و اعلام کرده بود امسال به‌‌دلیل شیوع اپیدمی کرونا و تشابه علائم بالینی از جمله حمله تنفسی ناشی از گرده درختان کنوکارپوس با کووید ۱۹، بی‌توجهی به این موضوع سبب ازدحام چندین برابری در بیمارستان‌ها و بروز مشکلات فراوانی خواهد شد.

مشکلات تنفسی اهوازی‌ها از ابتدای دهه ۹۰ آغاز شد. سال ۹۵ دانشگاه علوم پزشکی اهواز عامل این اتفاق را گرده‌افشانی درختان کنوکارپوس اعلام کرد و دو سال بعد از آن مسئولان مدعی شدند با هرس این گیاهان آمار بیماران تنفسی کاهش چشمگیری داشته است اما با وجود این همچنان تردیدهای زیادی درباره عامل اصلی تنگی نفس اهوازی‌ها وجود دارد. مسئولان بهداشتی گرده این درختان را عامل اصلی مشکلات تنفسی می‌دانند اما مسئولان شهرداری این نظر را رد کرده و آلودگی هوا و بارش باران اسیدی ناشی از آن را متهم ردیف اول این دردسرها اعلام می‌کنند.

«کنوکارپوس» عامل اصلی بحران تنفسی خوزستانی‌ها در پاییز
«فرهاد ابول‌نژادیان» رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، با اشاره به ازدحام بیماران تنفسی پس از اولین بارش پاییزی در بیمارستان‌های استان، گفت: کنوکارپوس عامل اصلی بحران تنفسی خوزستانی‌ها در پاییز است. در بررسی‌های علمی این قضیه را به اثبات رسانده‌ایم و بارها اعلام کرده‌ایم با توجه به گرده‌افشانی درختان کنوکارپوس در فصل پاییز لازم است که این درختان قبل از نخستین بارندگی هرس شوند. ابول‌نژادیان با تأکید بر اینکه هرس درختان کنوکارپوس مصوبه شورای سلامت استان است و باید عملیاتی شود، ادامه داد: از سال‌های گذشته تصمیم شورای سلامت بر این بود که شهرداری‌ها هر سال از مردادماه هرس درختانی را که بیش از 2 متر ارتفاع دارند و به گل‌دهی رسیده‌اند، انجام دهند اما تعلل در این کار همواره سبب بروز مشکلات شده است. تأکید می‌کنم مسئولیت هرگونه اتفاقی که در پی گرده‌افشانی و بحران تنفسی رخ دهد، متوجه افرادی خواهد شد که به این مصوبه احترام نمی‌گذارند.

تداخل کرونا با کنوکارپوس
وی با اشاره به اینکه مشکلات تنفسی ناشی از این موضوع بیشتر مربوط به شهرهای جنوبی یعنی آبادان، خرمشهر و ماهشهر است، اظهار داشت: در حال‌حاضر با توجه به وضعیت کرونا هر مراجعه‌کننده به بیمارستان‌ها با علامت تنفسی، بیمار مبتلا به کووید محسوب می‌شود و همین موضوع سبب ازدحام در بیمارستان‌ها شده است.
ابول‌نژادیان تصریح کرد: ما نگفته‌ایم که تنها دلیل این عارضه گرده‌افشانی کنوکارپوس است اما این مسأله را به‌ عنوان یکی از دلایل اصلی می‌دانیم. نقش آلاینده‌های هوا در عارضه تنگی تنفسی پاییزی را نیز قبول داریم، اما با هرس بموقع ترکیب گرده‌افشانی کنوکارپوس و آلایندگی هوا کمتر انجام می‌شود.

برخی در شهرداری اهواز اعتقادی به هرس درختان کنوکارپوس ندارند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به بروز حملات تنفسی خوزستانی‌ها پس از نخستین بارندگی پاییز، گفت: با وجود اعلام هرس ۷۳ درصدی درختان کنوکارپوس توسط شهرداری اهواز اما بررسی‌های میدانی ما چیز دیگری (حدود 30تا 40 درصد) را نشان می‌دهد. برخی دوستان در شهرداری اهواز اعتقادی به هرس درختان کنوکارپوس ندارند اما شورای سلامت بر اساس مستندات علمی، این مصوبه را داشته و شهرداری‌ها ملزم به اجرای مصوبه هستند. ابول‌نژادیان با تأکید بر اینکه سازمان ذیصلاح باید سلامتی مردم را اولویت قرار داده و مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهند، گفت: هرس درختان کنوکارپوس باید توسط شهرداری‌ها، سازمان آب و برق خوزستان، دانشگاه شهید چمران اهواز، شرکت ملی نفت و فولاد خوزستان که محوطه‌های بزرگی دارند و درختان کنوکارپوس زیادی در این نقاط کشت شده‌اند، انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: در حال‌‌حاضر تمام بیمارستان‌های استان آمادگی لازم را برای پذیرش بیمارانی که دچار حمله تنفسی شده‌اند، دارند. دپوی دارویی و تأمین تجهیزات انجام شده اما با توجه به بحران کرونا و تشابه علائم ابتلا به کرونا و حملات تنفسی، تصمیم‌گیری در خصوص ترخیص بیماران با تأخیر انجام خواهد شد.

آلاینده‌های هوا دلیل بروز مشکل تنفسی شهروندان اهوازی
با وجود اثبات تأثیر گیاه کنوکارپوس بر بیماران تنفسی از سوی یک تیم تحقیقات در دانشگاه علوم پزشکی اهواز «بابک محمدی» معاون خدمات شهری شهرداری اهواز نیز گفت: براساس مصوبه شورای سلامت و ابلاغیه مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان از تاریخ یکم شهریور امسال کار هرس درختان آغاز شده و گزارش هفتگی در این زمینه به فرمانداری، امور شهری و شوراها و بهداشت شرق و غرب اهواز ارسال شده است. در واقع شهرداری اهواز به وظیفه خود عمل کرده و در این زمینه هیچ کوتاهی رخ نداده است.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری اهواز درخصوص سلامت مردم کوتاهی نمی‌کند و کار هرس درختان را طبق روال گذشته انجام داده است، افزود: طبق آمار رسمی، ۱۱۳ هزار و ۴۱۴ درخت کنوکارپوس از سال گذشته نیاز به هرس داشتند که تا سال‌جاری ۷۳ هزار و ۳۲۳ عدد از آن تا ارتفاع یک و نیم متر هرس شده و نیاز به هرس ندارند. همچنین ۳۹ هزار و ۸۱۸ درخت دیگر در سال ۱۴۰۰ نیاز به هرس داشتند که تعداد زیادی از آنها تاکنون هرس شده است.
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با رد ادعای هرگونه سمی بودن این درختان، آلاینده‌های هوا را که با اولین بارندگی به‌صورت باران اسیدی به زمین می‌آیند، دلیل بروز مشکل تنفسی شهروندان اهوازی در پاییز عنوان کرده و گفت: تاکنون هیچ مستند و داده علمی از سوی علوم پزشکی به شهرداری اهواز مبنی بر سمی و مضر بودن کنوکارپوس ارائه نشده اما شهرداری اهواز به وظیفه خود درخصوص هرس درختان بدون هیچ کاستی عمل می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار