معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش تهران در کارگاه آموزشی ارتقا سواد آبی عنوان کرد:

مقوله آب به عنوان ضرورت برای اصلاح سبک زندگی در مدارس و خانواده ها دنبال می‌شود

تهران(پانا) - به گفته معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش تهران؛ مقوله آب به عنوان ضرورت برای اصلاح سبک زندگی و الگوی مصرف در مدارس و خانواده‌ها دنبال می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۲۷۸۹۵
لینک کوتاه کپی شد
مقوله آب به عنوان ضرورت برای اصلاح سبک زندگی در مدارس و خانواده ها دنبال می‌شود

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، پانته آ دری؛ معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش تهران در وبینار گسترش سواد آبی با عنوان تغییر اقلیم از ترسالی به خشکسالی؛ با اشاره به سابقه چند ساله همکاری گروه های آموزشی متوسطه و سازمان منطقه ای آب تهران در زمینه ارتقا سواد آبی گفت: یکی از ماموریت های وزارت آموزش و پرورش، ایجاد زمینه و موقعیت تربیت و یادگیری پایدار نسل آینده است و این مهم، در بسترهای مشارکتی با سایر دستگاه ها عمیق تر میسر می شود. موضوع آب، در تمامی ساحت های تربیتی و اهداف دوره های تحصیلی قابل پرداختن است و موضوع آب نه به عنوان یک فصل از کتاب درسی، بلکه باید به عنوان یک ضرورت برای زندگی صحیح امروز و آینده، در مدارس و گسترده تر از آن در جامعه و خانواده ها دنبال شود و همکاران و دبیران ما در شهر تهران، در این مسیر پر توان فعالیت می کنند.

در ادامه این نشست، سپیده الهام منش؛ مدیر روابط عمومی آب منطقه ای با تشکر از همکاری ها در مسیر سواد آبی در آموزش و پرورش شهر تهران، گفت: وارد ماه دوم پاییز شدیم اما متاسفانه میزان بارندگی در این مدت، نسبت به سال قبل، نزدیک به 80 درصد، کاهش یافته است؛ واقعیت آن است که بدون مدیریت مصرف، شرایط دشوارتر و پیچده تر خواهد شد و ضروریست تا تغییراتی در این بخش رخ دهد که سرآغاز این تغییرات، آموزش و بهبود فرهنگ و رویکردها نسبت به مسئله آب است. مریم موسوی رییس اداره تکنولوژی و گروه آموزشی و بررسی محتوای متوسطه شهر تهران و سعید معظمی، کارشناس مسئول در سخنانی با تاکید بر این که مسئله آب را فراتر از وبینار و بحث های علمی، بلکه به صورت عینی و مسئله محور دنبال کنیم؛ تداوم همکاری بالنده سال های اخیر بخش آب و آموزش و پرورش تهران در بستر تفاهم نامه مبادله شده و نیز توسعه بازدیدها بعد از عبور از شرایط کرونایی را خواستار شدند.

مریم عابدینی، نماینده و رابط طرح سواد آبی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز در سخنانی، ابعاد موضوع آب و تغییر اقلیم را مورد تشریح قرار داد و از دبیران حاضر در نشستن خواستند تا با تدریس موثر موضوع و بهره گیری از سامانه شاد و اپلیکیشن، زمینه گسترش سواد آبی را بیش از پیش، فراهم کنند.

در ادامه این نشست، بخش آموزشی با ارائه مهندس محمد شهریاری، مدیر دفتر تاسیسات آبی و برق آبی و حسن زحمتکش مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه ای تهران و مریم حاتمی، مدیر تیم تولید محتوا؛ به تشریح وضعیت منابع آبی در دو بخش سطحی و زیرزمینی و مسائل و چالش های هر بخش به طور خاص در استان تهران و تشریح موضوع آب و تغییر اقلیم پرداختند.

شهریاری، در گزارشی، منابع آب به ویژه آب های سطحی در تهران را مورد معرفی قرار داده و به تشریح وضعیت آنها پرداخت و خاطرنشان کرد: کاهش شدید بارش و تغییر نظام بارشی از برف به باران، موجب شده تا وضعیت سدهای استان، در ابتدای آبان ماه 1400، بسیار نگران کننده باشد و این امر و وقوع پدیده تغییر اقلیم، ضرورت، تغییر نگاه ها در رابطه با مسائل آبی را دو چندان کرده و امیدواریم از طریق آموزش های سواد آبی، این امر، در میان نوجوانان و نسل آینده، نهادینه شود.

زحمتکش نیز با قدردانی از همکاری دبیران زمین شناسی و انسان و محیط زیست، در توسعه دانش و آگاهی درست در حوزه مسائل آبی، به تشریح نقش و وضعیت منابع آب زیرزمینی در شهر تهران پرداخت و با ارائه آمارهای مربوط به افت آبخوان های کشور و از جمله استان تهران، تبعات و مشکلات ادامه رویه جاری اضافه برداشت ها را وخیم و نابودکننده امکان زندگی و سرزندگی برشمرد. مدیر دفتر حفاظت از منابع آب در شرکت آب منطقه ای تهران، در پایان ارائه خود، به تشریح راهکارهای تغییر وضعیت فعلی پرداخت و هم افزایی دبیران زمین شناسی و انسان و محیط زیست در این مسیر را بسیار ارزشمند و ویژه برشمرد.

مریم حاتمی از تیم مشاور نیز، با تشریح راهنمای آموزشی موضوع محوری سال جاری:"آب و تغییراقلیم"؛ محتواهای تهیه شده در این رابطه، ویژه دبیران انسان و محیط زیست و نحوه دسترسی به آنها را معرفی کرد.

در بخش پایانی این نشست، لیلا عبدالهی، سرگروه کتاب انسان و محیط زیست در شهر تهران، در خصوص پیشبرد طرح سواد آبی و آموزش های آبی، نکاتی را متذکر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار