تقویت فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم

تهران (پانا) - مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در جلسه مجازی با مسئولان جامعه فرهنگی قرآنی عصر تاکید کرد که با نگاهی ویژه فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز در مناطق محروم تقویت می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۲۷۸۶۷
لینک کوتاه کپی شد
تقویت فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، میکائیل باقری در جلسه مجازی با مسئولان جامعه فرهنگی قرآنی عصر وابسته به بنیاد خاتم الاوصیاء گفت: در ابتدای شیوع ویروس کرونا شاهد تعطیلی مدارس، فعالیت های گروهی و جلسات قرآنی خانگی بودیم و همواره یکی از دغدغه های ما این بود که دانش آموزان بتوانند در درون خانواده و با اعضای خانواده خود حداقل یک جلسه قرآن خانگی راه اندازی کنند البته همانطور که می دانید از گذشته و قدیم الایام جلسات قرآن خانگی مرسوم بوده و بسیار پر رونق و باشکوه برگزار می‌شده است و اساساً به صورت مردمی و چرخشی در منازل اقشار مختلف جامعه بین فامیل، همسایه ها، همکاران و غیره برگزار می شد.

وی تصریح کرد: اما آنچه امروز با توجه به شیوع ویروس کرونا مد نظر اداره کل قرآن ، عترت و نماز هست این است که اعضای خانواده، هر کدام به صورت هفتگی یا شبانه دور هم جمع شوند و دقایقی را به تلاوت قرآن اختصاص دهند و با توجه به اینکه این فعالیت کاری بدیع و نو است و کمتر در گذشته به آن پرداخته شده و خانواده هایی که به ویژه دانش‌آموز یا فرهنگی در بین خود دارند نیاز به آموزش در این زمینه دارند باید بتوانیم آنها را توانمند کنیم و آموزش هایی را به آنها بدهیم تا نحوه جلسه داری بیاموزند و محتوای مناسب برای جلسات خود داشته باشند تا این جلسات صرف یک جلسه تلاوت قرآن نباشد بلکه در این جلسات معارف دینی، احکام و مسائل تربیتی نیز مطرح شود.

تولید محتوا فرهنگی و تربیتی برای جلسات قرآنی خانگی

مدیر کل قرآن ، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بنابراین در این زمینه نیاز به تولید محتوا داریم و از آنجایی که ما در آموزش و پرورش قرار نیست همه کارها را خودمان انجام دهیم و ادعایی هم در این زمینه نداریم که باید همه کارها را خودمان انجام دهیم نیاز داریم با دستگاه‌های همسو و هم هدف تعامل کنیم و از تولیدات و برنامه های آنها استفاده کنیم به همین جهت جامعه فرهنگی قرآنی عصر که سالها است در این زمینه فعالیت می‌کند و جلسات قرآن خانگی را به سبک و سیاق قدیم پیگیری می کند و اخیرا و همزمان شیوع ویروس کرونا تولیدات الکترونیکی مفیدی نیز دراین رابطه داشتند می‌توانند در این زمینه به ما کمک کند لذا ما در این جلسه راهکارهای تعامل و تفاهم را بررسی می کنیم تا بتوانیم جلسات خانگی قرآنی را با مشارکت فرهنگیان و دانش آموزان گسترش دهیم و به یاری خداوند در اکثر خانه ها شاهد این جلسات خانگی باشیم و از تولیدات محتوای این عزیزان استفاده کنیم تا بتوانیم این جلسات را تقویت کنیم.

تقویت فعالیت دارالقرآن ها در مناطق محروم

وی یادآورشد: مبحث دیگری که از نظر اداری و اخلاقی باید به آن توجه ویژه داشته باشیم این است که بتوانیم فعالیت های قرآن، عترت و نماز را در مناطق محروم تقویت کنیم، با توجه به جلساتی که با این عزیزانمان درجامعه فرهنگی قرآنی عصر داشتیم آنها نیز تکالیفی نسبت به این قضیه دارند و از آنجا که مراکز دارالقرآن وزارت آموزش و پرورش در دورترین مناطق کشور شعبه و پایگاه دارند و مشغول ارائه فعالیت های متنوع قرآنی هستند و به اعتراف همه آنهایی که به جای جای ایران عزیز سفر کرده اند وقتی که به مناطق محروم سفر می کنند تنها مراکز فعال قرآنی در این مناطق دارالقرآن ها و پایگاه ها و شعبات آنها هستند بنابراین در اینجا هم، یک هدف مشترک داریم و وظیفه داریم که توجه ویژه ای به تقویت فعالیت دارالقرآن ها در مناطق محروم بپردازیم و از ظرفیت های مختلف برای تقویت فعالیت های قرآن، عترت و نماز مناطق محروم بهره مند شویم.

مشارکت در طرح نخبه پروری قرآنی «اسوه»

باقری گفت: بحث دیگری که با عزیزانمان در جامعه فرهنگی قرآنی عصر مطرح کردیم موضوع نخبه پروری است و همانطور که می دانید طرح «اسوه» سالیان سال در حال انجام است و دانش آموزان نخبه ای که از فرآیند مسابقات قرآن، عترت و نماز در مراحل مختلف مدرسه، منطقه، استان و کشور خارج می‌شوند و به عنوان گل های سر سبد این فرآیند انتخاب می‌شوند مورد توجه این طرح قرار می گیرند و با کمک جامعه فرهنگی قرآنی عصر و شورای عالی قرآن به منظور تربیت تمام ساحتی این عزیزان اقداماتی صورت می گیرد و توانمندی های آنها را ارتقا می یابد تا در آینده از توانمندی های آنها در جاهای مختلف استفاده شود قطعاً خروجی مسابقات‌کشوری ما می توانند سبد آنها را پر کند و در انتخاب قاریان و حافظان دستشان پر باشد و بتوانند آنها را انتخاب کنند بنابراین امیدواریم طی جلسات آتی در این سه مورد به یک جمع‌بندی برسیم و بتوانیم یک تفاهم‌نامه منعقد کنیم و از ظرفیت‌های طرفین در زمینه های مختلف استفاده مطلوب کنیم.

وزارت آموزش و پرورش فعالیت های بسیار مبارکی در عرصه‌های مختلف فرهنگی و قرآنی داشته است

در ادامه جلسه حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی، مسئول جامعه فرهنگی قرآنی عصر وابسته به بنیاد خاتم الاوصیاء گفت: جامعه فرهنگی قرآنی عصر به عنوان یکی از مجموعه های قرآنی مردم نهاد و به عنوان شاخه مردمی جبهه فرهنگی انقلاب مسئولیت تقویت شبکه قرآنی و تحکیم جبهه مردمی انقلاب در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد و بر همین اساس یکی از موضوعاتی که در این مجموعه دنبال می شود موضوع تعامل هم افزایی و همکاری با مجموعه های قرآنی در کشور است.

وی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد فرهنگی و آموزشی کلان و بی‌بدیل در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فعالیت های بسیار مبارکی را در عرصه‌های مختلف فرهنگی و قرآنی داشته است و از گذشته همکاری و تفاهم نامه های متعددی بین آموزش و پرورش و مجموعه‌های مردمی و دیگر نهادهای قرآنی برقرار بوده است در همین راستا اداره کل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و جامعه فرهنگی قرآنی عصر از چندی قبل برای گسترش همکاری ها و تعاملات جلساتی را برگزار کردند و با توجه به تمرکز جامعه فرهنگی قرآنی عصر بر روی برخی کارهای ویژه قرآنی از جمله مشارکت در پویش جلسات خانگی قرآن کریم، مشارکت در طرح نخبه پروری قرآنی «اسوه» و مشارکت در توسعه فعالیت های قرآنی مناطق محروم تولیدات محتوایی داشته است قرار شد در این ارتباط با موضوعات تعامل و تفاهم نامه‌ای برقرار شودکه پس از رسیدن به یک مفاهمه مشترک به زودی در این زمینه یک تفاهم نامه منعقد خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار