امسال هوایی پُر از مازوت داریم؟

تهران (پانا) - هر ساله با فرار رسیدن روزهای سرد سال و افزایش مصرف گاز طبیعی در کلانشهرهای کشور، نیروگاه‌ها به مصرف مازوت روی می‌آورد اما گویا امسال زودتر از سال‌های گذشته اقدام به مصرف این ماده فسیلی کرده‌اند، این در حالی است که سازمان محیط زیست همچنان مخالف مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های برق حرارتی است.

کد مطلب: ۱۲۲۵۱۷۲
لینک کوتاه کپی شد
امسال هوایی پُر از مازوت داریم؟

امسال آلودگی هوا از سال گذشته پیشی گرفته و زودتر از هر سال آغاز شده است. همین شرایط مردم را نسبت به مازوت‌سوزی حساس‌تر کرده و این سوال مطرح است که آیا امسال هم مانند سال‌های گذشته با هوایی پر از مازوت و آلاینده روبه‌رو خواهیم بود؟

محمد میرزایی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست درباره مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها به پانا گفت: «سال گذشته در پی تشدید آلودگی هوا، انتقادهایی از استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها مطرح شد که وزیر وقت نفت گفته بود مایل به استفاده از این سوخت نیست اما چاره دیگری نیست. البته سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل میزان سولفور بالای موجود در سوخت نفت کوره تولیدی پالایشگاه‌های کشور که انتشار آلاینده دی‌اکسید گوگرد و به‌علاوه آلاینده ثانویه ذرات معلق را به دنبال دارد و باعث تشدید آلودگی هوای کلانشهرها به ویژه در فصول سرد می‌شود، مخالفت خود را با مصرف سوخت نفت کوره در نیروگاه‌های برق حرارتی کشور اعلام کرده و کماکان بر همین موضع استوار است.»

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست افزود: «مکاتبه با دستگاه‌های نظارتی از جمله دادستانی‌ها و سازمان بازرسی برای برخورد قانونی از جمله اقداماتی است که برای جلوگیری از مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌ها انجام شده است. علاوه بر این پایش پیوسته سوخت تولیدی پالایشگاه‌های کشور به‌ویژه هنگام بروز پدیده آلودگی هوا در دستور کار است و در صورت رعایت نکردن حدود مجاز آلاینده‌های خروجی صنایع و نیروگاه‌ها، این واحدها در لیست صنایع آلاینده قرار می‌گیرند.»

وی تاکید کرد: «براساس ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، صنایع آلاینده باید یک درصد از فروش خود را بابت عوارض آلایندگی پرداخت کنند. علاوه بر این دستگاه‌های اجرایی مربوطه علی‌رغم وظایف قانونی خود مطابق مفاد قانون هوای پاک تاکنون اقدام موثری برای تولید سوخت استاندارد یا سولفورزدایی از سوخت نفت کوره تولیدی در پالایشگاه‌ها که در ماده ١٨ قانون هوای پاک به آن اشاره شده و نصب تجهیزات کاهش‌دهنده آلاینده هوا در خروجی نیروگاه‌های کشور، انجام نداده‌اند و تکالیف قانونی خود را به یکدیگر محول کرده‌اند.»

میرزایی تاکید کرد: «علی‌رغم اینکه سازمان جهانی بهداشت برای صیانت از حقوق و سلامت شهروندان و کاهش حداکثری آلودگی هوا اقدام به اعمال حدود سختگیرانه در شاخص‌های کنترلی کرده‌اند اما دستگاه‌های اجرایی در کشور ما هنوز به‌دنبال استفاده از مازوت و سوخت‌های آلاینده هستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار