واکنش سفیر پیشین ایران در سوریه به بازسازی صحنه ننگین کنفرانس تهران

ایران اسلامی دیگر نه دست نشانده غرب است و نه مرعوب شرق و نه به این ترفندها و توهین‌ها بی‌تفاوت می‌ماند

تهران (پانا) - سفیر پیشین ایران در سوریه در یادداشتی با اشاره به بازسازی صحنه کنفرانس تهران از سوی سفیران انگلیس و روسیه، تاکید کرد: ایران اسلامی دیگر نه دست نشانده غرب است و نه مرعوب شرق و نه به این ترفندها و توهین‌ها بی‌تفاوت می‌ماند.

کد مطلب: ۱۲۰۸۳۸۱
لینک کوتاه کپی شد
واکنش سفیر پیشین ایران در سوریه به بازسازی صحنه ننگین کنفرانس تهران

به گزارش روابط عمومی کمیته حمایت از انقلاب اسلامی فلسطین ریاست‌جمهوری، متن یادداشت آیت‌الله محمدحسن اختری، رئیس این کمیته و سفیر سابق ایران در سوریه به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

انتشار عکس توهین آمیز و گستاخانه و به دور از عرف و رعایت قواعد دیپلماتیک و بر خلاف اصول و مبانی روابط بین المللی و روابط دو جانبه، دو سفیر انگلیس و روسیه در باغ سفارت روسیه با هدف باز سازی دیدار سران روسیه، آمریکا و انگلیس پس از جنگ جهانی دوم، احساسات و عواطف و غرور ملی ومذهبی مردم آزادیخواه و شریف ایران را جریحه دار کرد، و باز تاب گسترده ای درفضای مجازی را در پی داشت.

برای درک صحیح و کالبدشکافی این واقعه و صحنه ننگین موارد ذیل ارائه می‌گردد:

۱. اقدام بازسازی صحنه ننگین کنفراس تهران در دوره رژیم پهلوی و پس از پایان جنگ جهانی دوم با هدف یاد آوری یکی از حقارت آمیز ترین روزهای تاریخ معاصر ایران توسط دو سفیر روسیه و انگلیس در تهران، نشان از ذهنیت سلطه گرانه و میراث باز مانده از دوران استعمار است که متاسفانه گردانندگان این نمایش مسخره و موهن در شرایطی اقدام نمودند که دولت جدید سرگرم تشکیل دولت و کابینه بوده و دولت قبلی در حال واگذاری قدرت بودند، و شاید سعی می‌کردند تا ایران را ناتوان و بی اراده نشان دهند.

۲. اقدام غیر دیپلماتیک و مداخله جویانه دو سفیر روسیه و انگلیس به هیچ وجه قابل پذیرش و توجیه پذیرنبوده و برخلاف ادعای مقامات رسمی آن دو کشور مبنی بر روابط دوستانه، انتشار تصاویر این دوسفیر مرموز، ادعاهای دولت متبوعشان را نقش بر آب کرده است و تنها جبران این خبط سیاسی عذرخواهی رسمی و بازگرداندن آن دو فرستاده نابخرد و اعزام دوسفیر جدید که پیشینه جاسوسی و اطلاعاتی نداشته باشند، می باشد.

۳. سفیر روسیه که بیش از ده سال بعنوان نماینده کشورش در ایران حضور داشته بخوبی باید حساسیت های ملی و اعتقادات دینی مردم ایران و مسئولان این کشور را بداند و انتشار این عکس به ظاهر یادگاری را نمی توان صرفا اقدام سهوی تلقی کرد وبی تردید وی یا نفوذی دستگاه‌های امنیتی غرب است و یا در تور اطلاعاتی سفیر انگلیس گرفتار گردید وضربه جبران ناپذیر ی به روابط ایران و روسیه وارد نمود.

۴. دو نماینده خارجی روسیه و انگلیس با این خطای بزرگ و خبط دیپلماتیک باید بدانند ایران اسلامی به رهبری حکیم فرزانه و رسالت مدار حضرت آیت الله امام خامنه ای وموقعیت و جایگاه سیاسی جمهوری اسلامی ایران با آن دوره سیاه استعمار زده بسیار تفاوت دارد، نه ایران اسلامی دیگر دست نشانده غرب است و نه مرعوب شرق، و نه دیگر تحقیر ملی را بر می تابد و نه به ترفندها و توهین ها بی تفاوت می ماند، و مقاومت وفداکاری ملت قهرمان و شهید پرور ایران در باره توطئه های بی شمار از جمله بر انگیختن جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران، بزرگترین دلیل این مدعا است.

صحنه گردانان و توطئه کنندگان بدانند ایران اسلامی با قدرت وشجاعت و به رهبری حضرت امام خامنه ای همانند گذشته نقشه های آنها را خنثی خواهد کرد و امروز ملت غیور ایران در میدان و صحنه است و اجازه دخالت و یا توهین سلطه گران غرب وشرق را نمی دهد.

واکنش قاطع مقامات کشورمان و فراخواندن این دو سفیر به وزارت امور خارجه کشورمان ونیز یادداشت جناب دکتر ظریف که تاکید کرد (که اوت ۲۰۲۱، نه اوت ۱۹۴۱ است و نه دسامبر ۱۹۴۳.و مردم ایران نشان دادند که استقلال ایران هرگز نمی تواند موضوع تصمیمات سفارت ها و قدرت های خارجی باشد)، قابل تقدیر است ولی کافی نیست، و لازم است اقدام مؤثرتری اتخاذ شود. دو پیشنهاد دارم:

الف: به وزارت امورخارجه تذکر و یاد آوری می کنم که این حرکت خبیثانه را شوخی نپندارد و بدانند که این توطئه علیه ایران و روابط دو جانبه با روسیه است. لذا پیشنهاد می کنم این وزارتخانه با این دو سفیر جاسوس و دشمن برخورد جدی ودر شان قدرت، عزت و شان نظام صورت بگیرد.

ب: از دولت روسیه خواسته شود، چنانچه به روابط ایران و روسیه علاقمند و پایبند است باید هرچه زودتر سفیر خود را فرا بخواند و محاکمه کند، چون وی دشمن روسیه است و در این شرایط کنونی در تور توطئه‌ اطلاعاتی سفارت انگلیس گرفتار آمد.

ج: سفیر انگلیس و دولت و سفارتشان در تهران که همواره در آشوبها و فتنه‌ها و برانگیختن اختلافات نقش مخرب و زیانبار داشته و مواضع ضد ایرانی این استعمار پیر محسوس و عیان است باید هرچه زودتر اخراج گردد تا درس و عبرت دیگران شود.

در پایان خاطرنشان و تاکید می‌کنم این حرکت خبیث و ضد ایرانی این دو سفیر خیانت پیشه قابل گذشت نیست و با عذرخواهی جایگاه جمهوری اسلامی حفظ نخواهد شد.

و بر این باورم بسیاری از مردم اگر این اقدام خصمانه دو سفیر کذایی را بدانند با اخراج آنها موافق خواهند بود و فقط دوستان انگلیس و آمریکا مخالف و نگران خواهند شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار