معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی:

تابستان پنجره فرصتی برای پرداختن به موضوعات اساسی آموزشی،تربیتی و کاربردی است

تبریز(پانا)-معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت تابستان پنجره فرصتی برای پرداختن به موضوعات اساسی آموزشی، تربیتی و کاربردی و نوعی بازنگری در روش های گذشته همراه با آسیب‌شناسی و نیازسنجی و نظرسنجی است.

کد مطلب: ۱۱۹۷۳۴۶
لینک کوتاه کپی شد
تابستان پنجره فرصتی برای پرداختن به موضوعات اساسی آموزشی،تربیتی و کاربردی است

کامیار قهرمانی فرد افزود: ما هم اکنون در اوایل تابستان سال تحصیلی 1400-1399 قرار گرفته ایم. من این فرصت را تحت عنوان پنجره فرصت این سال تحصیلی نام می برم که این پنجره فرصت ،پنجره ای است برای معلمان، مدیران، راهبران، سرگروهان، کارشناسان و همه عواملی که دست در دست هم، سکان آموزش ابتدایی را در استان هدایت می‌کنند.

وی ادامه داد: این پنجره در واقع یک فرصتی برای پرداختن به موضوعات اساسی آموزشی و تربیتی و کاربردی است. به عنوان مثال همکاران ما باید در روش های گذشته بازنگری، آسیب شناسی، نیازسنجی و نظرسنجی داشته باشند. بنابراین باید به یافته های جدید مراجعه کنند و مطالعات لازم همراه با تفکر و تدبر و توامندسازی و توسعه فکر انجام گیرد. ما در طول تابستان برای همکاران حوزه آموزش ابتدایی برنامه ای داریم که انشاالله در توانمندسازی این همکاران نهایت تلاش خود را خواهیم کرد و معلمانی توانمند، فرهیخته، فکور و باکیفیت در تراز سند تحول بنیادین تربیت خواهند شد و با حضور آن دسته از همکاران در کلاس های درس مدارس،تربیت تمام ساحتی اتفاق خواهد افتاد.

او در توصیف پنجره فرصت دانش آموزان، گفت: دانش آموزان نیز می توانند از این پنجره فرصت در تابستان استفاده کنند. گرایشی که در بین دانش آموزان و اولیا وجود دارد، گاه در اوقات فراغت البته به تناسب شرایط کرونایی، معمولا از این فضا برای تعالی و رشد تربیتی استفاده می کنند. دانش آموزان در این اوقات فراغت با فوق برنامه هایی که ممکن است طراحی شود و با یکسری برنامه ها، درس هایی را که پنهان و یا خاموش هستند را یاد بگیرند و آموخته های واقعی را به شکل کاربردی لمس کنند. در واقع همه این برنامه ها برای رشد دانش آموزان و تربیت تمام ساحتی متناسب با تمام ابعاد وجودی انسان و دانش آموزان است.

قهرمانی فرد، ضمن توصیه هایی به اولیای دانش آموزان گفت: توصیه ما به خانواده های محترم این است که متناسب با ظرفیت، استعداد و علایق بچه ها حرکت کنند و حتما مشورتی که با معلم، مربی، مدیر و مشاور مدرسه دارند، بر مبنای استعداد های چند گانه و هوش چند گانه باشد. برای کمک به خانواده ها، طرح شهاب(شناسایی هدایت استعدادهای برتر) نیز در دوره ابتدایی برای ارتقا و کشف استعدادها پیاده شده است و اطلاعات جامع دانش آموزان در اختیار مربیان و مدارس قرار گرفته است. خانواده ها باید این مشورت هارا برای خود مبنا قرار دهند. قرار نیست بچه هایمان، آنچه ما می‌خواهیم باشند و قرار نیست با برنامه های ما پیش بروند و به آرمان هایی که ما نرسیده ایم برسند. بچه های ما فردی دیگر هستند. در واقع مخلوقی دیگر هستند و خودشان ابعاد رشد و علاقه مندی هایی دارند و می توانند متانسب با این ها رشد و پیشرفت داشته باشند.

او در ادامه گفت: باید متناسب با دانش آموزان برنامه ای چینش و آموزش داده شود و متناسب با آن ها اوقات فراغتی داشته باشند؛ برای خانواده ها هشدار و تلنگری وجود دارد و آن نیفتادن به دام سودجویان ضد تربیت است. در بعضی مواقع ما با دست های خودمان بچه هایمان را به قتلگاه های تربیتی هدایت می‌کنیم. در فضای کنونی جامعه خیلی از مراکز علمی- آموزشی و نهادهای تعریف شده ای وجود دارد که البته در بعضی مواقع شاهد این هستیم که نیت هایشان سودجویانه است و سعی می کنند که القائات خود را برای آینده کودک و برای تربیت آن ها و گاه خارج از استعدادها و توانایی کودکان و خارج از چهارچوب های تربیتی تعریف شده در سند تحول بنیادین تحمیل می کنند. برای همین حتما باید از کودکانمان در مقابل این سودجویان مراقبت کنیم و در دام آن ها نیفتیم.

این مقام مسئول ادامه داد: قرار نیست که حتما ما کودک خودمان را که قرار است 20 سال در مسیر تربیت قرار بگیرد با دستان خودمان به کسی بدهیم که نیتش فقط گرفتن پول و تست زن بار آوردن کودکان باشد. تست و کنکور هم، زمان خودش را دارد. ما در واقع می خواهیم بگوییم که دانش آموزان در این دوره سنی فرصت رشد سالم در همه ابعاد را دارند. دانش آموزان ما باید در آینده به شهروندانی فرهیخته و مسئول و مسئولیت پذیر و متخلق به تمام اخلاقیات تبدیل شوند. دانش آموزان ما باید در آینده به این جامعه و یا برای جامعه اسلامی سازنده باشند و نقش سازنده ای داشته باشند و به نوعی سالم تربیت شوند و با در پیش گرفتن برنامه های کاربردی گام های پیشرفت خود را بردارند.

وی در آخر با اشاره به الگوهای آموزشی غیر بومی گفت: یکسری الگوهای آموزشی غیربومی در سطح جامعه وجود دارد که دامی در مسیر تربیت دانش آموزان هستند و زحمات والدین و مربیان و راهبران امر آموزش را به هدر می دهند، بنابراین والدین باید از این نوع الگوهای آموزشی دوری کنند و به هیچ عنوان از آن ها استفاده نکنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار