رئیس سازمان امور اراضی کشور خبر داد:

تغییر کاربری غیرمجاز زمین های کشاورزی 40 درصد رشد داشته است

تهران (پانا) - رییس سازمان امور اراضی کشور خبر داد طی ۹ ماهه امسال ۴۵ هزارو ۷۶۷ فقره تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی شناسایی شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

کد مطلب: ۱۱۶۰۳۷۸
لینک کوتاه کپی شد
تغییر کاربری غیرمجاز زمین های کشاورزی 40 درصد رشد داشته است

به گزارش ایرنا، «علیرضا اورنگی» در نشست خبری به مناسبت سالروز چهل و دومین پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد: از این میزان تغییر کاربری اراضی کشاورزی، ۱۸ هزار و ۶۳۸ فقره قلع و قمع بنا انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۰ درصد رشد داشته است.

به گفته وی، در ۹ ماهه سال گذشته میزان قلع و قمع بنا ۱۰ هزارو ۳۴۲ فقره بوده است.

رییس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه از سال ۷۴ تا ۸۵ قانون مشروط قلع و قمع تغییر کاربری اراضی نبود و بعد شامل اعمال قانون شد، تصریح کرد: از سال ۱۳۷۴ تاکنون حدود ۳۲۰ هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی شناسایی شده است.

وی اظهارداشت: براساس قانون تبصره چهار طرح های بخش کشاورزی در قالب دامداری ها، مرغداری ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی بهینه سازی می شوند و از سال ۹۴ تاکنون حدود ۳۹ هزار مورد اجرایی شده است.

اورنگی تصریح کرد: از این تعداد ۲۴ مورد مشمول تغییر کاربری های مشمول عوارض، حدود دو هزارو ۶۰۰ مورد هم طرح هایی مثل گردشگری و بخشی از نیازهای مردم که ضرورت داشتند، بودند که در قانون به عنوان معافیت از اراضی پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: در ۱۰ ماهه سال ۹۹ طبق ماده ۵۴ قانون با تشکیل کارگروهی از شهرستان ها، حدود یک هزارو ۱۲۳ پلاک به مساحت دو میلیون و ۶۵۳ هزار هکتار در کشور بررسی شده و نقشه های تکمیلی و اجرای مقررات تهیه شده است و از این تعداد ۹۱۲ پلاک به مساحت دو میلیون هکتار در کمیسیون های استانی مورد تثبیت مالکیت دولت و اشخاص قرار گرفته است.

رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: از این دو میلیون هکتار رسیدگی در رفع تداخلات اراضی استان ها نزدیک ۱۴۳ هزار هکتار به عنوان اراضی دارای تداخل و اراضی از پهنه به اراضی ملی اضافه شده است.

وی ادامه داد: طبق الزامات ماده ۵۴ رسیدگی به اعتراضات قبل از سال ۹۴ در حیطه مراجع قضایی و کمیسیون های ماده واحده بود، تاکنون ۱۰ هزار پرونده در کمیسیون ماده واحده و مراجع قضایی تعیین تکلیف کردیم.

اورنگی افزود: اگر بخواهیم در امر مهم حفاظت و صیانت از اراضی کشاورزی به کمک همه مردم نیاز داریم که می تواند اثر بخشی داشته باشند، از سال گذشته بر سامانه ۱۳۱ متمرکز شدیم که برایند را از لحظه دریافت اخبار تا رسیدگی پیگیری می کنیم.

وی گفت: در حوزه شناسایی تغییرکاربری غیرمجاز علاوه بر گشت های سازمان امور اراضی و جهاد استان ها و شهرستان ها بیش از ۳۵۰ واحد گشت واکنش سریع داریم که همه اخباری که مردم ارایه می دهند را بررسی کرده و برخورد می کنند.

رییس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: طبق آمار ۱۰ ماهه ۱۰۹ هزارو ۵۹۲ فقره تماس تلفنی با سامانه ۱۳۱ داشتیم که فقط پیام های مستقیم و پیام های مرتبط با تغییر کاربری غیرمجاز ۲۶ هزار و ۹۲۴ فقره بوده که به استان ها ارسال شده و اقدام کردند و نتایج خوبی داشته است.

وی درباره اجرای احکامی که از مراجع قضایی صادر شده است، گفت: یک هزار و ۳۳۹ فقره اجرای احکام قضایی را قلع و قمع کردیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک هزارو ۲۶۸ فقره بود که ۶ درصد افزایش داشته ایم.

ضابط قضایی را در دستور کار قرار داریم

اورنگی با بیان اینکه دولت و معاونت ریاست جمهوری برای افزایش نیرو پیگیر هستیم، عنوان کرد: بحث ضابط قضایی را در دستور کار قرار دادیم که می تواند اثربخشی در صحنه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تغییر شکل لباس نیروهای حفاظتی سازمان امور ارضی را پیگیر هستیم، گفت: همچنین افزایش نیروی وظیفه را دنبال می‌کنیم که توانستیم از ستاد کل امریه بگیریم که ۱۵۰ نیرو گرفتیم و به بخش تزریق می شود که کمک بزرگی برای سال آینده است.

طبق افق برنامه و با اجرای قانون رفع تداخلات اراضی و تهیه کاداستر، سند دار شدن دو میلیون هکتار از اراضی کشاورزی تا پایان سال ۹۹ در دستور کار سازمان امور اراضی کشور قرار داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار