اما و اگرهایی که کرونا پیش روی بازگشایی مدارس گذاشت

زاهدان (پانا) - همیشه آغاز سال تحصیلی جدید با «بوی ماه مهر» همراه بود اما امسال از آنجایی که همه معادلات همیشگی به دلیل شیوع ویروس کرونا به هم ریخت، قرار است تا تقویم آموزشی مدارس کشور از 15 شهریور ماه آن هم با اما و اگرهای بسیار آغاز شود.

کد مطلب: ۱۱۱۹۳۶۱
لینک کوتاه کپی شد
اما و اگرهایی که کرونا پیش روی بازگشایی مدارس گذاشت

در کنار این تغییر در تاریخ بازگشایی مدارس دغدغه و نگرانی های مختلفی برای کادر آموزشی مدارس، خانواده ها و از همه مهمتر دانش آموزان وجود دارد که نوسانات شرایط کرونایی پاسخ به این دغدغه ها را با اما و اگر همراه کرده است.

غیرقابل پیش بینی بودن این وضعیت آن هم در آستانه بازگشایی مدارس سبب شده تا بسیاری از والدین امسال با دل نگرانی فرزندان خود را راهی مدرسه کنند. ترس از ناتوانی دانش آموزان ابتدایی در رعایت نکات بهداشتی، نگرانی از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در سرویس مدارس و در نهایت ترس از ابتلا به این ویروس از جمله نگرانی های والدین حتی در مناطق سفید است.

سناریوهای پیش بینی شده از سوی آموزش و پرورش با توجه به وضعیت شیوع بیماری کووید 19 در مناطق مختلف تا حدود زیادی ابهام های موجود در زمینه چگونگی فعالیت مدارس در سال تحصیلی جدید را برطرف کرد اما نوسان آمار ابتلا به این بیماری در شهرها و استان های کشور سبب شده تا حتی یک روز مانده به سال تحصیلی جدید هم اطلاع دقیقی از رنگ وضعیت شهرها در دست نباشد تا بتوان از میان سه سناریوی موجود یکی را برای آموزش دانش آموزان انتخاب کرد.

به طور مثال بررسی آمار یک هفته گذشته بستری شدگان استان سیستان و بلوچستان به دلیل بیماری کووید 19 نشان دهنده روندی صعودی و نزولی در روزهای مختلف است. همچنین آمار قربانیان ناشی از این بیماری نیز دچار نوسان است به طوری که در روز جمعه گذشته این آمار به صفر رسید اما در روز گذشته 6 نفر به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

به همین دلیل به گفته رییس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان بازگشایی مدارس به این بستگی دارد که تا آن زمان موقعیت ما در مقابله با کرونا چطور باشد.

داود گلی در گفت و گو با رسانه ها اظهار کرد: سه وضعیت پیش بینی شده از سوی آموزش و پرورش تا روز ۱۵ شهریور باز هم قابل بررسی خواهد بود، به این علت که هر چه به تاریخ موعود نزدیک‌تر شویم شرایط بازگشایی مدارس بهتر قابل سنجش است، اما آن چیزی که آموزش و پرورش تدبیر کرده این است که همه مدارس استان بدون استثنا به عنوان مدارس سفید با این هدف و با این نگاه این آمادگی را دارند چرا که با تفکیک مقدمات صورت گرفته و از لحاظ بهداشتی، ضدعفونی، گندزدایی و... برای دانش‌آموزان مشکلی پیش نخواهد آمد .

خانواده ها هیچگونه نگرانی نداشته باشند

همچنین مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز در اولین روز کاری خود پس از شکست کرونا در جلسه شورای معاونان این اداره کل حاضر شد و صیانت از سلامت همکاران و دانش آموزان را تضمین کرد.

حمیدرضا رخشانی در این جلسه تصریح کرد: مهمترین اصل برای مسئولان آموزش و پرورش صیانت از سلامت همکاران و دانش آموزان خواهد بود و در این زمینه خانواده‌ها و اولیای محترم دانش‌آموزان هیچگونه نگرانی نداشته باشند.

وی همچنین تاکید کرد: مدیران مدارس موظف هستند موضوع وضعیت مدارس و حضور دانش آموزان را به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی کرده و با تعامل و مشارکت اولیای دانش آموزان فرآیند آغاز سال تحصیلی را دنبال کنند.

به طور قطع فراهم کردن محیطی ایمن و سالم برای دانش آموزان و معلمان از سوی آموزش و پرورش یک کفه ترازو و رعایت کردن نکات بهداشتی و همکاری دانش آموزان کفه دیگر ترازوی سلامتی در طول سال تحصیلی است. به همین دلیل به نظر می رسد آموزش عملی و تئوری دانش آموزان مخصوصا دانش آموزان مقطع ابتدایی برای مبارزه با ویروس کرونا در بیرون از خانه و بدون کمک والدین، استفاده صحیح از تجهیزات بهداشتی مانند ماسک و دستکش، نحوه تعامل با هم سرویسی ها و یا حتی چگونگی صرف تغذیه در مدرسه بسیار لازم و ضروری است که همکاری هر چه بیشتر کارشناسان دانشگاه های علوم پزشکی با آموزش و پرورش را می طلبد.

از آنجایی که جهان چاره ای جز رویارویی با کرونا ندارد، بازگشایی مدارس در ایران در این برهه برگ دیگری از افتخارات کشور در صیانت از سلامت مردم را به ثبت می رساند، ضمن اینکه این بحران بستری مناسب برای ارتقای آموزش آنلاین و مجازی در قالب شبکه شاد را فراهم کرد که در صورت برپایی غیرحضوری مدارس نقش آموزشی و در صورت برگزاری حضوری کلاس ها نقش کمک آموزشی را ایفا خواهد کرد و به توسعه فضای تعاملی در نظام آموزش و پرورش کمک شایان توجهی خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار