آمادگی اداره کل بنادر سیستان و بلوچستان برای احداث رادار هواشناسی در چابهار

زاهدان (پانا) - مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان عنوان کرد برای آغاز فرایند احداث سایت رادار هواشناسی چابهار هیچ محدودیتی وجود ندارد و به محض تحویل زمین، آماده شروع کار هستیم اما زمین محل احداث هنوز به این اداره کل تحویل نشده است.

کد مطلب: ۱۱۱۸۶۳۲
لینک کوتاه کپی شد
آمادگی اداره کل بنادر سیستان و بلوچستان برای احداث رادار هواشناسی در چابهار

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، بهروز آقایی در جریان دیدار مدیرکل هواشناسی استان با وی که در چابهار برگزار شد، اظهار کرد: رادار هواشناسی از تجهیزات مهم هواشناسی است که برای تأمین سلامت فعالیت های دریایی جنوب استان اهمیت ویژه ای دارد. چرا که کمک زیادی برای مدیریت فعالیت های دریایی می کند، بنابراین ما همه تلاش خود را برای بهره برداری سریع تر آن خواهیم کرد.

وی افزود: با وجود این اهمیت اداره کل بنادر آمادگی خریداری تجهیزات رادار و احداث سایت رادار را اعلام کرده و همچنان آماده فعال سازی آن است، اما مشکل تأمین زمین همچنان به قوت خود پابرجاست و هنوز زمینی به این اداره کل تحویل نشده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این آمادگی در اداره کل بنادر استان وجود دارد که در صورت تأمین زمین از همین فردا فرایند احداث سایت رادار را آغاز کنیم.

آقایی با بیان اینکه چندین بار برای احداث سایت رادار زمین جانمایی شده اما بنا به دلایل نامعلوم تحویل نشده است، افزود: با این حال اداره کل بنادر پیگیر بوده و 2 محل جدید در «اسکله شهید کلانتری» و روستای «پسابندر» چابهار جانمایی و پیش بینی کرده که در صورت تأیید دستگاه های متولی فرایند احداث سایت شروع شود.

وی با بیان اینکه در اسکله شهید کلانتری یک برج 78 متری در حال احداث است که برای نصب رادار مناسب است، تصریح کرد: اگر دو مکان جدید به لحاظ فنی و پوشش مناسب رادار تأیید شود می توان تا حد زیادی از هزینه های اضافه نظیر تأمین زیرساخت های ارتباطی، برق و... جلوگیری کرد.

ضرورت بهسازی دفتر خدمات هواشناسی دریایی چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری به خدمات دفتر PMO هواشناسی چابهار اشاره کرد و گفت: بررسی وضعیت نهایی این دفتر در دستور اداره کل بنادر است که در صورت الزام استفاده از آن در خدمات دریایی، به زودی تجهیز و فعالیت آن گسترش می یابد.

محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت رادار هواشناسی در پایش پدیده های جوی-دریایی گفت: رادار جنوب استان به دلیل تعدد پدیده های مخاطره آمیز جوی این منطقه در تمام طول سال از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی ادامه داد: این استان با اکثر قریب به اتفاق پدیده های مخرب جوی روبه رو است، پدیده هایی که برخی از آن ها تنها سواحل جنوب استان را درگیر می کند و نظیر آن در دیگر مناطق کشور روی نمی دهد. مانند طوفان های حاره ای که چندین بار به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر فعالیت های دریایی جنوب تأثیرگذار بوده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: استانی مانند سیستان و بلوچستان که تنوع وقوع مخاطرات جوی در آن بالاست باید هواشناسی قوی داشته باشد تا با پیش بینی و رصد شرایط بحران جوی، اوضاع را به بهترین حالت ممکن مدیریت کند.

حیدری اضافه کرد: در همین راستا 2 ایستگاه هواشناسی دریایی در جنوب استان در حال احداث است که با تکمیل و بهره برداری از آن ها پوشش شبکه پایش هواشناسی دریایی استان 200 درصد بهبود می یابد.

وی ادامه داد: علاوه بر این احداث سه ایستگاه هواشناسی دریایی دیگر نیز در برنامه توسعه شبکه پایش هواشناسی دریایی استان قرار دارد که در صورت تأمین اعتبار و بر اساس برنامه های زمانبندی قبلی فرایند احداث آن ها شروع می شود.

عضو ستاد مدیریت بحران هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری به شرایط جوی استان اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین خروجی شاخص خشکسالی هواشناسی 10 ساله حدود 95 درصد از مساحت استان درگیر درجات مختلفی از خشکسالی است

حیدری افزود: پایداری این خشکسالی بلندمدت در حالی است که سیستان و بلوچستان در دو سال زراعی اخیر بارش های قابل توجه و بیش از نرمال دریافت کرده است به طوریکه تنها بارش های امسال زراعی استان برای نخستین بار در 12 سال اخیر به بیش از 185 میلی متر رسیده است.

ضرورت تبادل داده های جوی-دریایی بین هواشناسی و بنادر

وی در ادامه پیشنهاد تبادل داده های بویه هواشناسی و اداره کل بنادر را مطرح کرد و افزود: هم اداره کل هواشناسی و هم اداره کل بنادر بویه های هواشناسی در اختیار دارند که اطلاعات جوی مربوط به جو و دریا را پایش می کنند، با تبادل این اطلاعات می توان مدیریت بهتری در ارائه خدمات آب و هوایی و بندری داشت.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این آمادگی در اداره کل هواشناسی وجود دارد که از همین امروز داده های بویه اداره هواشناسی دریایی چابهار را که در دریای بزرگ واقع است را برای بنادر مانیتور کند.

حیدری خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌های توسعه ای اداره کل هواشناسی استان حداقل سه بویه هواشناسی جدید نیز برای جنوب استان پیش بینی شده که در سال‌های آینده راه اندازی می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار