معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان:
فلسفه مجلس دانش آموزی، تمرین دموکراسی برای دانشآموزان است
گیلان (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان گفت: فلسفه مجلس دانشآموزی، تمرین دموکراسی و بستری برای اعلام نظر همه دانشآموزان است که عدالت اجتماعی را محقق میکند.
جمیل عباسیغریب، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان، ضمن گرامیداشت یاد شهیدان دانش آموز و فرهنگی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا در مورد ارتباط بین مجلس دانش آموزی و عدالت آموزشی گفت: «انتخابات دانش آموزی، یک سیری است از مدرسه آغاز و تا مجلس دانشآموزی محقق میشود و فلسفه آن در واقع تمرین دموکراسی برای دانش آموزان است. وقتی همه دانشآموزان این بستر برای آنها فراهم باشد که رای خودشان را اعلام کنند و نمایندهای از همکلاسیهای خود داشته باشند، میتوانند خواستهها و نگرشهایشان را بدون لحاظ یک مدرسه برخوردار و یا یک مدرسه کمبرخوردار به گوش مسئولان برسانند؛ این یک گام کوچک اما اساسی در عدالت آموزشی است.»
غریب در مورد کمکی که حضور دانشآموزان در تشکلهایی شبیه مجلس دانشآموزی به آنها میکند، گفت: «تمرین فعالیت اجتماعی که بعد از مدرسه شروع میشود باعث میشود که دانشآموز در سرنوشت خود سهیم شود و این تمرین در کنار آموختن دروس و مسائل آموزشی به عنوان مطالبه حقوق یک شهروند از دستاندرکاران میشود.»
وی در خصوص راهکارهای حضور بهتر دانش آموزان در این تشکلها خطاب به مربیان و مسئولین مدارس گفت: «شیوه نامهها و سازوکارهایی که مربوط به تشکلهایی مثل اتحادیه انجمنهای اسلامی، سازمان دانشآموزی، بسیج دانش آموزی فعالیتهای فرهنگی و هنری و هیئتهای مذهبی میباشد باید به اطلاع دانشآموزان برسانند که این امر باعث تحقق نقشهای پرورشی در دانش آموزان میشود در این صورت آموزش و پرورش به طور متوازن میتواند شکل بگیرد؛ علاوه بر این حضور دانش آموز باعث اجتماعی شدن آنها، کمک به دوستیابی، ارتباط با خانواده فعالیتهای ورزشی می شود.»
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان تاکید کرد: «به شکل کلی، شورای دانشآموزی امری جدی است که قانونگذاران آموزش و پرورش آن را به عنوان یکی از ارکان پنجگانه مدرسه قرار دادند.»
ارسال دیدگاه