نائبرئیس مجلس دانشآموزی کردستان:
عدالت آموزشی ایجاب میکند شرایط ارزیابی دانشآموزان در سراسر کشور یکسان نباشد
سنندج(پانا) - نائبرئیس مجلس دانشآموزی کردستان و کاندیدای کمیسیون اجتماعی، فرهنگی و هنری مجلس دانشآموزی کشور گفت: نمیتوان از دانشآموزی در روستای دورافتاده با کمترین امکانات همان انتظار امتحانی را داشت که از دانشآموزی در تهران با بهترین تجهیزات گرفته میشود.
احسان محمودی، در گفتوگو با پانا به تشریح مهمترین دغدغههای دانشآموزان پرداخت و اظهار کرد: «یکی از مشکلات اصلی، نبود انگیزه، علاقه و هدف مشخص برای ادامه تحصیل در میان دانشآموزان است. این موضوع در کنار نظام ارزشیابی یکسان، فشار مضاعفی بر دانشآموزان مناطق محروم وارد میکند.»
وی افزود: «آیا عدالت آموزشی رعایت میشود وقتی دانشآموزی در یک روستای دورافتاده با کمترین امکانات همان امتحانی را میدهد که دانشآموزی در تهران با بهترین تجهیزات و امکانات در اختیار دارد؟ این برابری ظاهری، عدالت آموزشی نیست.»
محمودی در ادامه به وضعیت اقتصادی خانوادهها اشاره کرد و گفت: «شرایط سخت اقتصادی باعث شده بسیاری از دانشآموزان برای تأمین هزینههای تحصیلی خود مجبور به کار کردن و حتی کولبری شوند. این مسئله، ادامه تحصیل را برای آنها دشوارتر میکند.»
نائبرئیس مجلس دانشآموزی کردستان همچنین به ضعف نظام آموزشی در پرورش استعدادها اشاره کرد و اظهار داشت: «در مدارس ما ظرفیتها و تواناییهای دانشآموزان شناسایی و پرورش داده نمیشود و همین موضوع مانعی جدی برای شکوفایی نسل آینده است.»
وی یکی دیگر از آسیبهای جدی را وابستگی بیش از حد دانشآموزان به فضای مجازی دانست و گفت: «افزایش استفاده نادرست از فضای مجازی باعث شده دانشآموزان از درس، مدرسه و حتی خانواده فاصله بگیرند و عزتنفس و اعتمادبهنفس خود را از دست بدهند که نتیجه آن افت تحصیلی است.»
محمودی در پایان خطاب به مسئولان کشور گفت: «چرا با وجود افزایش آمار افت تحصیلی و ترک تحصیل اقدامی جدی صورت نمیگیرد؟ چرا نباید مدارس ما محیطی برای کشف و پرورش استعدادها باشند؟ و چرا بسیاری از نخبگان و رتبههای برتر کنکور و المپیاد ناچار به مهاجرت میشوند؟»
ارسال دیدگاه