سختی آزمون علوم نهم؛بررسی و پاسخهای مسئولان مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش
مرکزی (پانا)-در پی انتشار گزارشهایی درباره دشواری آزمون علوم پایه نهم، خبرنگار پانا با مسعود اخگر، یکی از کارشناسان مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، گفتوگو کرد تا به بررسی این موضوع بپردازد.

مسعود اخگر، رئیس گروه تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش، در گفتوگو با پانا اظهار داشت: «سؤالات آزمون هماهنگ در سه درس ریاضی، علوم و فارسی پایه نهم، مطابق با اصول ارزشیابی طراحی شده است و سؤالات خارج از محتوای کتاب درسی نیستند.»
وی در پاسخ به سؤالی درباره معیارهای سنجش سختی سؤالات توضیح داد: «مبنای طراحی سؤالات، محتوای کتاب درسی و بارمبندی دروس دوره متوسطه اول است. همچنین، طراحان سؤالات از میان دبیران شاغل رسمی در مدارس سراسر کشور انتخاب شدهاند و در شرایط قرنطینه، با رعایت پروتکلهای طراحی آزمون، بدون دسترسی به وسایل ارتباطی، سؤالات در فضای کاملاً امن طراحی شده است. علاوه بر این، دبیرخانه ملی راهبری سنجش و ارزشیابی یادگیری دانشآموزان متوسطه اول، سؤالات مربوط به آزمون این سه درس را بررسی کرده است. گزارش این دبیرخانه نیز نشان میدهد هیچ سؤالی خارج از محتوای کتاب درسی طراحی نشده است.»
اخگر درباره امکان بازبینی فرآیند طراحی سؤالات و بهبود استانداردها اظهار داشت: «سیاست مرکز ارزشیابی آموزشوپرورش بر طراحی سؤالات استاندارد متمرکز است. سؤالات باید سطوح مختلف یادگیری دانشآموزان را مورد سنجش قرار دهد، پوشش حداکثری محتوای کتابهای درسی را شامل شود و صرفاً به سنجش حافظهمحور محدود نباشد. طراحی سؤالات بهگونهای است که دانشآموزان در سطوح مختلف تحصیلی امکان پاسخگویی به آنها را داشته باشند. علاوه بر این، طراحی سؤالات بهصورت هماهنگ کشوری بوده و تصحیح آزمون این سه درس بر عهده دبیران خود دانشآموزان است. همچنین، پیشنهاد ما این است که برای کسب نتیجه مطلوب، آموزش در مدارس تنها به انتقال دانش محتوایی محدود نشود و اهداف کتاب درسی و سطوح شناختی را نیز پوشش دهد.»
وی افزود: «بارمبندی دروس متوسطه دوره اول در پایگاه اطلاعرسانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در دسترس دانشآموزان و دبیران قرار دارد و میتواند راهنمایی خوبی برای آمادگی بهتر دانشآموزان در آزمونها باشد. علاوه بر این، دبیران نیز باید ارزشیابی خود را بر اساس این اصول انجام دهند تا دانشآموزان راهبرد مطالعاتی خود را به سمت یادگیری عمیقتر و مفهومیتر هدایت کنند.»
اخگر در مورد برنامههای پیشبینیشده برای آمادگی بیشتر دانشآموزان پایه نهم در آزمونهای هماهنگ نیز گفت: «با همکاری شبکه آموزش سیما، پیش از آزمونها، با حضور دبیران منتخب در شبکه آموزش سیما، جمعبندی دروس ریاضی، فارسی و علوم انجام شد. همچنین، پیش از خردادماه، دبیران متوسطه دوره اول با حضور در دورههای آموزشی توسعه سواد سنجش، مهارتهای لازم در طراحی و ارزشیابی استاندارد را کسب کردند تا فرآیند آموزش و ارزشیابی به شکل مطلوبتری اجرا شود.»
وی درباره تأثیر تعطیلات و فشردگی تقویم آموزشی بر آزمونها توضیح داد: «در مناطقی که تعطیلات موجب کاهش ساعتهای آموزشی شده، مدارس موظف به جبران ساعتهای ازدسترفته آموزش هستند.»
اخگر در خصوص امکان اعتراض دانشآموزان به نمراتشان تأکید کرد: «طبق مقررات و آییننامه ارزشیابی تحصیلی، دانشآموزان حق اعتراض به نمرات خود را دارند و میتوانند اعتراضشان را در بازه زمانی مشخصشده ثبت کنند. پس از آن، اعتراضها بررسی و نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «دانشآموزان ضمن برنامهریزی منظم و مرور مستمر دروس، تمرکز خود را بر یادگیری مفاهیم کتاب درسی معطوف کنند و با حضور و مشارکت فعال در کلاسهای درس میتوانند به نتیجه مطلوب در آزمونها دست یابند.»
ارسال دیدگاه