مشاوران دبیرستان امامیه ناحیه ۲ بهارستان در گفت‌و‌گو با پانا:

آزمون‌های رغبت و توانایی تاثیر چشمگیری در سرنوشت دانش‌آموزان دارد

بهارستان‌ 2 (پانا) - مشاوران دبیرستان امامیه ناحیه 2 بهارستان، انجام آزمون‌های رغبت و توانایی را برای انتخاب رشته ضروری دانستند که تاثیر چشمگیری در سرنوشت دانش‌آموزان دارد.

کد مطلب: ۱۴۷۵۶۵۶
لینک کوتاه کپی شد

شادی هوشیار، مشاور دبیرستان دخترانه امامیه ناحیه 2 بهارستان در حاشیه کارگاه‌های آموزشی که بر مبنای هدایت تحصیلی و انتخاب رشته صورت گرفت در تشریح اهداف برگزاری این کارگاه‌ها به پانا گفت: «هدف ما بالا بردن سطح دانش و آگاهی دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول است که بدین‌وسیله دانش‌آموزان با آگاهی‌ای که کسب کرده‌اند با آرامش و اطمینان کامل می‌توانند از لحاظ تحصیلاتی و شغلی، انتخاب رشته درستی انجام دهند و هم در مسیر زندگی، گام های درست و موثری بردارند.»

هوشیار، هدایت تحصیلی را انتخاب سرنوشت‌ساز دانست و اظهار کرد: «انتخاب رشته، انتخاب مهمی است که زندگی دانش‌آموزان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و امر حیاتی انتخاب رشته نباید بر اساس احساسات انجام شود بلکه باید بدون هرگونه تشویق و ترغیب اطرافیان باشد. چند نکته مهم و اساسی برای انتخاب رشته حائز اهمیت است. اول اینکه هنگام تصمیم‌گیری نباید به تشویق و ترغیب دیگران توجه کنید برای مثال؛ داوطلبان رشته تجربی تنها برای خانم دکتر یا آقای دکتر، نامیده شدن رشته پزشکی را انتخاب می‌کنند که این اشتباه بزرگ زندگی یک فرد است.»

مشاو دبیرستان دخترانه امامیه ناحیه دو بهارستان، انجام آزمون‌های رغبت و توانایی را برای انتخاب رشته دانش‌آموزان بسیار ضروری دانست و تشریح کرد: «انتخاب رشته تأثیر چشمگیری در تعیین سرنوشت شغلی و هویت یک فرد دارد و تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد که می‌توان آن‌ها را به 2 دسته درونی و بیرونی تقسیم کرد. دسته اول که در انتخاب رشته یک فرد بسیار مؤثر است شامل هوش و استعداد، علاقه، ارزش‌ها و نگرش‌ها، توانایی و مهارت، اهداف و انگیزه‌های فردی می‌شود. دسته دوم که تأثیر کمتری می‌تواند داشته باشد شامل خانواده، محیط آموزشی، بازار کار و وسایل ارتباط جمعی می‌شود، افراد باید توجه داشته باشند که با توجه به این موارد شغل و حرفه خود را انتخاب کنند.»

مژگان ولی‌اللهی، دیگر مشاور این مدرسه نیز در رابطه با هدایت تحصیلی و انتخاب رشته پایه نهم بیان کرد: «دانش‌آموزان پایه نهم که سال انتخاب رشته تحصیلی‌شان است باید به تیپ شخصیتی خود واقف باشند که مبنای انتخاب رشته در دبیرستان، هنرستان و فنی‌وحرفه‌ای بر اساس تیپ شخصیتی ایشان و نتایج رغبت و توانایی آن‌ها است. تشخیص درست این آزمون‌ها به عهده روانشناس متخصص و یک کارشناس حرفه‌ای در کارگاه‌هایی اتفاق می‌افتد  که به همین موضوع تعبیه شده است. از دکتر حسین محمدی دعوت به عمل آمد و از اهمیت موضوع برای دانش‌آموزان نکاتی را شرح داده شد.»

وی با بیان اینکه والدین برای انتخاب بهترین و صحیح‌ترین مسیر تحصیلی برای فرزندان خود باید به یک سری نکات توجه داشته باشند، افزود: «شناخت علایق، استعدادها و توانایی‌های فرزندان، برقراری ارتباط با مشاور تحصیلی مدرسه برای دریافت راهنمایی حرفه‌ای، آشنایی با مسیرهای تحصیلی مختلف و ارائه اطلاعات کامل و صحیح در مورد دوره‌های تحصیلی، حرفه‌ها و بازار کار، مهم‌ترین ویژگی‌های مسیر تحصیلی و شغلی برای آینده دانش‌آموزان است.»

حجم فایل ویدیویی : ۴۵.۱۸M مدت زمان فایل ویدیویی : ۰۰:۰۳:۱۶ دانلود فایل
خبرنگار : دانش آموز خبرنگار فاطمه حسین پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار