معلم ادبیات دبیرستان نمونه دولتی فرهنگ شهید اختری منطقه ۱۰:

فردوسی، نگهبان زبان و جانِ ایرانی

تهران (پانا) - هم‌زمان با روز پاسداشت زبان فارسی، زخرف‌خانی سمسکنده، دکترای ادبیات فارسی و معلم ادبیات دبیرستان نمونه دولتی فرهنگ شهید اختری منطقه ۱۰، فردوسی را احیاگر زبان و هویت ایرانی دانست و شاهنامه را مرهمی بر جان زخم‌خورده‌ی ایرانیان توصیف کرد.

کد مطلب: ۱۵۷۰۳۹۵
لینک کوتاه کپی شد
فردوسی، نگهبان زبان و جانِ ایرانی

زخرف‌خانی سمسکنده معلم ادبیات دبیرستان نمونه دولتی فرهنگ شهید اختری منطقه ۱۰ در تبیین بستر تاریخی سرایش شاهنامه در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «فردوسی در دورانی به سرودن این اثر سترگ پرداخت که بیش از سه قرن از یورش اعراب به ایران می‌گذشت و ملت ایران، زخم‌های پیاپی سیاسی و اجتماعی را تجربه کرده بود. در آن روزگار، زبان رسمی و اداری عربی بود و حکمرانان ایرانیِ نیمه‌مستقل، که در سایه‌ی خلفای عباسی به بقای خود ادامه می‌دادند، بیش از هر چیز دغدغه‌ی حفظ قدرت داشتند، نه زبان و هویت ملی.» 

وی افزود: «در چنین فضایی، عربی‌دانی ارزش و فضل شمرده می‌شد و بسیاری از اندیشمندان ایرانی، آثار خود را به زبان عربی می‌نگاشتند. در این میان، حرکت فردوسی در سرایش شاهنامه به زبان فارسی، اقدامی برخلاف جریان رسمی و جسورانه‌ تلقی می‌شد.» 

  زخرف خانی با تأکید بر ژرف‌نگری فردوسی خاطرنشان کرد: «شاعر توس با بینشی ژرف دریافت که احیای زبان و هویت ایرانی، مؤثرتر از هر شورش و قیامی است. وی با انتخاب هوشمندانه‌ی موضوعی محبوب در زمان خود، یعنی تاریخ ایران باستان، کوشید ریشه‌های فراموش‌شده‌ی ایران‌زمین را به نظم درآورد و هویت ملی را بازسازی کند.» 

دکترای ادبیات فارسی ادامه داد: «شاهنامه تنها تجلیل از پهلوانی نیست، بلکه ستایشی است از خرد. فردوسی، خرد را بنیاد شکوه ایران و شرط شایستگی پادشاهی می‌داند. این تأکید آن‌چنان پررنگ است که آغاز شاهنامه با ستایش خرد گره خورده؛ پیامی که می‌رساند راه نجات ایران، نه در زور بازو، که در تدبیر و خردورزی است.» 

خانی با اشاره به نقش زبان در هویت ملی بیان کرد: «بی‌توجهی به زبان، همواره یکی از عوامل زوال حکومت‌های بومی بوده است. همچنین، نداشتن زبان مشترک با مردم، مانعی برای ماندگاری حکومت‌های بیگانه به شمار می‌رود. زبان، ستون فقرات فرهنگ و حلقه‌ی پیوند اعضای جامعه است؛ و فردوسی این حقیقت را قرن‌ها پیش، عمیقاً درک کرده بود.» 

وی افزود: «برای زنده نگه‌داشتن ایران، باید زبان فارسی را زنده نگه داشت. فهم عظمت شاهنامه و گنجاندن هرچه بیشتر آن در نظام آموزشی، راهی برای تقویت این زبان و هویت ملی است؛ چرا که این اثر، تکیه‌گاهی است برای بازشناسی شکوه ایران‌بودن.» 

زخرف‌خانی یادآور شد: «تنها آنان می‌توانند فردوسی را به جهان بشناسانند که خود با شاهنامه انس گرفته باشند. راه درک یک اثر بزرگ، در تکرار خوانش و تأمل در معناست. شاهنامه، صرفاً کتابی ادبی نیست؛ آیینه‌ای است برای اندیشیدن در مسیر هویت.» 

وی در پایان اظهار داشت: «با وجود محدودیت کتاب‌های درسی و زمان اندک تدریس، آموزگاران می‌توانند با نقل داستان‌هایی از شاهنامه متناسب با فضای کلاس و خوانش ابیات برگزیده، دانش‌آموزان را با این گنجینه‌ی هویتی پیوند دهند؛ چرا که نسل آینده، نگهبان فرهنگ و زبان این سرزمین است، و آغاز این نگهبانی از کلاس‌های درس خواهد بود.» 

خبرنگار : ملینا حاج براتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار