معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تشریح کرد:

جزئیات بسته جذاب دانش‌آموزی «ایرانمونه»/ فرصت ویژه برای نقش‌آفرینی دانش‌آموزان

طراحی سازوکاری برای عضویت، ‌نقش‌پذیری و مسئولیت‌پذیری در تشکل‌های دانش‌آموزی حتی در دورترین مدارس

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ‌جزئیات بسته «ایرانمونه» را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۶۱۰۶۱۲
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات بسته جذاب دانش‌آموزی «ایرانمونه»/ فرصت ویژه برای نقش‌آفرینی دانش‌آموزان

به گزارش خبرنگار پانا؛ صادق حسین‌زاده ملکی‌  با حضور در برنامه سلام خبرنگار  شبکه خبر  ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ گفت:  ‌بهار علم و تحصیل و نوروز دانش و خدمت را تبریک می‌گویم؛ مستحضر هستید یک اتفاق بسیار بزرگ در حال رقم خوردن است. عموم خانواده‌های ایرانی به‌واسطه آن میل و علاقه‌ای که به علم و دانش و رشد فرزندان‌شان دارند این روز و این روزها از روزهای مهم سالانه آن‌ها هست و تدارک مفصلی را  برای حضور فرزندان‌شان و اعضای خانواده‌شان، آن‌هایی که به نوعی در مدرسه تحصیل می‌کنند، دیده‌اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد‌: ‌وزارت آموزش و پرورش هم از ماه‌ها قبل ستاد بازگشایی مدارس‌ را راه‌اندازی کرده است. از زمستان سال قبل کارها شروع شده و مقدمات این سال تحصیلی جدید ‌الحمدلله به بهترین شکل دنبال شده تا سال تحصیلی را آرام، بی‌دغدغه و با کمترین مشکل ممکن و حتی بدون مشکل ان‌شاءالله داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حوزه پرورشی و فعالیت‌های پرورشی هم ‌تدارک گسترده‌ای انجام شده است، گفت: ‌شاید مهم‌ترین گزاره‌ای که امسال ما دنبال می‌کنیم در فعالیت پرورشی، آن نکته‌ای هست که هم ‌در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است، هم نقشه راه سند روی این تاکید کرده و هم شاخص‌های مدرسه تراز سند تحول روی آن موضوع تاکید دارد.  برنامه ‌هفتم توسعه نیز ‌پیش‌بینی کرده است. یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که برنامه  هفتم توسعه  ‌‌در حوزه پرورشی از ما خواسته است،، توسعه و تقویت مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های پرورشی و تربیتی و آموزشی و علمی است و اینکه ‌مجموعاً به این سمت حرکت کنیم که نقش دانش‌آموز در فعالیت‌های مدرسه پررنگ‌تر ‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: ما معتقدیم که دانش‌آموزان عزیز ما نه فقط مخاطب برنامه‌های فرهنگی و پرورشی و تربیتی‌ که باید میدان‌دار و طراح و مجری این برنامه‌ها باشند. بر این اساس بسیاری از رویکردهای ما در حوزه فعالیت‌های پرورشی با اصلاحات و تکمیل‌هایی همراه بوده که امیدواریم این اتفاق، اتفاق بسیار مبارکی باشد.

وی افزود: نوجوانان و دانش‌آموزان در طول ‌چهل‌‌ سال گذشته نقش‌آفرینی‌های بسیار بزرگی داشتند، در برهه‌های مهم تاریخی؛ از جریان انقلاب اسلامی گرفته،  جنگ تحمیلی و موضوعات و مراحل بعد از آن. اما یک دوره‌هایی کمتر به این مهم توجه شده است. یعنی ‌به‌واسطه فشار کار ‌درسی و برنامه‌های آموزشی، ‌یک وقت‌هایی شاهد این بودیم که آن فرصت و میدانی که می‌شد به دانش‌آموزان داد را کمتر مورد توجه قرار دادیم. از این منظر، هم سند تحول روی این موضوع تاکید دارد و هم ‌اسناد بالادستی. بر این اساس مجموعه‌ای از برنامه‌ها پیشنهاد شده و پیش‌بینی شده که خیلی از نقش‌ها و برنامه‌های مدرسه به خود دانش‌آموزان واگذار شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش‌ گفت: اولین مراسمی که بالاخره با آغاز بازگشایی مدارس ما شاهد آن خواهیم بود،‌ آیین صبحگاه و آیین مراسم آغازین مدارس خواهد بود که از مواردی که در این مورد دنبال شده این است که تا آنجایی که می‌شود خیلی از نقش‌های این اتفاق به عهده دانش‌آموزان باشد. در مرحله بعد ما یک بسته‌ای را فراهم کرده‌ایم که مجموعه‌ای از فعالیت‌های جذاب دانش‌آموزی را در اختیار مدرسه قرار می‌دهد و‌‌ عنوان بسته «ایرانمونه» است. ما  معتقد بودیم و معتقد هستیم که اتفاق بزرگی در تابستان گذشته و در ایام بهار گذشته در این کشور افتاده است. با حمله بسیار ظالمانه دشمن به منطقه و به‌طور خاص به ایران، با وجود جنایتی که دشمن انجام داد اما یک جلوه عظیمی از هویت ملی ایرانیان آشکار شد. یاد و خاطره شهدای اقتدار،‌ دانش‌آموزان شهید و هم معلمان شهید را گرامی می‌داریم.  ‌

طراحی بسته «ایرانمونه» با ۵۰ فعالیت و ۲۰ محصول

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به تشریح بسته ایرانمونه پرداخت و افزود: در بسته «ایرانمونه» ما در موضوع هویت ملی و روایت جنگ ۱۲روزه مجموعه متنوعی از فعالیت‌های گروهی و دانش‌آموزی را پیش‌بینی کرده‌ایم؛ حدود پنجاه فعالیت که عمدتاً هم بر بستر و رویکردهای سرگرمی ــ که رویکردهای نوین فعالیت‌های پرورشی و تربیتی هست ــ رقم خورده و حدود بیست بسته محصول دانش‌آموزی که در فضای فرهنگی مدرسه بتوان  این موارد را دنبال کرد و یک نقش‌آفرینی را برای دانش‌آموزان رقم زد.

معیار ارزیابی مدارس، مدیران و مربیان، میزان و درصد فعال‌سازی و مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های مدرسه است

وی افزود: همزمان با آن و پس از آن، ما در سال تحصیلی جدید از الگوی جدیدی از جشنواره‌های مدرسه‌ای به مرور رونمایی خواهیم کرد و به مرور توسعه خواهیم داد. ‌در این جشنواره‌ها معیار ارزیابی مدارس، مدیران و مربیان، میزان و درصد فعال‌سازی و مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های مدرسه است. یعنی ما بیش از آنکه بخواهیم آن فعالیت را ارزیابی کنیم، اینکه چند درصد از دانش‌آموزان مدرسه را ما مشغول این فعالیت کردیم، در این فعالیت‌ها به آن‌ها میدان دادیم، مشارکت‌شان را جلب کردیم و توانستیم مسئولیت‌هایی را به دانش‌آموزان عزیزمان بدهیم. ما معتقدیم اگر دانش‌آموزان عزیزمان در میدان‌های مختلفی که در فضای مدرسه‌ای در اختیارشان قرار می‌گیرد نقش‌آفرینی کنند، بسیاری از مهارت‌های خوشبختی که در دروس خودشان آن‌ها را شنیدند یا خواندند  را می‌توانند در این فعالیت‌ها تمرین کنند و یک سرمایه‌ای  برای‌شان، برای  آینده زندگی موفق خودشان شود.

طراحی سازوکاری  برای عضویت، ‌نقش‌پذیری و مسئولیت‌پذیری در تشکل‌های دانش‌آموزی حتی در دورترین مدارس

معاون ‌پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: در این جشنواره مدرسه‌ای ما به همه تشکل‌ها می‌پردازیم و البته نقش‌های فرا‌تشکلی؛ به این شکل که در مرحله اول سازوکاری فراهم شده که حتی دورترین مدارس ما ‌که چه بسا دسترسی‌های‌شان بعضاً کمتر باشد از امکان عضویت و فعال‌شدن و نقش‌پذیری و مسئولیت‌پذیری در تشکل‌های دانش‌آموزی بهره‌مند بشوند و از مربیان و مدیران هم خواسته شده که  حضور دانش‌آموزان در این جشنواره را تسهیل‌گری کنند.

وی افزود: این جشنواره اسم جالبی هم دارد؛ جشنواره‌‌ مدرسه‌ای «نقشینه». هم نقشینه، ‌این تصویر زیبایی که به‌واسطه‌‌ حضور دانش‌آموزان خلق می‌شود و همین‌که «نقش اینه»‌. ما معتقدیم که مربیان عزیزمان و مدیران عزیزمان مهم‌ترین کاری که ‌‌نسبت به دانش‌آموزان دارند، سازماندهی دانش‌آموزان در این نقش‌های مدرسه‌ای هست. در مرحله اول فعال‌سازی تشکل دانش‌آموزی را داریم؛ بسیج دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی و پیشتازان، هلال احمر، انجمن اسلامی دانش‌آموزی، کانون یاریگران زندگی، شوراهای دانش‌آموزی؛ یک بسته‌‌ متنوعی از تشکل‌های دانش‌آموزی دارای ظرفیت قانونی.  در مرحله دوم ‌وقتی تشکل‌های دانش‌آموزی ‌فعال می‌شوند، ‌ناظر به قوت آن تشکل‌ها، چون ‌کار دست خود بچه‌هاست و دانش‌آموزان آن‌ها را اداره  می‌کنند، یک سهمی از دانش‌آموزان می‌توانند نقش‌آفرینی کنند و فعالیت داشته باشند و خیلی از اتفاقات آینده‌‌ زندگی‌شان را در این تشکل‌ها تمرین بکنند. یک طیفی از دانش‌آموزان باز هم ممکن است این فرصت برای‌شان فراهم نباشد. مرحله دوم این جشنواره را به گونه‌ای ‌خواهیم داشت که یک سفره‌‌ رنگینی از نقش‌های متنوع مدرسه‌ای ‌‌با انواع و اقسام ذائقه‌های دانش‌آموزی‌، در بستر سامانه‌های آموزش و پرورش و سامانه «نورینو» در اختیار مدرسه قرار می‌گیرد. ویژگی این کار ‌به صورت جمع‌سپاری است؛ ‌این زمینه فراهم می‌شود و مدیر ‌مدرسه، مربی و مشاور می‌توانند از این‌ سفره‌‌ رنگین، خودشان انتخاب کنند. حتی می‌توانند نقش‌هایی را اضافه‌، نقش‌هایی را کم کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: این‌طور نیست که ما بخشنامه از تهران صادر کنیم که ‌دستورالعملی باشد. همچنین خود دانش‌آموز این امکان را دارد که هم از این نقش انتخاب کند، هم اصلاً خود نقشی را ‌به سامانه اضافه کند. بگوید مثلا من این فعالیت شما را دوست ندارم، دوست دارم از باغچه‌‌ مدرسه مراقبت کنم. من مسئول مراقبت ‌از باغچه‌ مدرسه هستم، یا فرض کنید دیواره‌ای که در حیاط مدرسه وجود دارد، من در اینجا می‌خوام مثلا فلان کار فرهنگی و اجتماعی و هنری را انجام بدهم. ‌این امکان برقرار می‌شود.

وی درباره مرحله نهایی این طرح گفت: در مرحله‌‌ سوم هم الگوهای جدیدی از کارهای پرورشی و تربیتی را در بستر و الگوی کار سرگرمی‌های فردی و گروهی طراحی کردیم.‌ ‌یکی از موضوعاتی که بسیار در ساعات پرورشی به آن اعتقاد داریم این است که دانش‌آموزان عزیزمان باید تمرین فعالیت‌های گروهی داشته باشند. ‌اگر دانش‌آموزان ما فرصت این نقش‌آفرینی‌ها را داشته باشند، به‌ویژه در تشکل‌ها و نقش‌های مدرسه‌ای، این را از دوره‌‌ دانش‌آموزی تمرین می‌کنند که با چالش‌ها و مشکلات زندگی مواجهه‌‌ فعال و موفق داشته باشند. مواجهه دانش‌آموزان با چالش به این معنا است که از این چالش‌ها و مشکلات، فرصت بسازند برای حل آن‌ و ما اگر به جای فرار از مشکلات، تلاش برای حل مشکلات را از دوره‌‌ دانش‌آموزی در فضای مدارس‌مان تمرین کنیم، معتقدیم بسیاری از مشکلات فردای ایران عزیزمان هم پیشاپیش حل خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار