رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی آموزش و پرورش:
صدور مجوز جذب ۷۳۰۰ نیروی خدماتی مدارس/ طرح طبقهبندی مشاغل معلمان بهزودی تصویب میشود
تهران (پانا) - رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی آموزش و پرورش در سیوهشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش بیان کرد که سال گذشته بیش از ۱۲۸ هزار مجوز استخدامی صادر و ۱۰۷ هزار نفر به بدنه آموزش و پرورش اضافه شدند.

به گزارش خبرنگار پانا، علی باقرزاده؛ رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی آموزش و پرورش در سیوهشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور گفت: سال گذشته وقتی آقای رفیعزاده فرمودند: من قول میدهم که سال تحصیلی شما متفاوت باشد، انصافاً هم کار بسیار بزرگی انجام شد.
وی گفت: سال گذشته، با مسئولیت قبلی سازمان امور استخدامی و با پیگیریهای وزیر آموزش و پرورش، بیش از ۱۲۸ هزار مجوز استخدامی در ۷ مرحله صادر شد. این کار بسیار مهم با حمایت سازمان اداری و استخدامی انجام گرفت. در آزمون استخدام سال گذشته، بیش از ۱۰۷ هزار نفر به مجموعه آموزش و پرورش اضافه شدند. البته تبعاتی هم داشت؛ ما به بیش از ۱۵۰ هزار معترض آزمونهای استخدامی پاسخ دادیم؛ پروندههای این گروه بررسی شد.
باقرزاده در ادامه از صدور حدود ۳ هزار مجوز برای استعدادهای برتر خبر داد و افزود: امسال نیز ۸۵ هزار مجوز استخدامی داده شده است. در دو سه عرصه خیلی مهم، که واقعاً برای آموزش و پرورش اهمیت دارد؛ حدود ۳ هزار نفر مجوز برای استعدادهای برتر برای اولین بار صادر شد. این یک فرصت بسیار ارزشمند که افراد بدون آزمون استخدامی در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی تحصیل کنند.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی آموزش و پرورش از طرح دیگر جذب و بورسیه دانشجویان نخبه دانشگاهها در دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان سخن گفت و افزود: امسال ۳ هزار مجوز داده شد که از بهترین دانشگاههای دولتی و غیردولتی، مهندس یا هنرآموز استخدام کنیم. یعنی یک دوره یکساله بورسیه، با حمایت آموزش و پرورش و دولت؛ همزمان در دانشگاه خودشان تحصیل میکنند و در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی دورههای تربیتی را میگذرانند. این اتفاق تقریباً بیسابقه بوده است.
باقرزاده در ادامه درباره ترمیم معیشت معلمان گفت: در زمینه ترمیم معیشت معلمان آسیبپذیر، مخصوصاً معلمان حقالتدریس، لطف ویژه آقای دکتر رفیعزاده موجب شد که رشد ۱۳۰ درصدی در میان معلمان آزاد داشته باشیم؛ در حالی که نرخ آن در ۱۰ سال گذشته تغییر نکرده بود.
وی در ادامه افزود: همچنین فوقالعاده خدمتگزاران با حمایت ایشان برقرار شد. مصوبه شورای حقوق و دستمزد دستگردان شد. قرار بود از ابتدای فروردین، فوقالعاده ویژه خدمتگزاران برقرار گردد. آقای وزیر هم فرمودند حدود ۳۰ درصد به حقوق نیروهای خدماتی اضافه شد.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی آموزش و پرورش به مراحل بررسی طرح طبقهبندی مشاغل معلمان اشاره کرد و گفت: طرح طبقهبندی مشاغل معلمان یا شناسنامه مشاغل مورد بحث و بررسی قرار گرفت. امیدواریم تا ۱۷ شهریورماه در جلسه شورای توسعه مطرح و انشاءالله تصویب شود. این شناسنامه بعد از ۱۵ سال بازنگری شده و مشاغل بلاتکلیف (مانند راهبران آموزشی) تعیین تکلیف شدهاند.
باقرزاده در ادامه به وظایف مرکز برنامهریزی نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه چون همه عزیزان مدیر منابع انسانی هستند، یعنی یکی از وظایف کلیدی همه سطوح مدیریت، مسئله مدیریت نیروی انسانی است، کار من برای تبیین موضوع دشوار نیست. وظایفی که به مرکز برنامهریزی نیروی انسانی واگذار شده است؛ برنامهریزی منابع انسانی، جذب و استخدام، سازماندهی، آموزش و توانمندسازی، بهرهوری، ارزشیابی، آموزشهای بلندمدت و کوتاهمدت میباشد. اینها همه وظایف حوزه برنامهریزی منابع انسانی است.
وی در ادامه فعالیت گروه کارگزینی را کلیدی بر شمرد و گفت: همکاران ما در کارگزینی از صدور احکام، نقل و انتقالات، برقراری حقوق و مزایا، بازنشستگی، اصلاح ساختارهای سازمانی، صدور کد برای واحد سازمانی تا نقش آفرینی و شرح وظایف آنها؛ تولید و انتشار آمارها و نشانگرها و حتی راهبری مکاتبات را انجام میدهد.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی آموزش و پرورش درباره راهبری مکاتبات در سال گفت: در راهبری مکاتبات ما سالانه چیزی نزدیک به ۵۰۰ هزار مکاتبه ورودی و خروجی داریم. نگهداری پرونده و آرشیو کردن و در دسترس قرار دادن این مکاتبات کار بسیار دشواری است.
باقرزاده ساماندهی نیروی انسانی، رتبهبندی معلمان و آموزش نیروی انسانی را ۳ ماموریتی دانست که سایر فعالیتها حول این محورها انجام میشود و افزود: امسال انتخاب و انتصاب مدیران نیز به این بخش واگذار شد. الان روی ۱۸ اولویت متمرکز هستیم که برای هر کدام پروژه تعریف شده و روند تحققشان پایش میشود. اما تمرکز ویژه روی چند موضوع کلیدی است؛ ساماندهی نیروی انسانی، رتبهبندی معلمان و آموزش نیروی انسانی.
وی به عوامل دخیل در ساماندهی نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: وقتی ما از ساماندهی نیروی انسانی صحبت میکنیم، عوامل متعددی دخیلاند: استخدام، نقل و انتقال، تغییر سمت، انتصابات، مأموریتها، بازنشستگیها، حقالتدریسها از این عواملاند. همه اینها روی هم اثر میگذارند. مهمترین کانون هزینه در آموزش و پرورش «واحد سازمانی» است. هر واحد سازمانی (مدرسه، پژوهشگاه، اداره، مرکز توانبخشی، دانشگاه فرهنگیان و ...) متناسب با درجه و تعداد دانشآموز نیازمند نیروی انسانی است.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی آموزش و پرورش افزود: واقعیت این است که هیچوقت امکان پوشش کامل همه نیازها وجود ندارد. چون همیشه فاصلهای بین «نیاز» و «موجودی» هست. به همین دلیل هر سال تفاهمنامه نیروی انسانی تنظیم میشود که نقطه بهینه بین نیاز و موجودی است. این تفاهمنامه در قالب شیوهنامه ساماندهی نیروی انسانی تجلی پیدا میکند.
وی به سه حالت نتیجه اشاره کرد و گفت: در این شیوهنامه، ورودی و خروجیها سنجیده میشود، ارزیابی عملکرد انجام میگیرد و وضعیت نیروها مشخص میشود. سه حالت محتمل است؛ موجودی برابر نیاز (وضع مطلوب)، موجودی کمتر از نیاز (کمبود نیرو)، موجودی بیشتر از نیاز (مازاد نیرو).
باقرزاده گفت: شعار جدی ما این است که «کلاس بدون معلم معنا ندارد.» برای تحقق این، باید از الان پیشبینی کنیم؛ چقدر حقالتدریس بگیریم، چه کسانی استمرار خدمت داشته باشند، چه مناطقی نیاز ویژه دارند. در برخی مناطق، حتی از دانشجو معلمان سال چهارم استفاده میشود.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی آموزش و پرورش افزود: هرگونه بهکارگیری نیرو به هر عنوان و پرداخت وجه از هر محل ممنوع است و وجاهت قانونی دارد. مبنا فقط شیوهنامه ساماندهی نیروی انسانی است.
وی در ادامه از صدور مجوز جذب ۷ هزار و ۳۰۰ نفر نیروهای خدماتی در امسال خبر داد و گفت: امسال آقای دکتر رفیعزاده ۷۳۰۰ مجوز نیروی خدماتی دادند. چون ۱۵ سال گذشته مجوز خدماتی نداشتیم. امیدواریم این مجوزها به فرصتهای استخدامی جدید تبدیل شوند. خدمتگزاران تنها نیروهای خدماتی نیستند؛ آنها عنصر تربیتی مهمی در مدرسهاند و میتوانند با دانشآموزان ارتباط مثبت برقرار کنند.
ارسال دیدگاه