گفت‌وگو با یک مدیر نمونه درباره هدایت تحصیلی؛

نقش آگاهی و همراهی خانواده در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان کلیدی است

انتخاب رشته باید با شناخت، مشاوره و واقع‌بینی انجام شود نه فشارهای بیرونی

تهران (پانا) - مدیر یک هنرستان بر لزوم آگاهی، شناخت دقیق مسیر تحصیلی و حمایت علمی از دانش‌آموزان تأکید و بیان کرد: علاقه‌مندی واقعی، شناخت توانایی‌ها و مشاوره تخصصی، سه ضلع اصلی یک انتخاب موفق هستند.

کد مطلب: ۱۵۸۴۸۹۰
لینک کوتاه کپی شد
نقش آگاهی و همراهی خانواده در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان کلیدی است

انتخاب رشته تحصیلی، یکی از نقاط عطف زندگی دانش‌آموزان است که آینده تحصیلی و شغلی آن‌ها را رقم می‌زند و نقش آگاهی، شناخت فردی، مشاوره تخصصی و حمایت خانواده‌ها در این مسیر، بیش از پیش اهمیت می‌یابد.

بهاره روح‌زمین، مدیر هنرستان تقوا در استان البرز در گفت‌وگو با پانا درباره مبنای هدایت تحصیلی گفت: «فرم هدایت تحصیلی که در پایان پایه نهم ارائه می‌شود، بر اساس فرم‌های غربالگری تکمیل‌شده توسط دانش‌آموز و اولیا و همچنین نمرات پایه‌های هفتم، هشتم و نهم، درخواست و الویت‌بندی رشته‌ها که با مشورت دانش‌آموز، اولیا و مشاورین مدرسه صورت می‌گیرد و همچنین امتیازبندی که توسط دبیران مربوطه به مشاوره مدرسه ارائه می‌شود، صادر می‌شود ولی در برخی مدارس از جمله هنرستان تقوا در ۲ سال اخیر همه دانش‌آموزان پیش از ثبت‌نام با مشاور و مدیر مدرسه، جلسه مشاوره دارند تا با شرایط رشته‌ها آشنا شوند و با آگاهی کامل ثبت‌نام کنند.»

روح‌زمین درباره سازگاری علاقه و توانایی با انتخاب رشته افزود: «در طول سال‌های تحصیل تا پایه نهم معمولاً علایق فرد تا حدودی مشخص می‌شود اما برای انتخاب درست، شناخت علایق و روحیات شخصی مطالعه و شناخت دقیق از ادامه مسیر تحصیلی و آینده شغلی هر رشته ضروری است. تعیین هدف از تحصیل و برنامه‌ریزی شخصی نقش مهمی در تشخیص علاقه واقعی دارد.»

وی با تأکید بر نقش کلیدی خانواده‌ها گفت: «خانواده‌ها اگر به علایق، نیازهای روحی و توانایی‌های فرزندشان توجه و از تحمیل نظرات غیرکارشناسی پرهیز کنند، فرآیند انتخاب رشته برای دانش‌آموز بسیار آسان‌تر می‌شود.»

این مدیر نمونه درباره اولویت علاقه شخصی یا بازار کار، خاطرنشان کرد: «وقتی فرد با علاقه، رشته‌ای را انتخاب می‌کند در ادامه مسیر می‌تواند موقعیت‌های شغلی مناسب برای خودش ایجاد کند. علاقه، انگیزه و پشتکار را در مسیر تحصیل و کار تقویت می‌کند.»

وی در پاسخ به این سؤال که «اگر دانش‌آموزی در درسی ضعیف باشد باید از رشته‌های مرتبط صرف‌نظر کند یا نه؟» گفت: «این موضوع بستگی به میزان ضعف دارد. اگر امکان تقویت وجود دارد، مانعی نیست اما مثلاً کسی که در ریاضی مشکل جدی دارد، نمی‌تواند موفقیتی در رشته‌هایی مثل حسابداری که پایه‌اش ریاضی است، کسب کند.»

مدیر هنرستان تقوا در مورد تغییر رشته در پایه‌های بالاتر گفت: «در پایه دهم، امکان تکرار پایه فقط با تغییر شاخه تحصیلی (مثلاً از فنی به نظری یا کاردانش) وجود دارد و ثبت‌نام در مدارس دولتی پس از تغییر شاخه، محدودیت‌هایی دارد. اگر کسی بخواهد بدون تکرار پایه، تغییر رشته دهد باید در امتحانات تغییر رشته، شرکت کند و نمره قبولی کسب کند.»

روح‌زمین با اشاره به نقش مؤثر مشاوران تحصیلی اظهار کرد: «اگر مدرسه مشاور ندارد، می‌توان به مراکز مشاوره آموزش و پرورش مراجعه کرد. استفاده از مشاوره تخصصی بسیار کمک‌کننده است.»

وی درباره معیارهای انتخاب رشته نظری یا فنی خاطرنشان کرد: «برگ هدایت تحصیلی و نمرات کارنامه پایه نهم، مهم‌ترین معیارها هستند. برای جلوگیری از فشارهای اجتماعی یا خانوادگی نیز باید با آموزش و آگاهی‌بخشی صحیح به خانواده‌ها و دانش‌آموزان، تصمیم‌گیری را به‌صورت علمی و منطقی هدایت کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار