وزیر آموزش و پرورش تشریح کرد:

اقدامات وزارت آموزش‌و‌پرورش در دفاع مقدس ۱۲ روزه/ افتتاح ۲۱۵۰ پروژه آموزشی همزمان با هفته دولت

۲ هزار میلیارد تومان ‌برای سرانه دانش‌آموزی به وزارت آموزش‌وپرورش اختصاص داده شد

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با حضور در شبکه خبر سیما در گفت‌وگوی ویژه خبری به تشریح اقدامات وزارت آموزش و پرورش در دفاع مقدس ۱۲ روزه پرداخت./

کد مطلب: ۱۵۸۸۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد
اقدامات وزارت آموزش‌و‌پرورش در دفاع مقدس 12 روزه/ افتتاح ۲۱۵۰ پروژه آموزشی همزمان با هفته دولت

به گزارش خبرنگار پانا؛ علیرضا کاظمی ‌در گفت‌وگوی ویژه خبری‌به بررسی مهم‌ترین مسائل حوزه تعلیم و تربیت پرداخت و با تشریح وضعیت کنونی و برنامه‌های آتی، بر ضرورت توجه ویژه به عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت و توسعه فضای آموزشی تاکید کرد.

علیرضا کاظمی در ابتدای این برنامه به حضور موثر دولت و شخص رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: «حضور موثر و میدانی دولت و تمام وزارتخانه‌ها، به ویژه شخص ریاست محترم جمهور که در وسط میدان بودند، بسیار قابل تقدیر است. به عنوان عضوی از آحاد جامعه، تشکر ویژه‌ای از حضور موثر و خدمت‌رسانی مجدانه دولت به جامعه در این شرایط سخت دارم که کشور با آن مواجه بود.»

وزیر آموزش و پرورش درباره شرایط این وزارت‌خانه در جنگ ۱۲ روزه با طرح چند پرسش گفت: «در وزارت آموزش و پرورش، به عنوان دستگاهی بزرگ با مخاطبان بسیار زیاد در سطح کشور، فعالیت‌های روزانه‌مان طبیعتاً جامعه وسیعی را شامل می‌شود. چند سوال مهم برای خودمان مطرح کردیم: اول اینکه مواجهه آموزش و پرورش برای مدیریت و برنامه‌ریزی مسائل جاری چیست؟ دوم، نقش‌آفرینی وزارت آموزش و پرورش در این جنگ ۱۲ روزه بود که برای ما از بخش اول مهم‌تر بود.»

وی افزود: «برای اینکه بتوانیم این مسائل را سازمان‌دهی و ساختار دقیقی داشته باشیم، در اولین روز جنگ ستاد هماهنگی و مدیریت امور در شرایط جنگی را تشکیل دادیم و تقریبا ۱۵ کمیته ایجاد کردیم.»

وی گفت: «کمیته پشتیبانی، که خدمات لازم به بخش‌ها، دستگاه‌ها، نهادها و مردم آسیب دیده را فراهم می‌کرد. کمیته جنگ شناختی و روانی، که به نظر من یکی از بخش‌های موثر بود و در این ایام توانستیم خوب کار کنیم. کمیته مشاوره و مددکاری اجتماعی، برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان آسیب دیده و مخاطبان خاص جامعه و نیز کمیته امنیت سایبری، برای حفظ داده‌ها و اطلاعات آموزش و پرورش و برنامه‌ریزی مسائل جاری بود.»

‌کاظمی درباره مسائل مهمی که در طول جنگ ۱۲ روزه در وزارت آموزش و پرورش با آن مواجه بودند گفت: «در آن زمان هنوز برخی از آزمون‌های داخلی مدارس به پایان نرسیده بود. ما با حدود ۱۲ میلیون نفر شرکت‌کننده در آزمون‌ها و حدود ۵۰ میلیون برگه آزمون نهایی روبرو بودیم که جنبه حیاتی داشت؛ چون ۶۰ درصد تاثیر قطعی در کنکور داشت و خانواده‌ها اهمیت زیادی به آن می‌دادند. »

وی افزود: «ما باید این برگه‌ها را به موقع تصحیح می‌کردیم، در حالی که تقریباً ۱۶ استان درگیر جنگ بودند و حجم زیادی از برگه‌ها در تهران و شهرستان‌های اطراف بود و معلمان به دلیل شرایط حضور نداشتند و کار سخت بود.»

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بخش دیگری از چالش‌های این وزارت‌خانه گفت: «در سوی دیگر، ارزیابی ۷۲۰۰۰ داوطلب شرکت‌کننده در آزمون دانشگاه فرهنگیان، ثبت‌نام‌ها، آزمون استخدامی که در حال حاضر حدود ۶۵۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند و آزمون نمونه دولتی و سمپاد هم باید انجام می‌شد.»

وی افزود: «در کنار این موارد، یکی از رخدادهای مهم اعزام دانش‌آموزان به المپیادهای علمی جهانی بود که با مشکلاتی از جمله نبود دسترسی به مسیرهای تردد و سختی صدور ویزا به دلیل تعطیلی سفارتخانه‌ها مواجه بودیم که الحمدلله برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفت.»

عبور از چالش‌ها؛ از برگزاری آزمون سمپاد و اعزام تیم‌های المپیاد تا ارزیابی داوطلبان دانشگاه فرهنگیان و‌ تصحیح اوراق

وی درباره وضعیت برگزاری آزمون سمپاد و نمونه دولتی گفت: «آزمون سمپاد را در شرایطی برگزار کردیم که خودش به تنهایی یک کنکور تمام‌عیار است؛ حدود ۶۰۰ هزار دانش‌آموز شرکت کردند. ما شرایطی را فراهم کردیم که هر دانش‌آموز در هر نقطه‌ای از کشور بتواند، حتی در صورت جابه‌جایی، امتحان خود را بدهد. آزمون با موفقیت برگزار شد.»

وی درباره ارزیابی پذیرفته‌شدگان مرحله اول دانشگاه فرهنگیان گفت: «ارزیابی‌های دانشگاه فرهنگیان هم تقریباً تا امروز یا فردا تمام می‌شود و نتایج آن بعد از اعلام نتایج کنکور مرحله دوم، منتشر خواهد شد. معمولاً این نتایج تا پیش از آغاز سال تحصیلی و پیش از مهرماه اعلام می‌شود.»

‌وی با اشاره به خطرهای جنگ و تهدید‌ این وزارتخانه گفت: «ساختمان وزارتخانه باید تخلیه می‌شد، چرا که مانند بسیاری از دستگاه‌های دولتی دیگر در معرض تهدید بود. به همین دلیل، معاونت‌ها را در مدارس مختلف مستقر کردیم.»

کاظمی از تقسیم‌بندی مدارس شهر تهران‌ به سه دسته خبر داد و گفت: «حدود ۴۵۰ مدرسه را در اختیار نهادها و دستگاه‌ها قرار دادیم تا خدمات خود را ادامه دهند.حدود ۲۳۰ مدرسه را برای استفاده به‌عنوان پناهگاه عمومی مردم در نظر گرفتیم. البته بسیاری از این پناهگاه‌ها فرسوده بودند که با کمک شهرداری تهران، توانستیم حدود ۱۱۰ مدرسه را برای حضور مردم آماده‌سازی کنیم.»

وزیر آموزش و پرورش همچنین افزود: «حدود ۱۲۰ مدرسه دیگر هم در حال آماده‌سازی است. حدود ۵۶ مدرسه برای اسکان افراد آسیب‌دیده تجهیز شد. حدود ۲۵ مدرسه نیز در اختیار مدیریت بحران قرار گرفت.»

کاظمی در ادامه گفت: «این اقدامات نشان می‌دهد که نقش آموزش و پرورش در کمک به فضای جنگی کشور تنها محدود به آموزش نبود، بلکه در حوزه‌های زیرساختی و پشتیبانی هم فعال بودیم.»

المپیادی‌ها در دوران جنگ نیز درخشیدند

کاظمی در مورد المپیادها با بیان این جمله که موفقیت یک دستگاه را باید در شرایط بحرانی سنجید گفت: «با تلاش مسئولان در باشگاه دانش‌پژوهان جوان‌‌ و با همراهی خانواده‌ها و دانش‌آموزان نخبه کشور، توانستیم با وجود مسیرهای زمینی دشوار و مشکلات لجستیکی‌ دو تیم اعزام کنیم»

وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه درباره وضعیت تیم ملی المپیاد ریاضی گفت: «تیم ریاضی به چین اعزام شد و در کمپ المپیادی شرکت کرد، که قبل از برگزاری المپیاد جهانی، رتبه دوم را کسب کردند. سپس این تیم به استرالیا اعزام شد‌ که با ۶ نفر شرکت‌کننده، موفق به کسب دو مدال طلا، سه نقره و یک برنز شدند و نسبت به سال گذشته، ۷ پله صعود کردند. این یک افتخار بزرگ برای کشور بود.»

وی همچنین به اعزام تیم دانش‌آموزان المپیاد شیمی اشاره کرد و گفت: «در المپیاد شیمی نیز در همین ایام، دانش‌آموزان موفق به کسب ۴ مدال نقره شدند.»

کاظمی همچنین درباره شرایط سخت اعزام تیم المپیاد فیزیک گفت: «تیم فیزیک نیز علی‌رغم تمام محدودیت‌های ویزا، پرواز و مشکلات مالی، به فرانسه اعزام شد و منتظر نتایج آن هستیم.» 

۳۴ دانش‌آموز شهید و ۵ شهید از فرهنگیان

وی با اشاره به شهادت تنی چند از دانش‌آموزان و فرهنگیان در این جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی گفت: «در تجاوز ۱۲ روزه، خانواده بزرگ آموزش و پرورش نیز آسیب دیدند. متأسفانه در این جنگ نابرابر، ۳۴ دانش‌آموز و ۵ نفر از همکاران فرهنگی ما به شهادت رسیدند.‌»

وی همچنین با اشاره به این نکته که یکی از بخش‌های مهم و اثرگذار آموزش و پرورش، نقش‌آفرینی در حوزه جنگ شناختی و روانی بود گفت: «همان‌طور که می‌دانید، دشمن در کنار جنگ میدانی، جنگ روانی گسترده‌ای را علیه مردم ما به راه انداخت. در این جنگ پیچیده که با ترور آغاز شد و به‌دنبال آن جنگ سایبری، جنگ رسانه‌ای و انواع عملیات‌های روانی و اطلاعاتی نیز به راه افتاد، ما به‌عنوان دستگاهی که بزرگ‌ترین جامعه مخاطب را در اختیار دارد، حدود ۱۷ میلیون دانش‌آموز، ۳۰ تا ۴۰ میلیون اولیا و بیش از یک میلیون معلم؛ به‌سرعت کمیته‌ ویژه‌ای تشکیل دادیم و شبکه‌سازی مناسبی در سطح کشور انجام دادیم.»

کاظمی درباره اقدام وزارتخانه در این کمیته ویژه گفت: «ما یک پلتفرم آموزشی ملی به نام شاد داریم که یک سامانه ۱۰۰ درصد آموزشی است و حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون دانش‌آموز روزانه از طریق آن فعالیت‌های درسی خود را پیگیری می‌کنند. در همین بستر، ما هفت محور برنامه‌ریزی را پیاده‌سازی کردیم: روایت‌گری درست جنگ، فعالیت‌های انگیزشی و حماسی، آموزش مهارت‌های تاب‌آوری و مواجهه با بحران، برنامه‌های معنوی، دعایی و قرآنی، اطلاع‌رسانی صحیح و به‌موقع، انسجام ملی و همبستگی و در نهایت فعالیت‌های فرهنگی و هنری با محوریت وطن‌دوستی این ۷ مورد هستند.»

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به اجرای پویش‌های مختلف در این دوران اشاره کرد و گفت: «در این چارچوب، ۶۱ پویش فرهنگی در سطح استان‌ها برگزار شد که همه با محوریت وطن‌دوستی، انسجام و وحدت ملی طراحی شده بودند. میلیون‌ها دانش‌آموز در این پویش‌ها شرکت کردند. از جمله پویش‌های موفق می‌توان به: "جانم فدای ایران"، "ریشه در این خاک دارم"، "روایت همدلی" و "روایت یک‌رنگی" اشاره کرد.»

وی افزود: «بخش قابل توجهی از این پویش‌ها به شکل مسابقه برگزار شد و دانش‌آموزان مشارکت گسترده‌ای در آن داشتند. همچنین سرودهای حماسی، اشعار، رجزخوانی‌ها و تولیدات رسانه‌ای توسط دانش‌آموزان در فضای مجازی منتشر شد تا فضا از اضطراب دور بماند. می‌دانید یکی از اهداف دشمن ایجاد رعب و وحشت در دل جامعه دانش‌آموزی است، اما خوشبختانه دانش‌آموزان ما با صلابت و بلوغ فکری بالا در این فضا حضور داشتند.»

‌وزیر آموزش و پرورش بیان کرد که فراموش نکنیم که در دوران دفاع مقدس، ما ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز تقدیم انقلاب کردیم و امروز هم این نسل همچنان در خط مقدم حمایت از نظام حضور دارد.

حمایت روانی از دانش‌آموزان در دوران جنگ

کاظمی درباره اقدامان وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد سلامت روان دانش‌آموزان گفت: «کمیته‌ای با عنوان "کمیته مشاوره و مددکاری اجتماعی" تشکیل دادیم. ما یک خط تلفنی ۱۵۷۰ داریم که به‌صورت شبانه‌روزی فعال است و همچنین حدود ۷۵۰ مرکز مشاوره در سراسر کشور داریم.»

وی درباره آماره تماس‌ها با این خط تلفنی در ۱۲ روز جنگ، گفت: «حدود ۱۲ هزار تماس با خط ۱۵۷۰ برقرار شد که در سه دسته طبقه‌بندی می‌شد: تماس‌هایی درباره مسائل جاری آموزش و نگرانی‌ها نسبت به آزمون‌ها و نتایج؛ تماس‌هایی درباره اضطراب و استرس ناشی از جنگ و همچنین تماس‌هایی درباره مشکلات خانوادگی یا شخصی دانش‌آموزان که به تمام آن‌ها رسیدگی می‌شد.»

وزیر آموزش و پرورش‌ افزود: «تمامی مراکز مشاوره‌ای ما نیز مأمور شدند که به خانواده‌های آسیب‌دیده مراجعه کنند، آن‌ها را شناسایی کرده، مشاوره حضوری و خدمات مددکاری ارائه دهند. این روند هنوز ادامه دارد و آموزش‌وپرورش آمادگی کامل دارد که در تمامی روزهای هفته، مشاوره روانی رایگان به جامعه و به‌ویژه دانش‌آموزان ارائه دهد.»

وی درباره تخریب مدارس و وضعیت این مدرسه‌ها پس از جنگ گفت: «در تجاوز ۱۲ روزه اخیر، به ۳۶ مدرسه در ۱۶ استان آسیب وارد شد که درصد خسارات متفاوت بود. خوشبختانه تمام این مدارس ترمیم و بازسازی شده‌اند و روند عادی خود را دنبال می‌کنند. الحمدالله در این خصوص مشکلی نداریم.»

سه سناریو برای سال تحصیلی پیش‌رو

کاظمی به برنامه وزارت آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس در سال آینده با وجود هر پیش‌آمدی گفت: «ما بر اساس سه سناریو آینده‌نگری کرده‌ایم. اول اینکه ممکن است برخی استان‌ها درگیر بحران باشند و برخی دیگر شرایط عادی داشته باشند. بنابراین برنامه‌ریزی ما به‌گونه‌ای است که بتوانیم آموزش ترکیبی، حضوری یا غیرحضوری را بر اساس شرایط منطقه‌ای اجرا کنیم.»

وی درباره اجرای این سناریوها گفت: «طبیعتا در استان‌هایی که شرایط عادی دارند، با توجه به تفویض اختیاراتی که صورت گرفته، اختیار کامل در نحوه ادامه فعالیت مدارس به خود استان‌ها واگذار شده است. در چنین مناطقی مدارس می‌توانند به‌صورت حضوری دایر باشند. اما در مناطقی که با بحران درگیرند، سناریوهای جایگزین طراحی شده است.»

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ظرفیت شبکه دانش‌آموزی شاد گفت: «سامانه شاد خوشبختانه کارایی خوبی از خود نشان داده و در دوران کرونا نیز توانست بخش وسیعی از آموزش‌ها را پوشش دهد. اکنون نیز با هماهنگی‌هایی که با آقای دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهور محترم‌ و جناب آقای مهندس هاشمی‌ وزیر ارتباطات، داشته‌ایم، مقرر شده سامانه شاد تقویت شود تا در شرایط خاص نیز بتواند نیازهای آموزشی کشور را پاسخ دهد.»

وی به دیگر راهکار این وزارت‌خانه برای آموزش مجازی دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: «ما تنها به این سامانه اکتفا نکرده‌ایم. تجربه ارزشمندی از دوران کرونا داریم؛ استفاده از ظرفیت صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و راه‌اندازی "مدرسه تلویزیونی ایران" بود. اکنون نیز با همکاری شبکه آموزش و مدیریت جدید آن، آقای پارسانیا، که پیش‌تر در آموزش‌وپرورش فعالیت داشتند، جلسات متعددی برگزار شده و این ظرفیت به عنوان یکی از سناریوهای آموزش غیرحضوری در نظر گرفته شده است.»

کاظمی با تاکید بر پوشش حداکثری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: «با توجه به پوشش تقریباً ۱۰۰درصدی صداوسیما در کشور، این بستر می‌تواند در مناطقی که دسترسی به اینترنت وجود ندارد، به‌عنوان مجرای اصلی آموزش و در سایر مناطق به عنوان مکمل استفاده شود. در هر صورت، جای نگرانی نیست؛ ما آموزش را در هیچ شرایطی متوقف نخواهیم کرد.»

توزیع کتب درسی به‌موقع و بر طبق برنامه‌ریزی‌ها 

وزیر آموزش و پرورش درباره توزیع کتاب‌های درسی گفت: «فرآیند تولید و توزیع کتاب‌های درسی از مهر سال گذشته آغاز شده است. ما ۹۴۸ عنوان کتاب درسی داریم که مجموعا با تیراژ ۱۵۸ میلیون نسخه چاپ می‌شود—رقمی بی‌سابقه در آموزش کشور. چاپخانه‌ها در سه شیفت کاری فعال هستند تا نیاز مدارس را تأمین کنند. خوشبختانه تا امروز حدود ۷۵ درصد کتاب‌ها به مناطق ارسال شده و آماده توزیع به دانش‌آموزان است. ۲۵ درصد باقی‌مانده نیز به‌زودی تکمیل خواهد شد.»

کاظمی با اشاره به اینکه کتاب‌ها از پیش از جنگ ۱۲ روزه چاپ شده‌اند،  گفت: «امکان گنجاندن موضوع جنگ ۱۲روزه در کتاب‌های درسی امسال وجود ندارد. اما تمهید شده که یک ویژه‌نامه اختصاصی با محور تحلیل ابعاد مختلف این جنگ تهیه و تدوین شود. این ویژه‌نامه برای تمام مقاطع تحصیلی طراحی شده و در آغاز سال تحصیلی جدید توزیع خواهد شد. ان‌شاءالله در سال تحصیلی آینده نیز این موضوع به‌طور رسمی در محتوای کتب درسی گنجانده خواهد شد.»

وی در مورد بیمه دانش‌آموزان و فرهنگیان با توجه به شرایط جنگ گفت: «تمامی دانش‌آموزان و کارکنان آموزش‌وپرورش از آغاز سال تحصیلی تحت پوشش بیمه دانش‌آموزی و حوادث هستند. تفاوتی ندارد که حادثه در شرایط جنگی رخ دهد یا غیر از آن، بیمه فعال است و جای نگرانی در این خصوص نیست.»

ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس به خوبی درحال انجام است

وزیر آموزش و پرورش درباره شرایط ثبت‌نام دانش‌آموزان گفت: «یکی از نگرانی‌های خانواده‌ها بحث ثبت‌نام دانش‌آموزان بود. با وجود شرایط سخت، ثبت‌نام‌ها با تلاش جهادی معلمان و مدیران مدارس به‌خوبی پیش رفته است. در شهر تهران مدیران مدارس در تمام ایام هفته در مدرسه حضور دارند.»

وی درباره آخرین وضعیت ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس گفت: «تا این لحظه حدود ۸۵٪ از دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی ثبت‌نام شده‌اند همچنین حدود ۹۹٪ از نوآموزان این پایه، غربالگری سلامت و سنجش بدو ورود را گذرانده‌اند. نکته جالب اینکه امسال حدود ۱۰۰ هزار دانش‌آموز بیش از سال گذشته در همین بازه زمانی ثبت‌نام شده‌اند، که نشان از عملکرد خوب مجموعه آموزش‌وپرورش در این زمینه دارد.»

کمبود معلم و برنامه‌های جبران

کاظمی درباره بحران کمبود معلم در مدارس گفت: «کمبود معلم، مسئله‌ای مزمن در آموزش‌وپرورش کشور است و باید پذیرفت که این وضعیت در شرایط فعلی کاملاً طبیعی است. تأمین صد درصد نیاز به معلم از طریق استخدام‌های رسمی عملاً امکان‌پذیر نیست و بخشی از نیاز سیستم آموزشی باید به‌صورت سالانه از طریق نیروهای حق‌التدریس، شاغلان بازنشسته و نیروهای آزاد تأمین شود.»

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آمار ۱۰ سال اخیر برای ساماندهی این مسئله گفت: «طی ده سال گذشته، میزان استفاده از نیروهای غیررسمی بین ۱۳ تا ۲۰ درصد نوسان داشته است. سال گذشته حدود ۱۵ درصد کلاس‌های ما با این نیروها اداره شد. این رقم در چهارچوب برنامه‌ریزی ما است.»

وی افزود: «اگر بخواهیم فقط کمبود معلم در کلاس درس را در نظر بگیریم—و نه کادر اداری، پرورشی، مشاور، بهداشت و...— با توجه به آخرین برآوردها، برای سال تحصیلی آینده با کمبود حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار معلم مواجه‌ایم. خوشبختانه امسال با اقداماتی که صورت گرفته، وضعیت نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد بهبود یافته است. سال گذشته این عدد بالاتر بود (حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار نفر).»

فضای آموزشی و سرانه دانش‌آموزی

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه در مورد کمبود فضای آموزشی گفت: «مدارس از نظر فیزیکی برای حضور دانش‌آموزان در حال فعالیت هستند، اما اگر بخواهیم با استانداردهای سند تحول بنیادین مقایسه کنیم، سرانه فضای آموزشی ما هنوز فاصله قابل‌توجهی دارد.»

کاظمی با اشاره به دیدگاه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزود: «بر اساس این سند، سرانه فضای آموزشی استاندارد برای هر دانش‌آموز ۸.۱ متر مربع است، اما میانگین فعلی ما حدود ۵.۴ متر مربع است. بر اساس برنامه ششم توسعه، باید این عدد به ۶.۱ متر مربع برسد. برای رسیدن به این هدف، حدود ۱۴ میلیون متر مربع فضای آموزشی جدید نیاز است که رقم بسیار بزرگی محسوب می‌شود.»

اولویت رئیس‌جمهور و سیاست‌های کلان

وزیر آموزش‌وپرورش به توجه ویژه رئیس‌جمهور به مسائل آموزش‌وپرورش اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت چهاردهم، تحول در آموزش‌وپرورش است. ریاست محترم جمهور، آقای دکتر پزشکیان، شخصاً در بیش از ۳۵ جلسه به بررسی مسائل آموزش‌وپرورش پرداخته‌اند. حتی در جلسه اخیر که خود بنده حضور نداشتم، از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۱ شب ایشان با تعدادی از مدیران کل آموزش‌وپرورش جلسه‌ای برگزار کردند. دو سیاست کلیدی در اولویت ایشان قرار دارد که کیفیت‌بخشی به آموزش و محرومیت‌زدایی و توسعه عدالت آموزشی این دو مورد هستند.»

وی افزود: «در همین راستا، بیش از ۷۲۰۰ مسئله در حوزه فضای آموزشی شناسایی شده که شامل: مدارس کانکسی، مدارس سنگی، پروژه‌های نیمه‌تمام، مدارس با تراکم بالای دانش‌آموز (بیش از ۳۵ نفر در کلاس)، مناطق با سرانه فضای آموزشی زیر ۲ متر مربع و مدارسی که از میانگین کشوری فاصله دارند است.»

کاظمی در ادامه به ارائه راهکار این مسائل پرداخت و افزود: «برای حل این مسائل، شبکه‌سازی، تیم‌سازی و الگوسازی در ۶ محور انجام شده است. رئیس‌جمهور محترم قصد دارند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی، کمک خیرین، مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و نهادهای دولتی، این مشکلات را به تدریج مرتفع سازند. همچنین سامانه‌ای نیز راه‌اندازی شده که وضعیت همه این ۷۲۰۰ مسئله را به صورت لحظه‌ای رصد می‌کند.»

‌وزیر آموزش و پرورش به آخرین آمار در نهضت مدرسه‌سازی اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر، ۲۱۵۰ پروژه عمرانی آماده افتتاح برای آغاز سال تحصیلی و هفته دولت هستند، که خبر بسیار خوبی برای آموزش‌وپرورش کشور است.»

وی درباره حمایت‌های مالی و بودجه وزارت آموزش و پرورش گفت: «سازمان برنامه‌وبودجه حمایت‌های خوبی از آموزش‌وپرورش داشته است. سال گذشته یکی از بهترین سال‌های مالی آموزش‌وپرورش در دهه‌های اخیر بوده است. به‌عنوان نمونه، پیش از آغاز سال تحصیلی جاری، دو هزار میلیارد تومان (دو همت) بابت سرانه دانش‌آموزی به وزارت آموزش‌وپرورش اختصاص داده شده است—اتفاقی بی‌سابقه که می‌تواند در مناطق روستایی، محروم و شبانه‌روزی اثرگذار باشد.»

عدالت آموزشی و نقش دولت؛ تصور غلط درباره کیفیت پایین مدارس دولتی

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید کیفیت مدارس دولتی به حدی ارتقا یابد که همه دانش‌آموزان فارغ از توان مالی، از آموزش باکیفیتی بهره‌مند شوند گفت: «در حال حاضر حدود ۲۰ هزار مدرسه غیردولتی در کشور فعال است که نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز را پوشش می‌دهد. این مدارس بخش مهمی از بار نظام آموزش را به دوش می‌کشند. طبیعتاً دولت و آموزش و پرورش باید منابع خود را بیشتر برای مناطق محروم و دانش‌آموزانی که امکانات کمتری دارند صرف کنند تا عدالت آموزشی برقرار شود.»

وی با اشاره به وضعیت خوب و نتایج درخشان در بسیاری از مدارس دولتی گفت: «مدارس دولتی ما نیز بسیار متنوع هستند. بسیاری از مدارس دولتی، از جمله مدارس سمپاد و نمونه دولتی، کیفیت بالایی دارند و محل تربیت نخبگان کشور هستند. سالانه حدود ۷۰ هزار دانش‌آموز در مدارس نمونه ثبت‌نام می‌کنند و رقابت زیادی برای ورود به این مدارس وجود دارد. بنابراین نباید این تصور را داشت که همه مدارس دولتی کیفیت پایین دارند.»

کاظمی با اشاره به وضعیت مناطق محروم و روستایی گفت: «در مناطق روستایی و جغرافیای خاص، شرایط متفاوت است. برخی مدارس چندپایه هستند و معلم ممکن است همزمان چند پایه را تدریس کند که کار بسیار دشواری است. اولویت مهم دولت و شخص رئیس‌جمهور، ارتقای کیفیت مدارس دولتی است.»

وزیر آموزش‌وپرورش درباره اقدامات وزارت برای ارتقای کیفیت آموزشی مدارس کشور گفت: «هفته گذشته برنامه‌ای طراحی شد تا کیفیت آموزش در این مدارس بهبود یابد که شامل دو بخش اصلی است؛ که اولی ارتقای کیفیت کلاس درس است و از مهرماه، آموزش‌های ویژه‌ای برای معلمان مدارس دولتی برگزار می‌شود تا با روش‌های نوین و فعال یادگیری آشنا شوند. همچنین چیدمان کلاس‌ها و استفاده از فناوری‌های آموزشی مدرن در دستور‌کار است. مورد دوم ارتقای کیفیت مدیریت مدارس است که مدیران مدارس دولتی نیز دوره‌های آموزشی برای افزایش توانمندی در برنامه‌ریزی، تحلیل شاخص‌ها و بهبود وضعیت مدرسه می‌گذرانند.»

کاظمی افزود: اگر دو عامل «معلم توانمند و دانش‌آموخته» و «مدیریت کارآمد و برنامه‌ریز» در یک مدرسه کنار هم قرار بگیرند، کیفیت آموزش در آن مدرسه به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

‌وی در ادامه درباره آخرین وضعیت آموزش فرهنگیان گفت: «هفته گذشته حدود ۴۰۰ مدیر مدرسه در مشهد دوره آموزشی خوبی را در همین راستا پشت سر گذاشتند و این روند ادامه خواهد داشت.»

‌وزیر آموزش و پرورش در ادامه در همین راستا گفت: «تا پیش از آغاز سال تحصیلی تمام معلمان مدارس دولتی آموزش‌های لازم را خواهند دید. همچنین با شکل جدیدی به نام «اجتماعات یادگیری» معلمان هم‌پایه در مناطق مختلف به تبادل تجربه و یادگیری مشترک می‌پردازند تا مهارت‌های خود را ارتقا دهند.»

کاظمی از نحوه اتصال معلمان به یکدیگر خبر داد و گفت: «معلمان در قالب گروه‌های هم‌آموزی به یکدیگر متصل شده‌اند و با تبادل تجربیات و آموزش‌های مشترک، مهارت‌های خود را ارتقا می‌دهند. این رویکرد باعث افزایش کیفیت تدریس و یادگیری در مدارس دولتی شده است.»

طرح حامی، راهکار وزارت آموزش و پرورش برای کاهش افت تحصیلی 

وزیر آموزش‌وپرورش از اجرای طرح حامی برای کاهش افت تحصیلی به‌ویژه در مناطق محروم و روستایی خبر داد و گفت: «یکی از این اقدامات، اجرای طرح «حامی» است. این طرح مخصوص دانش‌آموزانی است که در ارزشیابی‌های توصیفی نیازمند تلاش بیشتری هستند. در نوبت اول حدود ۸۰۰ هزار دانش‌آموز مشمول این طرح شدند و پس از اجرای برنامه‌های ویژه، ۴۰۰ هزار نفر بهبود یافتند. برای باقی دانش‌آموزان نیز در تابستان برنامه‌های جبرانی تدارک دیده شده است.»

وی ‌گفت: «در دوره متوسطه و در آزمون‌های نهایی، برنامه‌های مفصل و دقیقی در دست اجراست که ان‌شاءالله به بهبود کیفیت آموزشی کمک خواهد کرد. البته باید پذیرفت که افت تحصیلی صرفاً مربوط به آموزش و پرورش نیست و عوامل خانوادگی، اجتماعی و شرایط جامعه نیز نقش مهمی دارند. با این وجود، خوشبختانه در دو سال گذشته میانگین معدل دانش‌آموزان رشد قابل توجهی داشته که این نشان‌دهنده تلاش‌های موثر آموزش و پرورش است.»

کاظمی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره شهادت برادرش شهید سردار محمد کاظمی گفت: «برادر من یکی از بزرگ‌ترین مجاهدان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بود که بیش از ۴۶ سال عمر خود را صرف دفاع و اعتلای کشور کرد، به‌ویژه در مقابله با رژیم صهیونیستی که همواره هدف حملات و ترورهای متعدد بوده است. ایشان انسانی بسیار ساده‌زیست، ولایتمدار و پرتلاش بود.»

وی در ادامه درباره لحظه اطلاع یافتن از خبر شهادت برادر خود گفت: «روز آغاز جنگ، در جلسه شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش بودم که خبر اصابت موشک به ایشان رسید. تلاش کردم با او تماس بگیرم اما موفق نشدم و متوجه شدم که آن لحظه سخت و تلخ اتفاق افتاده است. این حادثه بسیار دشوار بود، اما برای برادرم افتخار بزرگی بود چرا که همیشه آرزوی شهادت داشت.»

وی در پایان گفت: «روح بزرگ ایشان و همه شهدا را گرامی می‌داریم و امیدواریم خداوند به ما و همه همکاران توان و قدرت دهد تا راه آنان و راه تعلیم و تربیت را مقتدرانه ادامه دهیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار