قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی کشور:

صدای نوجوانان را به رسمیت بشناسیم

مجلس دانش‌آموزی باید خروجی ماندگار داشته باشد

تبریز(پانا) - قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی کشور با اشاره به شکاف میان بدنه دانش‌آموزی و مدیریت کلان آموزش‌وپرورش گفت: اگر نمایندگان دانش‌آموزی به رسمیت شناخته نشوند، صدای واقعی نسل جدید در سیاست‌گذاری‌ها شنیده نخواهد شد.

کد مطلب: ۱۶۲۷۴۳۹
لینک کوتاه کپی شد
صدای نوجوانان را به رسمیت بشناسیم

علی فلاحتکار در اولین نشست قطبی کمسیون‌های تخصصی دوازدهمین دوره مجلس دانش‌آموزی کشور در محل باشگاه فرهنگیان تبریز با تأکید بر ضرورت نهادینه کردن نقش نوجوانان در حکمرانی، مشکلات و معضلات کنونی مجلس دانش‌آموزی را بازگو کرد و راهکارهایی برای ارتقای کارآمدی آن ارائه داد.

فلاحتکار از میزبانی شایسته استان آذربایجان شرقی تقدیر کرده و با طرح مبناهای دینی برای مشارکت نوجوانان، عنوان کرد: برخلاف نگاه یونسکو به افراد زیر هجده سال به عنوان «کودک»، در فرهنگ دینی ما نوجوانان نیز ظرفیت اندیشه‌ورزی، کنشگری و مشارکت در مسائل اجتماعی و حکمرانی دارند.

 به گفته وی، امام راحل (ره) نیز مانع حضور نوجوانان در جنگ نشد؛ این تصمیم نه صرفاً یک مصلحت، بلکه مبتنی بر اعتقاد دینی بود که نوجوانان باید در حل مسائل کشور نقش ایفا کنند.

در ادامه، فلاحتکار به ریشه‌های فراز و فرود «مجلس دانش‌آموزی» در دهه‌های گذشته پرداخت و گفت: در دهه ۸۰، مجلس دانش‌آموزی بستری شده بود برای انتقال نظام مسائل دانش‌آموزان به سطوح حکمرانی. آن دوره، نمایندگان احساس می‌کردند صدای دانش‌آموزان واقعی شنیده می‌شود و اما امروز، برخی دانش‌آموزان عضویت در مجلس را کاری نمایشی می‌دانند که تأثیر عملی اندکی دارد. 

وی همچنین تأکید کرد که شکاف بین بدنه دانش‌آموزی و ساختار مدیریتی بالا یکی از موانع جدی است و ادامه داد: اگر شما را به عنوان نماینده به رسمیت نشناسند، موفق به مطالبه‌گری نخواهید بود.

فلاحتکار به تهدیداتی که می‌تواند رشد «کاریکاتوری» مجلس دانش‌آموزی را موجب شود اشاره کرد و گفت: لازم است مراقبت شود که نمایندگی دانش‌آموزی به ظاهرسازی تبدیل نشود.

فلاحتکار در ادامه افزود: نمایندگان دانش‌آموزی باید از فرصت حضور محدود نهایت استفاده را بکنند تا ظرفیت خود را تقویت کرده و مسیر حضور در عرصه‌های بزرگتر را باز کنند.

وی اهمیت نقش «هم‌رسانی و پشتیبانی» میان نمایندگان را یادآور شد و گفت: اگر بخواهی رشد کنی، اطرافیانت را هم بزرگ کن.

فلاحتکارخواستار آن بود که مجلس دوازدهم دانش‌آموزی نه تنها یک افتتاحیه و اختتامیه داشته باشد، بلکه خروجی‌های ملموس و ماندگار (مثلاً تبدیل نمایندگان به کنشگران مؤثر کشوری) تولید کند.

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی کشور  در خطاب به اعضای مجلس این دوره بیان کرد: از فرصت امروز استفاده کنید، قواره‌ی جمهوری اسلامی شدن را در جریان فعالیت‌های خود  بسازید، نه آنکه صرفاً نماینده‌ای باشید با اسم و عنوان.

 وی  در پایان اظهار امیدواری کرد که این دوره از مجلس بتواند نقطه عطفی باشد و نمایندگان ۱۵۰ نفره آن، در آینده در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور تأثیری واقعی بگذارند.

خبرنگار : کوثر حسنی عکاس : دانش‌آموز: هلنا عطائی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار