معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد: پایگاه تغذیه سالم اقدامی موثر در ارتقای سلامت دانش آموزان در مدارس است

یاسوج (پانا) - معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در جلسه کمیته ی استانی طرح نظارت بر تسهیلات بهداشتی و پایگاه های تغذیه سالم مدارس تاکید کرد، پایگاه تغذیه سالم اقدامی موثر در ارتقای سلامت دانش آموزان در مدارس است.

کد مطلب: ۹۷۴۷۳۵
لینک کوتاه کپی شد
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد:  پایگاه تغذیه سالم اقدامی موثر در ارتقای سلامت دانش آموزان در مدارس است

کمیته ی استانی طرح نظارت بر تسهیلات بهداشتی و پایگاه های تغذیه سالم مدارس با حضور معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان، مدیر سازمان دانش آموزی، معاون پرورشی شهرستان بویراحمد، رییس اداره مشارکت های مردمی آموزش و پرورش استان، رییس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و مسئولان دیگر برگزار شد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان در این جلسه با بیان اینکه پایگاه تغذیه سالم اقدامی موثر در ارتقای سلامت دانش آموزان در مدارس است، اظهار کرد: همه ما از تاثیر صبحانه سالم در سلامتی دانش آموزان اطلاع داریم، اما متاسفانه بعضی از دانش آموزان در استان آن طور که باید وعده صبحانه را مصرف نمی کنند، نیاز است که ما با بررسی بیشتر و با همفکری و نظارت کافی بتوانیم پایگاه های تغذیه سالم در مدارس را ارتقاء بدهیم به طوری که بهترین مواد غذایی مجاز و با کیفیت در این پایگاه ها عرضه شود تا دانش آموزان بتوانند از صبحانه و میان وعده سالم در طول روز استفاده کنند و سلامتی آنان دچار خدشه نشود.

سیده فریبا حسینی بر تأمین، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانش آموزان و نظارت بر پایگاه تغذیه سالم و ارائه موادغذایی سالم و جلوگیری از عرضه موادغذایی کم ارزش تغذیه ای در مدارس تاکید کرد.

او برگزاری کارگاه آموزشی عاملین فروش و بوفه داران مدارس برای تغذیه سالم دانش آموزان را لازم و ضروری دانست.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان ضمن تأکید بر بازدیدهای مستمر از بوفه مدارس توسط سازمان دانش آموزی، دانشگاه علوم پزشکی و اداره سلامت اداره کل آموزش‌وپرورش در شهرستان‌ها و مناطق، خواستار برخورد جدی با بوفه دارانی که اقدام به فروش خوراکی و غذاهای غیر بهداشتی و غیر مجاز کرده‌اند شد.

پایگاه تغذیه (بوفه) در چهار سطح تقسیم بندی می شوند

مدیر سازمان دانش‌آموزی استان در این جلسه اظهار کرد: ساماندهی بوفه‌های مدارس در قالب پایگاه‌های تغذیه سالم دانش‌آموزی با هدف سلامت دانش‌آموزان و نظارت بر مواد توزیعی در بوفه‌ها مورد تأکید آموزش و پرورش است و سازمان دانش‌آموزی به عنوان مجری این اهداف را پیگیری می‌کند.

سید نظام مرادی تصریح کرد: طبق دستور العمل داده شده پایگاه تغذیه سالم مدارس در چهار سطح طبقه بندی می شود که مدیر مدرسه بابت هر دانش آموز و طبق آن دسته بندی باید مبالغی را جهت اخذ مجوز پایگاه تغذیه سالم به حساب خزانه واریز نمایند.

او با اشاره به اینکه فرآیند نظارتی سازمان دانش‌آموزی نیز بر همین مبنای طبقه بندی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: پایگاه تغذیه نوع اول، بوفه‌هایی هستند که فقط مواد غذایی بسته‌بندی شده دارای مجوز را عرضه می‌کنند و این مواد غذایی، نیاز به نگهداری در شرایط ویژه مثل یخچال را ندارند؛ البته این قبیل بوفه مدارس، بیشتر شامل مناطق محروم و دوردست کشور هستند و مدارسی که زیر ۱۰۰ نفر دانش آموز دارند.

مدیر سازمان دانش آموزی اضافه کرد: دسته دوم بوفه مدارس، علاوه بر اینکه مواد غذایی دسته اول را دارند، می توانند از مواد غذایی استفاده کنند که نیاز به نگهداری در یخچال دارد، مثل شیر پاستوریزه و...، که باید داخل یخچال باشد؛ دسته سوم بوفه مدارس، علاوه بر داشتن مواد غذایی بوفه های نوع اول و دوم، غذاهای آماده می‌آورند که احتیاج به گرم نگه داشتن دارند مثل عدسی و لوبیا، که لازم است حتما تجهیزات گرم کننده را داشته باشند.

مرادی گفت: بوفه نوع چهارم همان سلف سرویس‌ها و محلی برای طبخ غذا هستند که در برخی مراکز آموزشی مورد استفاده هستند.

او تصریح کرد: تمامی مدارس دولتی و غیر دولتی متقاضی پایگاه تغذیه سالم (بوفه) مطابق دستورالعمل وزارتی بایستی از سازمان دانش آموزی مجوز فعالیت اخذ کنند.

عدم احساس مسؤلیت همگانی مهم ترین مشکل راه اندازی پایگاه تغذیه سالم

معاون پرورشی آموزش وپرورش بویراحمد گفت: امروز در کشور شاهد بیماری های فراوان از جمله دیابت، چاقی مفرط، سکته های قلبی و سوء تغذیه هستیم و تنها راه مقابله با آن فرهنگ و آموزش است و بهترین مکان آن از درون مدرسه و از درون همین پایگاه های تغذیه سالم است.

سید قدرت موسوی ارشد افزود: در سند تحول بنیادین یکی از ساحت های شش گانه تربیت اقتصادی دانش آموزان می باشد که پایگاه تغذیه سالم از این ویژگی برخوردار است.

او گفت: با توجه به اهمیت تغذیه دانش آموزان، اداره نوسازی مدارس اتاقی در مدرسه برای محل فروش و توزیع تغذیه دانش آموزان در نظر بگیرید .

معاون پرورشی آموزش وپرورش بویراحمد در ادامه عدم احساس مسؤلیت همگانی بین معاونین و کارشناسان را مهم ترین مشکل در راه اندازی پایگاه تغذیه سالم در مدراس عنوان کرد.

عرضه مواد غذایی غیر مجاز در پایگاه های تغذیه سالم مدارس ممنوع

رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: اگر قرار است غذای گرم در مدارس توزیع شود بهتر است در خود مدرسه تهیه شود که در این صورت مدرسه باید شرایط پخت و پز و نگهداری غذای گرم و سالم را داشته باشد.

فرشته بوستانی گفت: طبق دستورالعمل وزارت بهداشت، عرضه نوشابه های گازدار، انواع آبمیوه های صنعتی که دارای قند افزوده است، فرآورده های غلات حجیم شده، یخمک، بستنی یخی، ساندویچ فلافل، سمبوسه، خوراکی های رنگی مثل پاستیل، انوع چیس و پفک و ساندویچ سوسیس و کالباس در پایگاه های تغذیه سالم مدارس ممنوع است.

بر اساس این دستورالعمل، غذای سالم یا ایمن، که از مواد اولیه سالم و ایمن تهیه شده و عاری از هرگونه مواد زیان بخش است از جمله خشکبار، خرما و انواع مغزها، شیر و فرآورده‌های آن، نوشیدنی بدون گاز و آب معدنی، انواع میوه، بیسکویت بدون کرم و کیک و کلوچه، لقمه سالم شامل پنیر و گردو، نان و تخم و مرغ و ... و غذاهای پخته شامل انواع آش و سوپ ، فرنی و شله زرد و .... که در ابلاغیه‎های ارسالی به شهرستان ها و مناطق به طور کامل قید شده در پایگاههای تغذیه سالم مدارس قابل عرضه هستند.

بوفه‌های مدارس موظف به دریافت مجوز فعالیت از سازمان دانش آموزی هستند

به منظور ارتقای کیفیت خدمات تعاونی‌های آموزشگاهی، نظارت بر امور اجرایی و مدیریت بوفه‌های مدارس در سطح کشور از سوی وزیر محترم آموزش و پرورش به "سازمان دانش‌آموزی" واگذار شده است و بر این اساس تمام بوفه‌های مدارس موظف به دریافت مجوز فعالیت از این سازمان هستند. مدارس با اخذ مجوز از سازمان دانش آموزی مکلف به رعایت آئین نامه ی مصوب پایگاه تغذیه سالم مدارس می شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار