تخریب نوک پیکان در میانه میدان

دوباره خط تخریبی علیه رئیس‌جمهوری و دولت فعال شده است

تهران (پانا) - در حالی که رئیس‌جمهوری در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با دیدارها و رایزنی‌های مختلف به دنبال تبیین منطق جمهوری اسلامی و تلاش برای لغو تحریم‌های اعمال‌شده علیه تهران است، در داخل طیف موسوم به دلواپس دوباره به بهانه‌های مختلف اقدام به تخریب او و دولتش می کنند.

کد مطلب: ۹۵۶۳۴۳
لینک کوتاه کپی شد
تخریب نوک پیکان در میانه میدان

«آنها که می‌گویند دولت باید برکنار شود، در نقشه دشمن نقش‌آفرین‌اند. دولت باید سر کار بماند و با قدرت، وظایف خود را در حل مشکلات انجام دهد.» این عین اظهارات عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی در بیست و دوم مرداد ماه سال گذشته است. رهبری درست در روزهایی که طیف موسوم به دلواپس شعار استعفای روحانی را مطرح می‌کردند و گاهی از تریبون رسانه‌های رسمی و گاهی به لطف شبکه‌های اجتماعی که خود اصلی‌ترین حامیان فیلترینگش هستند، مثال هیزم این آتش عمل می‌‌کرند و رئیس‌جمهوری ایران را تحت فشار قرار می‌دادند، چنین سخن گفتند.

حالا از آن روزها حدود یک سال می‌گذرد. حسن روحانی و دولتش علاوه بر شدیدترین تحریم‌های تاریخ با هزار و یک مخالف داخلی نیز دست به گریبان است. مخالفانی که به طور مقطعی در روزهای افزایش فشارهای دولت آمریکا به ایران نقش حامیان دولت روحانی را به خود گرفتند، به محض آغاز سفر با تردید رئیس‌جمهوری ایران به نیویورک، دوباره فعال شدند و دلواپسانه سخن به میان می‌آورند.

اظهارات ضد و نقیض منتشرشده در رسانه‌ها درباره تحولات مربوط به برجام و مسائل پس از آن از یک سو و تلاش‌های امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در کنار شماری دیگر از سران کشورها برای کاهش تنش‌های بین تهران و واشنگتن از سوی دیگر دو عاملی است که در کنار هم سبب شده است تا اصولگرایان و دلواپسان دوباره انگشت اتهامات را به سمت روحانی بلند کنند؛ آن هم در حالی که رئیس‌جمهوری ایران به عنوان نماینده کشور در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد.

«آنی که پس از نهی مستدل و ترسیم خط صریح نقشه دشمن توسط امام جامعه، در تریبون رسمی می‌خواهد خطای گذشته را تکرار کند؛ قطعا کفایت بازگشت به ریاست جمهور ایرانیان را ندارد.» این دیدگاه را نه یک فرد عادی منتقد و مخالف دولت روحانی بلکه امیرحسین قاضی زاده هاشمی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، مطرح می کند. اظهاراتی که البته با استقبال سایر منتقدان دولت نیز مواجه شد تا جایی که یکی پس از دیگری در شبکه های اجتماعی به تخریب و البته تهدید روحانی پرداختند.

این تهدیدها به دیگر نمایندگان همسو در مجلس نیز سرایت کرد و جواد کریمی قدوسی، نماینده اصولگرای مشهد، در اظهاراتی که فارس آن را منتشر کرد از تریبون یک رسانه روحانی و ظریف را تهدید کرد. او گفت که «ان‌شاءالله مطلقا مذاکره و دیداری با مقامات امریکایی صورت نخواهد گرفت و اگر هم چنین اتفاقی رخ دهد آقای روحانی و آقای ظریف باید بدانند که بهای بسیار سنگینی را برای این کارشان پرداخت خواهند کرد چرا که نهی صریح ولی امر مسلمین است و نادیده گرفتن چندین باره این نهی باعث خروش ملت انقلابی خواهد شد.»

این خط تخریب روحانی ولی نه با اظهارات نمایندگان مجلس بلکه با رسانه‌ای آغاز شد که این روزها مصونیتش در برابر اتهامات نقل محافل رسانه‌ای است. خبرگزاری تسنیم در گزارشی با تیتر «خطر توافق بسیار بد در نیویورک» در حالی که هنوز دیدارهای روحانی در خاک آمریکا آغاز نشده بود، اقدام به تخریب توافق احتمالی کرد.

نمایندگان منتقد دیپلماسی دولت و رسانه‌های همسو با آنان و یارانشان در شبکه‌های اجتماعی در حالی اقدام به تخریب روحانی و توافق احتمالی برای لغو تحریم‌های ایران می‌کنند که چندی پیش مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که هرگز از حامیان روحانی و دولتش به شمار نرفته، صراحتا گفته بود که «موضوع مذاکره در سطح کلان نظام تصمیم‌گیری می‌شود و رئیس‌جمهوری نمی‌تواند درباره آن اظهار نظر کند.» بنابراین به نظر می‌رسد اگر روحانی برنامه‌ای برای دیدار با ترامپ داشته باشد که از قرار معلوم ندارد، قطعا موضوع پیشتر در «سطح کلان نظام» بررسی شده است.

انقلابی نماها

دلواپسان با استناد به بخشی از بیانات رهبری، هرگونه مذاکره با آمریکا را نهی می‌کنند حال آنکه رهبری صراحتا اعلام کردند که در صورت لغو تمامی تحریم‌های ایران، واشنگتن می‌تواند در قالب 1+5 با تهران به گفت‌وگو بپردازد، موضوعی که روحانی نیز پیش از این بارها و بارها بر آن تاکید کرده بود.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، در همین زمینه در کانال تلگرامی خود نوشت که «کلام مقام رهبری کاملا روشن است: هر گونه مذاکره مستقیم با امریکا در هر سطح در وضع کنونی ممنوع و در صورت بازگشت امریکا به برجام در قالب 1+5، بی‌اشکال. بر خلاف گذشته، به سطح خاصی از مقامات مثلا وزیر خارجه هم محدود نکردند. انقلابی واقعی هر دو بخش جمله را می‌بیند و انقلابی قلابی فقط بخش اول را. خوارج در چنین حال و هوایی شکل می‌گیرند. انقلابی قلابی، منافق زیرکی است که با شعار تبعیت از رهبری با چسبیدن به بخش اول جمله، عملا در مقابل رهبری می‌ایستد و برخی جوانان انقلابی مخلص ولی ساده‌دل را هم وسیله قرار می‌دهد و در دل به ریش‌شان می‌خندد. البته در این مخالفت حق دارد، چون منافعش در صورت تحقق بخش دوم جمله رهبر انقلاب شدیدا به خطر می‌افتد. وین عجب که این موضع و نگرانی از تحقق بخش دوم، کاملا مطابق و همنوا با موضع و نگرانی نتانیاهو و دیگر دشمنان کینه‌توز نظام است. کجا باید به دنبال نفوذی و نفوذی‌ها گشت؟»

موضوع مورد اشاره مطهری یعنی استناد به بخشی از بیانات رهبری و فراموشی بخش دیگر آن، نه برای اولین بار و احتمالا نه آخرین بار است که اتفاق می‌افتد ولی در این میان بهروز نعمتی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، به پانا می‌گوید که «کسانی که در وضع فعلی به جای حمایت از رئیس‌جمهوری او را تهدید می‌کنند یا برای او خط و نشان می‌کشند، بیش از آنکه به فکر امنیت ملی و منافع جمهوری اسلامی باشند به دنبال اهداف جناحی و سیاسی خود هستند.»

زنده باد انتخابات

افزایش فشارها به حسن روحانی و دولت تحت مدیریتش بی‌سابقه نیست؛ چه در روزهای آغازین مذاکرات ایران و 1+5 در دولت تدبیر و امید و چه پیش و پس از آن، طیف موسوم به دلواپس از هیچ اقدامی برای تخریب روحانی فروگذار نبودند کما اینکه موضوع تماس تلفنی روحانی و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا تا روزها به موضوعی برای تخریب و تهمت علیه رئیس‌جمهوری تبدیل شد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو هیات رئیسه فراکسیون مستقلان ولایی در همین زمینه معتقد است که تخریب روحانی برای برخی افراد به منزله مایع حیات است و اگر اتفاق نیفتد، آنان دیگر دلیلی برای حضور در عرصه سیاسی ندارند. این نماینده نزدیک به اعتدال گرایان مجلس شورای اسلامی به پانا گفت که «دولت روحانی به حدی در طول روزهای حضور خود در قدرت تخریب شده که دیگر به این مسائل عادت کرده است ولی این موضوع به معنی توجیه برخی کاستی‌های آنان نیست.» او تصریح کرد: «این کاستی‌ها را البته نمی‌توان بهانه‌ای برای توجیه تخریب‌ها و تهمت‌ها علیه رئیس‌جمهوری دانست بنابراین بهتر است مدعیان ولایتمداری به معنای واقعی لغت به پیروی از بیانات رهبری در زمینه حمایت از روحانی بپردازند.»

سیده حمیده زرآبادی، نماینده اصلاح طلب قزوین در مجلس شورای اسلامی، نیز در گفت وگوی جداگانه با پانا تاکید کرد که «برخی افراد چنان از تحریم ایران و فشار بر مردم لذت می‌برند که گویی سرنوشت ایران است که همیشه در تحریم باشد حال آنکه می‌توان با استفاده از بیانات و راهنمایی‌های رهبری و تکیه بر سه اصل عزت، حکم و مصلحت برای بهبود وضع کشور و رفع تحریم‌ها اقدام کرد.»

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، نیز به پانا گفت که «نمی‌توان برای راضی نگه داشتن تندروهای داخلی به منافع ایران فکر نکرد. قطعا دولت تمام هماهنگی‌های لازم را با سطوح عالی نظام انجام داده و به فکر منفعت جامعه است.»

با این حال به نظر نمی‌رسد تخریب روحانی در روزهای حضور او در میانه میدان نبرد به عنوان نوک پیکان منطق جمهوری اسلامی و حتی بعد از بازگشتش به تهران پایان یابد. درست به همان میزان که اظهارات امیدوارکننده مبنی بر لغو تحریم‌های ایران بیشتر می‌‌شود، تلاش دلواپسان نیز افزایش خواهد یافت، تخریب‌هایی که به عقیده برخی ناظران در فاصله حدود پنج ماه مانده به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی متوقف نمی‌شود جز پس از بهره‌برداری انتخاباتی از آن، چه در انتخابات مجلس و چه پس از آن در انتخابات ریاست‌جمهوری اگر منجر به روکار آمدن دولتی شود که دوباره تحریم‌ها را کاغذ پاره بخواند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار