دیدار روحانی و ترامپ تنها به یک شرط

ظریف: شاخه زیتون همواره روی میز است

تهران (پانا) - کریستین امانپور، مجری شبکه سی ان ان که روز گذشته به وقت محلی در محل نمایندگی ایران در نیویوک با محمد جواد ظریف مصاحبه‌ای داشته است در توئیتی شرط رئیس جمهوری ایران برای دیدار با رئیس جمهوری آمریکا در نیویورک را از زبان وزیر امور خارجه بیان کرده است.

کد مطلب: ۹۵۵۷۰۲
لینک کوتاه کپی شد
دیدار روحانی و ترامپ تنها به یک شرط

کریستین امانپور نوشت: «ظریف امروز به من گفت که رئیس‌جمهوری روحانی حاضر است با (دونالد) ترامپ این هفته در نیویورک دیدار کند، اگر ترامپ حاضر باشد آن چیزهایی که ضروری است را انجام دهد؛ لغو تحریم‌ها در ازای نظارت‌های دائمی بر برنامه هسته‌ای ایران. شاخه زیتون همواره روی میز است و ما یک بار دیگر آن را نشان دادیم.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان امروز راهی نیویورک می‌شود تا در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند.

ماجرای دیدار روحانی با رئیس‌جمهوری آمریکا از مدت‌ها پیش در رسانه‌ها مطرح بود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا موضوع دیدار با حسن روحانی را بارها از طریق رسانه‌ها به اشکال مختلف مطرح کرد.

یک منبع آگاه هم در این باره به خبرنگاران گفته بود که دونالد ترامپ این درخواست را برای دیدار با حسن روحانی به ایران داده است اما تهران درخواست رئیس‌جمهوری آمریکا را رد کرده است.

حسن روحانی درباره این دیدار گفته بود که «اگر کسی بخواهد با حسن روحانی عکس بگیرد، این کار امکان پذیر نیست، مگر آنکه روزی از تمام تحریم‌های ظالمانه دست بردارد و به حقوق ملت ایران احترام بگذارد.»

دیگر مقام های کشورمان نیز بارها تأکید کرده بودند که شرط هر گونه مذاکره ایران و آمریکا لغو تحریم ها و تروریسم اقتصادی علیه ایران است.

رهبر انقلاب اسلامی روز سه شنبه در ابتدای جلسه درس خارج فقه در این باره تأکید کردند: «چنانچه آمریکا حرف خود را پس گرفت و توبه کرد و به معاهده هسته‌ای که آن را نقض کرده است، بازگشت، آن‌وقت در جمع کشورهای عضو معاهده که شرکت و با ایران صحبت می‌کنند، آمریکا هم می‌تواند شرکت کند، اما در غیر این‌صورت هیچ مذاکره‌ای در هیچ سطحی بین مسئولان جمهوری اسلامی و آمریکایی‌ها اتفاق نخواهد افتاد نه در نیویورک و نه غیر آن.»

به این ترتیب آن بخش از سخنان وزیر امور خارجه که مربوط به لغو تحریم‌ها به عنوان شرط مذاکره ایران است هیچگونه تازگی ندارد اما در بخش «نظارت‌های دائمی بر برنامه هسته‌ای ایران» که امانپور از زبان ظریف به عنوان شرط ایران آورده است، بر اساس بخش (د) از بند 34 برجام «روز انتقالی، هشت سال پس از روز توافق خواهد بود، یا تاریخی که مدیرکل آژانس گزارشی ارائه نماید مبنیبر اینکه آژانس به نتیجه گیری گسترده تر خود مبنی بر اینکه تمام مواد هسته ای در ایران در فعالیت های صلحآمیز باقی می ماند، هرکدام زودتر باشد. در آن روز، اتحادیه اروپایی و ایالات متحده به ترتیب اقدامات مشروحه در بخش‌های 20 و 21 پیوست 5 را انجام می دهند و ایران، منطبق با نقش قانونی رییس جمهور و مجلس بر اساس قانون اساسی، تصویب پروتکل الحاقی را پیگیری خواهد نمود.»

به این ترتیب ایران در سال 2023 باید بر اساس برجام و در صورت پایبندی همه طرف ها و حفظ این توافق پروتکل الحاقی را در مجلس به تصویب برساند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در سفر پیشین خود به نیویورک نیز این پیشنهاد را مطرح کرد که «اگر ترامپ بیشتر در برابر بیشتر را می‌خواهد، در آن صورت ما می‌توانیم پروتکل الحاقی را تصویب کنیم و او هم می‌تواند تحریم‌هایی را که وضع کرده، بردارد. او گفته است که هر اقدامی را به کنگره می‌برد. خوب است. تحریم‌ها را بردارید، در آن صورت پروتکل الحاقی را زودتر از ۲۰۲۳ دارید.»

بر اساس برجام در سال 2023 در حالی که ایران پروتکل الحاقی را تصویب می‌کند آمریکا نیز همه تحریم‌ها علیه ایران را لغو خواهد کرد.

با این همه، ادعای مجری سی ان ان درباره شرط وزیر امور خارجه ایران برای دیدار دو رئیس‌جمهوری موضوعی خارج از عرف نیست و دو شرط مطرح شده پیش از این نیز از سوی ایران برای مذاکره با آمریکا عنوان شده است. بعید است در حالی که روحانی امشب به نیویورک می‌رسد و تنها با فاصله چند ساعت با دونالد ترامپ در مجمع عمومی ملل متحد سخنرانی خواهد کرد، آمریکا بتواند برای ترتیب دادن دیدار حتی به صورت اتفاقی و در راهروهای سازمان ملل متحد برنامه‌ریزی‌ای داشته باشد، گو اینکه موضوع پروتکل الحاقی پیش از این نیز زمانی که از سوی ظریف مطرح شد با مخالفت آمریکایی‌ها مواجه شده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار