مدیر پژوهشسرای دانشآموزی علامه حلی نظرآباد:
پژوهشسراها با فراهم کردن فضایی پویا نقش مؤثری در پرورش خلاقیت و نوآوری دانشآموزان دارند
نظرآباد(پانا)_مدیر پژوهشسرای دانشآموزی علامهحلی نظرآباد گفت: پژوهشسراها با فراهمکردن فضایی پویا و آزاد برای تجربه و ایدهپردازی، نقش مؤثری در پرورش خلاقیت و نوآوری در میان دانشآموزان ایفا میکنند.
زیبا مهرآریا در گفتوگو با خبرنگار پانا اظهار کرد: «پژوهشسراها محیطی فراتر از کلاس درس هستند و با شکستن قالبهای آموزش سنتی، ذهن دانشآموزان را برای تفکر خلاق و آزاد آماده میکنند.»
وی افزود: «در پژوهشسرا، دانشآموز از یک دریافتکننده دانش به یک تولیدکننده دانش تبدیل میشود.این تغییر نگرش موجب میشود او به جای حفظ کردن مطالب، در پی کشف و خلق ایدههای جدید باشد.»
مهرآریا با اشاره به اهمیت یادگیری مبتنی بر پروژه و حل مسئله تصریح کرد: «پژوهشسراها به دانشآموزان فرصت میدهند تا با انتخاب یک موضوع واقعی، از مرحله ایده تا اجرا را طی کنند. در این مسیر، آنان یاد میگیرند که چگونه مسئلهای را تحلیل، فرضیهسازی و در نهایت راهحل خود را آزمایش کنند.»
وی بیان کرد: «در این مراکز شکست به عنوان بخشی از مسیر یادگیری تلقی میشود و دانشآموزان میآموزند از تجربههای ناموفق خود نیز برای خلق راهحلهای تازه استفاده کنند. این فرهنگ، زیربنای خلاقیت است.»
مدیر پژوهشسرای علامهحلی یادآور شد: «دسترسی به کارگاهها و تجهیزات فناورانه مانند رباتیک، چاپ سهبعدی و آزمایشگاههای تخصصی، به دانشآموزان امکان میدهد ایدههای ذهنی خود را به محصولات واقعی تبدیل کنند.دیدن نتیجه تلاش خود، بزرگترین انگیزه برای ادامه مسیر نوآوری میباشد.»
وی تقویت کارگروهی، روحیه پرسشگری و رقابت سالم را از دیگر کارکردهای پژوهشسراها دانست و گفت: «دانشآموزان در کنار هم یاد میگیرند ایدههایشان را نقد و اصلاح کنند، از تجربیات دیگران بیاموزند و در مسیر رشد علمی گام بردارند.»
مهرآریا در پایان پژوهشسرا را آزمایشگاهی زنده برای پرورش خلاقیت توصیف کرد و گفت:«سرمایهگذاری در پژوهشسراها در حقیقت سرمایهگذاری بر روی نیروی انسانی خلاق و آیندهساز کشور است؛ نسلی که با اندیشه و نوآوری خود میتواند چالشهای آینده را حل کند.»
ارسال دیدگاه