ناباروری با آندومتریوز به سراغ زنان می‌آید

تهران (پانا) - به‌گفته عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا با بیان اینکه با آندومتریوز، ناباروری به سراغ زنان می‎آید، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد بیماران دارای ناباروری مبتلا به آندومتریوز هستند.

کد مطلب: ۹۴۵۷۵۲
لینک کوتاه کپی شد
ناباروری با آندومتریوز به سراغ زنان می‌آید

به‌گزارش ایرنا، آندومتریوز بیماری خوش‌خیم ولی مزمنی است و علائم آن دردهایی است که زنان سنین باروری آن را تجربه می‌کنند. این دردها مهمترین علامتی است که با عادات ماهانه ارتباط دارد.

خدیجه شادجو با اشاره به اینکه اکثر بیماران، زنان جوانی هستند که در سنین باروری قرار دارند، بیان کرد: هرچند این بیماری کشنده نیست، اما کیفیت زندگی مبتلایان را کاهش می‌دهد و مشکلات زیادی برای آنان ایجاد می‌کند.

او گفت: هرچند علت این بیماری هنوز به‌درستی معلوم نیست اما مشخص شده که عوامل ژنتیکی و آلودگی محیط‌زیست در بروز آن نقش دارد. ژنتیک در ابتلا به این بیماری بسیار موثر است و خطر ابتلا در صورتی که بستگان درجه یک دچار بیماری باشند، ۶ تا ۹ برابر افزایش می‌یابد.

این متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ لاپاراسکوپی اندومتریوز بر لزوم تشخیص زودهنگام این بیماری تاکید کرد و گفت: شناخت و آگاهی درست از این بیماری، زمینه تشخیص زود هنگام و درمان صحیح آن را فراهم می‌سازد، بنابراین همکاران ما که در بخش بهداشت از جمله پزشکان عمومی، ماماها، متخصص گوارش، جراح عمومی و اورولوژیست باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

شادجو بیان کرد: در صورت همزمانی نشانه‌هایی مانند علائم گوارش در زمان عادات ماهیانه از قبیل نفخ، یبوست و دفع دردناک یا خونی و نیز مشاهده علائم ادراری، سوزش ادرار باید به آندومتریوز شک کرد و به متخصصان این حوزه مراجعه کرد.

حدود ۳ میلیون نفر در ایران مبتلا به آندومتریوز هستند

او اظهار کرد: تخمین زده می‌شود که حدود ۲ تا ۳ میلیون زن در ایران مبتلا به این بیماری باشند، شواهد مراجعات افراد به مطب‌ها و کلینیک‌ها نشان می‌دهد که تعداد این بیماری در حال افزایش است.

شادجو، بیشترین سن درگیری بیماری را سنین باروری اعلام کرد و گفت: هر چند این بیماری از زمان شروع عادات ماهانه تا زمان یائسگی را دربر می‌گیرد، اما اکثر مبتلایان این بیماری در سنین جوانی هستند.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا بیان داشت: در تلاش هستیم که با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش وارد مدارس دخترانه شویم و علائم بیماری را به دختران دانش‌آموز آموزش دهیم.

او اضافه کرد: سالیان قبل عنوان می‌شد اگر دختری عادات ماهیانه دردناکی دارد، باید منتظر ازدواج و زایمان جهت بهبود این دردها باشد که باور غلطی است. اکنون با بهبود روش‌های تشخیصی، می‌توان بیماری را زودتر تشخیص داد و به بیمار کمک کرد تا شاهد پیشرفت بیماری و مشکلات فراوان بعدی نباشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار