۵۴ مورد ابتلای به بیماری تب کریمه کنگو از ابتدای سال جاری

تهران (پانا) - رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۴ مورد ابتلا به این بیماری مشاهده شده است که تمامی موارد تحت مراقبت و درمان قرار گرفته‌اند و ۵ نفر از افراد مبتلا شده علیرغم انجام اقدامات درمانی، جان خود را از دست دادند.

کد مطلب: ۹۲۷۷۵۱
لینک کوتاه کپی شد
۵۴ مورد ابتلای به بیماری تب کریمه کنگو از ابتدای سال جاری

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، محمدمهدی گویا اظهار کرد: تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است و این بیماری از طریق گزش کنه به حیوانات منتقل می‌شود و آنها را بیمار می‌کند، اما علائمی در حیوان ایجاد نمی‌کند که باعث تشخیص شود و ظاهر حیوان کاملا طبیعی است.

وی با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو می‌تواند به صورت مستقیم از دام به انسان و یا از طریق گزش انسان از سوی کنه آلوده منتقل شود، خاطرنشان کرد: اکثر موارد این بیماری در افرادی دیده می‌شود که با دام سروکار داشته‌اند. چراکه بیماری تب کریمه کنگو از طریق گزش دام از سوی کنه آلوده ایجاد می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ادامه گفت: راه دوم انتقال بیماری از طریق تماس با ترشحات بدن حیوان آلوده است. این بیماری از طریق تماس با خون حیوانات، ترشحات بدنی هنگام ذبح در کشتارگاه‌ها یا در فرآیندهای بعد از ذبح حیوان، حتی در قصابی‌ها، ممکن است فرد را مبتلا کند. چنانچه از گوشت‌های مورد تایید سازمان دامپزشکی استفاده نشود، احتمال انتقال بیماری زیاد است.

گویا با بیان اینکه موارد بیماری هرچند در کشور کم است، اما موضوع مهم، خطرناک بودن بیماری است، اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو جان فرد مبتلا را به شدت در معرض تهدید جدی قرار می‌دهد و اگر به موقع اقدامات مراقبتی و درمانی صورت نگیرد، تا حدود ۳۰ درصد موارد مبتلا می تواند منجر به مرگ شود.

ابتلای 54 نفر به تب کریمه کنگو از ابتدای سال جاری

وی در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۴ مورد ابتلا به این بیماری مشاهده شده است که تمامی موارد تحت مراقبت و درمان قرار گرفته‌اند، افزود: ۵ نفر از افراد مبتلا شده نیز علیرغم انجام اقدامات درمانی، جان خود را از دست دادند.

رئس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت عنوان کرد: اکثر موارد بیماری تاکنون در تمام طول سال‌هایی که این بیماری شناسایی شده است، مربوط به استان‌های مرزی کشور و به خصوص سیستان و بلوچستان بوده و امسال هم از ۵۴ مورد یاد شده، ۱۴ مورد مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده است و ۳ مورد از ۵ مورد فوت شده نیز مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.

وی با بیان اینکه در استان گیلان هم که در سال‌های گذشته موارد معدودی از این بیماری دیده شده بود، گفت: استان گیلان در سال جاری، تاکنون ۱۴ مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو داشته که یک مورد منجر به فوت شده است.

گویا با بیان اینکه در راستای کنترل و درمان بیماری در هر دو استان تلاش‌های جدی صورت گرفته است، تاکید کرد: لازم است اقدامات کنترلی، تشدید شود.

وی در ادامه با تاکید بر تشدید مراقبت‌های بهداشتی، گفت: اگر این نکات بهداشتی کاملارعایت نشود، شانس ابتلای به بیماری افزایش پیدا می‌کند، زیرا ظاهر دام به هیچ عنوان نمی‌تواند نشان دهنده وجود بیماری در حیوان باشد.

ضرورت نگهداری گوشت دام در فضای سرد به مدت 24 ساعت

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: یکی از اقدامات بسیار مهم در کشتارگاه‌ها این است که وقتی دام به کشتارگاه سپرده شد تا ذبح شود، حداقل ۲۴ ساعت در یک فضای مخصوص نگهداری شود که به آن فضای پیش سرد گفته می‌شود، زیرا این اقدام باعث می شود که ویروس در بدن دام از بین رود و بعد از آن به بازار عرضه می‌شود. در صورتیکه اگر ذبح دام در کنار خیابان‌ها و جاده‌ها باشد و از سوی مردم عادی انجام شود، چنین امکانی برای نگهداری وجود نداشته و جان کسی که با این دام سروکار دارد، مورد تهدید قرار می‌گیرد.

گویا درباره سایر روش‌هایی که ممکن است بیماری تب کریمه کنگو را منتقل کند، اشاره کرد و گفت: از دیگر راه‌های انتقال این بیماری، تماس با ترشحات بدنی فرد مبتلا به سایر افراد و کادر درمان به خصوص پزشکان و پرستاران است.

بیماری در مراحل ابتدایی علائم خاصی ندارد

وی درباره علائم بیماری بیان کرد: در بدو مراجعه بیمار به پزشک، علائم بیماری مشابه چند بیماری دیگر است و نمی‌توان در همان وهله اول، بیماری را به طور قطعی تشخیص داد و بعد از انجام آزمایش که حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می کشد، تکلیف بیمار مشخص می شود، در این مدت اگر رعایت نکات فردی بهداشتی رعایت نشود، ممکن است افراد دیگری نیز به این بیماری مبتلا شوند.

گویا همچنین با اشاره به اینکه این موارد در سال‌های گذشته چندین نوبت در کشور ما رخ داده است، افزود: به همین دلیل وزارت بهداشت برای این موضوع اهمیت ویژه‌ای قائل است و آموزش همکاران در بیمارستان‌ها و بخش‌های بهداشتی یکی از مهمترین اقداماتی است که از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دنبال می‌شود.

رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان با تاکید بر اینکه تماس با دام راه انتقال این بیماری است، خاطرنشان کرد: بعید است که فردی بر اثر خوردن گوشت، مبتلا به این بیماری شود، به خصوص اگر گوشت خوب پخته شده باشد؛ ضمن اینکه راه اصلی ابتلا به تب کریمه کنگو تماس با کنه آلوده و ترشحات بدنی حیوان بیمار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار