رئیس اتحادیه مشاوران املاک

ساماندهی اجاره مسکن؛ از دستورهای پادگانی تا راهکارهای واقعی

رئیس اتحادیه مشاوران املاک: باید بتوان صنعت اجاره را فعال کرد؛ یکی از این راهکارها این است که با همکاری شهرداری‌ها در محلات خانه‌های استجاری ساخته شود

تهران (پانا) - اجاره‌بهای مسکن در کلانشهرها افزایش قابل توجهی داشته است و در این میان برخی لزوم کنترل‌های دولتی یا تعیین چارچوب برای اجاره را مطرح می‌کنند اما رئیس اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید کنترل بازار اجاره با دستورهای پادگانی ممکن نیست و تجربه تعیین سقف برای اجاره بهای مسکن در دولت نهم نیز نشان داده است طرح‌هایی از این دست موفق نخواهند بود.

کد مطلب: ۹۲۷۵۷۳
لینک کوتاه کپی شد
ساماندهی اجاره مسکن؛  از دستورهای پادگانی تا راهکارهای واقعی

به دلیل کاهش نرخ سود بانکی، مالکان ترجیح می‌دهند به جای پول پیش، اجاره بیشتری دریافت کنند. اجاره‌بها در تهران ۲۳ درصد و در کل کشور ۲۰ درصد نسبت به اردیبهشت سال قبل افزایش داشته است با این حال بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که نرخ‌های اجاره در تهران از ۱۰ تا ۵۰ درصد رشد یافته و رهن کامل نیز در مناطق میانی شهر تهران به متری ۲ میلیون تومان رسیده است و این مبلغ برای خانه‌های نوساز اندکی بالاتر است

دست‌اندرکاران بخش مسکن می‌گویند متقاضیانی که در ماه‌های اخیر به دلیل جهش قیمت‌ها موفق به خرید آپارتمان نشده‌اند به بازار اجاره روی آورده‌اند و تقاضا در این بخش طی روزهای اخیر بالا رفته است.

وزیر راه و شهرسازی می‌گوید نمی‌توان برای قراردادهای اجاره سقف مشخصی تعیین کرد اما بر اساس متن پیش‌نویس لایحه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی در صورتی که مدت قرارداد اجاره از دو سال کمتر نباشد و هم‌چنین افزایش اجاره‌بها بیش‌تر از نرخ رشد اجاره بهای اعلامی از سوی «کمیته ملی تعیین نرخ افزایش اجاره بها» نباشد، موجران در طول مدت اجاره از ۱۰۰ درصد مالیات بر درآمد املاک، معاف می‌شوند.

وزیر راه شهرسازی در خصوص اجاره بها می‌گوید نرخ اجاره‌بها نیز تابعی از نرخ تورم و مسکن است و تحولات ۱۰ سال اخیر نشان می‌دهد همواره این دو شاخص در اجاره بها تأثیر داشته اند. در سال ۹۲ که بیشترین میزان تولید مسکن را داشته ایم باز هم قیمت مسکن افزایش داشته است.

به گفته اسلامی تحولات بازار ارز متأثر از تحولاتی است که خارج از بخش مسکن بخصوص نوسانات ارزی رخ می‌دهد. اینکه مردم ارز به خصوص دلار را جایگزین پول ملی کنند تا ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند از اول انقلاب وجود داشته است و شماری از مردم نیز، آن را تبدیل به ملک می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی درباره پیوستن به کمپین «صاحبخانه خوب»، هم می‌گوید ما نیز به این کمپین می‌پیوندیم و کاری می‌کنیم که صاحب‌خانه‌های خوب امتیاز بگیرند. مالکانی که قرارداد اجاره بیش از یک سال امضاء کنند و سقف اجاره بها را رعایت کنند مشمول معافیت مالیاتی خواهند شد.

محمدقلی خسروی،‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا اظهار کرد:‌ «راهکارهای زیادی برای کنترل قیمت مسکن یا اجاره‌بها وجود دارد اما به طور قطع با دستورهای پادگانی نمی‌توان این کنترل‌ها را اجرایی کرد. کنترل اجاره یا تعیین سقف برای آن راهی به جایی نمی‌برد و تجربه نشان داده است که افزایش به طور مثال تعیین سقف 9 درصدی برای اجاره نتوانست در اجرا منجر به کنترل نرخ اجاره شود.»

احتمال انجام معاملات غیرقانونی مسکن

وی ادامه داد:‌ «در دولت نهم و پس از یک دوره افزایش شدید مقرر شد قیمت اجاره براساس اجاره‌نامه سال قبل و حداکثر سطح افزایش 7 تا 9 درصد باشد. این اجبار منجر شد تا معاملات غیرقانونی شود.»

خسروی گفت:‌ «باید بتوان صنعت اجاره را فعال کرد. یکی از این راهکارها این است که با همکاری سازمان‌های تامین اجتماعی و شهرداری‌ها در محلات مختلف خانه‌های استجاری ساخته شود این راهکار در ترکیه تجربه شده است و نتایج خوبی هم به دنبال داشته است.»

شهرداری‌ها می‌توانند به حوزه تولید مسکن استیجاری ورود کنند

‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه تجربه مشارکت شهرداری‌ها در امور شهری از جمله میادین میوه و تربار موفق بوده است، گفت:‌ «اگر میادین میوه و تره‌بار نبود قیمت میوه در برخی از میوه‌فروشی‌ها بسیار بالا بود و طبیعی است که پاسخگویی به بخشی از نیازهای اجاره مسکن توسط شهرداری‌ها یا هر نهاد دیگر در این بازار ایجاد رقابت می‌کند و منجر به کنترل تورم اجاره خواهد شد.»

ضرورت حرکت از سنتی‌سازی به صنعتی‌سازی مسکن

وی با تاکید بر ضرورت حرکت از سنتی‌سازی به صنعتی‌سازی مسکن افزود: «ایجاد شهرک‌های اقماری نقشی در نیازهای اجاره مسکن ندارد. این شهرک‌ها نیاز به زیرساخت‌های متعدد و ازجمله حمل و نقل عمومی دارند و تجربه مسکن مهر نشان داد با وجود صرف هزینه‌های زیاد و ایجاد زیرساخت‌های متعدد این شهرک‌ها نتوانستند نقش مهمی ایفا کنند و در عمل خریداران بسیاری هستند که در شهرهای بزرگ ساکن هستند.»

مالیات سازندگان مسکن مشمول تخفیف‌های ویژه شود

خسروی اظهار کرد: «تولیدکنندگان مسکن و سرمایه‌گذاران این بخش باید از سیاست‌های تشویقی دولت در ساخت مسکن بهره‌مند شوند. برخی از این افراد در رشته‌های مختلف اقتصادی در حال فعالیت هستند و یکی از مشوق‌ها در این زمینه می‌تواند این باشد که مالیات واحدهای تولیدی این افراد از تخفیف ویژه برخوردار شود.»

براساس این گزارش، طبق متن پیش‌نویس لایحه‌‌ای که وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی اجاره مسکن تدوین کرده است، مالکان مجتمع‌های مسکونی دارای سه واحد استیجاری یا بیش‌تر که با رعایت الگوی مصرف مسکن بنا به اعلام وزارت راه و شهرسازی ساخته شده یا می‌شوند و یا درآمد هر شخص ناشی از اجاره واحد یا واحدهای مسکونی در تهران تا مجموع ۱۵۰ مترمربع و در سایر شهرها تا مجموع ۲۰۰ مترمربع زیربنای مفید، در طول مدت اجاره از ۱۰۰ درصد مالیات بر درآمد املاک اجاری معاف می‌باشند، مشروط بر آنکه اولاً میزان افزایش اجاره بها بیشتر از نرخ رشد اجاره بهای اعلامی از سوی «کمیته ملی تعیین نرخ افزایش اجاره بها» متشکل از نماینده کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، نماینده کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی، نماینده وزارت راه و شهرسازی (رئیس کمیته)، نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی (دبیر کمیته)، نماینده شورای عالی استان‌ها، نماینده اتحادیه مشاورین املاک، نماینده دادستانی کل کشور، نماینده بانک مرکزی و نماینده سازمان حمایت از مصرف کندگان و تولیدکنندگان، نباشد.

همچنین حداقل مدت اجاره در قرارداد اجاره واحد مشمول معافیت در هر بار کمتر از دو سال نباشد مگر این‌که مستأجر متقاضی عدم تمدید مدت قرارداد اجاره باشد و سوم یک نسخه قرارداد اجاره (اعم از رسمی یا تنظیم شده در بنگاه معاملات املاک) در زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی به اداره امور مالیاتی مربوطه ارائه شود. این لایحه در حال بررسی در کمیسیون اقتصاد هیأت دولت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار