مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان:

در سند تحول بنیادین معلم استاد، پژوهشگر و فن‌آور است

همدان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه همدان اظهار کرد:  در آیات الهی، دو عنصر بنیادین تعلیم و تربیت یعنی کسب علم و دانش از یکسو و تعالی روح و کمال انسانی از سوی مورد تأکید  قرار گرفته است.

کد مطلب: ۹۱۲۶۷۱
لینک کوتاه کپی شد
در سند تحول بنیادین معلم استاد، پژوهشگر و فن‌آور است

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان، مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: از دریچه همین تأکید است که می توان به این ادعا که قرآن یک کتاب تربیتی است، استدالال کرد و بر اهداف و آرمان های عام و کلی نظام تعلیم و تربیت وقوف یافت.

او با بیان این که تمام روش های تربیتی در اسلام حاکی از پیوند انسان و رب است، خاطرنشان کرد: همه شعبه‌های تربیت از این پیوند و کیفیت آن نشأت می گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: دین به نگرش فلسفی فرد به تعلیم و تربیت و به دنبال آن اهداف تربیتی جهت می دهد و فرهنگ دینی حاکم بر انسان در همه شئون زندگی او ریشه می دواند.

پورداود سند تحول بنیادین را نقشه راه آموزش و پرورش خواند که مبتنی بر آیات قرآن و سیره ائمه اطهار (علیهم السلام اجمعین) طراحی گردیده است و افزود: در این سند مفاهیمی ارزشمندی چون حیات طیبه، هویت ایرانی اسلامی و مدرسه صالح نهادینه شده است.

او با اشاره به اهمیت چرخش‌های تحول‌آفرین در سند تحول بنیادین، گفت: در این مبحث یک وضعیت موجود داریم که باید به سمت وضع مطلوب حرکت کنیم.

پورداود با اشاره به این که نهاد آموزشی باید به سمت نهاد فرهنگی و اجتماعی و مولد سرمایه‌گذاری حرکت کند، افزود: باید از انحصارانگاری در تربیت به سمت مشارکت حرکت کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به پذیرش تنوع و تکثر در چارچوب نظام اسلامی، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم از دانش‌آموز منفعل به سمت متربی فعال حرکت کنیم و از رقابت‌های فردی و تنش‌زا دور شویم.

او حرکت از نگاه تجزیه ای به نگاه یکپارچه نگر را از دیگر مصادیق چرخش های تحول آفرین خواند و تصریح کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که از رقابت فردی دور شده و به رقابت‌های جمعی و کشفیات برسیم.

پورداود با تأکید بر ضرورت حرکت از انباشت اطلاعات و حافظه محوری به کسب شایستگی ها در تمام ساحت های تربیت، اظهار کرد: باید از سازگاری محیطی به مقاومت در تغییر شرایط حرکت کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: دین استوانه محکمی است که حصن حصین استقامت در مقابل گناه است و برماست که فرهنگ روزه داری را رواج دهیم چراکه آثار و برکات دنیوی و اخروی، جسمی و روحی، مادی و معنوی را برای ما به دنبال دارد.

پورداود با بیان این که استاد مطهری هم استاد بیان و قلم و هم سرمشق زندگی از نظر رفتار و گفتار بود، تصریح کرد: این استاد بزرگ در بستر علم و دانش، در جهاد قلمی و بیانی، در پاسداری از حق و حقیقت، در افشاگری و چهره نمایی، در تهجد و نیایش، در عزت و مناعت نفس، تواضع و فروتنی، در انس و مجلس آرایی و در حفظ حرمت بزرگان دانشمندان کم نظیر بود.

او گفت: دشمن با شهادت ایشان قصد حذف جریان تفکر ناب اسلامی را داشت غافل از این که آثار این استاد علامه چراغ راه همگان خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان این که معلمان با تأسی از این استاد شهید برابر پژوهش های انجام شده، هنوز مرجع علمی و اخلاقی و در بین مشاغل و حرف، صدرنشین هستند، خاطرنشان کرد: براساس سند تحول بنیادین معلم استاد، پژوهشگر و فن‌آور است و این وجه ممیزه معلمان از کارمندان است و معلمان بایستی در طراز اساتید دانشگاه قرار گیرند.

پورداود اولویت اصلی دستگاه تعلیم و تربیت کشور در سال جاری را اجرای سند تحول بنیادین ذکر کرد و گفت: اجرای رتبه بندی معلمان و مدرسه محوری دو اولویت مهم این سند هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار