جمعه خبر؛ از بارش موشک در سوریه تا کوچ مقامات از تلگرام در ایران

تهران (پانا) - هفته ای که مردم سوریه شاهد بارش موشک از آسمان بودند، تلگرام در ایران شاهد کوچ بزرگ مقامات بود، از سوی دیگر در این هفته مراسم روز ارتش برگزار شد که در آن رئیس‌جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی کشورمان پاک دستی ارتشیان و عمل به وصیت امام (ره) را افتخار آنان دانست.

کد مطلب: ۸۱۴۷۶۳
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر؛ از بارش موشک در سوریه تا کوچ مقامات از تلگرام در ایران

تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت تأمل و تفکر را از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته مجالی است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از ده رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

هفته گذشته از هجدهم تا بیست و چهارم فروردین ماه، شاهد اتفاقات و رخ دادهای بسیاری در صحنه سیاست کشور بود.

واکنش رهبری به حمله آمریکا به سوریه: جنایتکارند...

آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب صبح روز شنبه، یعنی تنها چند ساعت پس از اعلام رسمی خبر حمله نظامی و موشکی آمریکا، بریتانیا و فرانسه با بیش از 105 موشک به مواضعی از پیش تعیین شده در سوریه با جمعی از مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی در روز عید مبعث دیدار کردند.

ایشان حمله آمریکا و دو کشور غربی به سوریه را جنایت دانستند و با دروغ خواندن ادعای آنها مبنی بر مخالفت با استفاده از سلاح شیمیایی تأکید کردند: «جمهوری اسلامی همچون گذشته در کنار گروه‌های مقاومت حاضر خواهد بود و آمریکا نیز قطعاً در اهداف خود در منطقه، شکست خواهد خورد.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کردند: «صریحاً اعلام می‌کنم رئیس‌جمهوری آمریکا، رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر انگلیس جنایتکارند.»

دیپلماسی شرق در مقابل اقدام نظامی غرب

دقیقا در همان روز حمله نظامی به سوریه، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در تماس تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان ضمن ارائه گزارشی از حملات صورت گرفته به این کشور تاکید کرد که این حملات تاثیری در اراده دمشق برای مقابله با تروریست ها ندارد.

روحانی و ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نیز از آن سوی میدان در مورد حمله نظامی به سوریه و چگونگی واکنش کشورها به این مسئله گفت‌وگو کردند.

دو روز بعد از این ماجرا نیز روحانی با اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که بر خلاف ایران و روسیه از حمله نظامی آمریکا، بریتانیا و فرانسه به سوریه استقبال کرده بود، رایزنی کرد.

موضوع در سطح وزرای امور خارجه نیز ادامه یافت، محمد‌جواد ظریف به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت‌وگوهایی با وزرای امور خارجه سوریه و ترکیه داشت اما شاید مهمترین گفت‌وگوی تلفنی ظریف با بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا بود.

وزیر امور خارجه انگلستان در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان گزارشی از چند و چون حمله نظامی آمریکا و دو متحد اروپایی‌اش داد. ظریف اما شدیدا از این موضوع گلایه کرد.

با تمام این تفاسیر باید منتظر ماند و دید نتیجه رایزنی ها و دیپلماسی در مقابل اقدام نظامی آمریکا و حامیانش چه خواهد بود و صحنه جنگ سوریه در آینده چه تغییراتی را به چشم خواهد دید.

هفته سرنوشت‌ساز برجام

بلومبرگ در جزئیات سفر سه روزه رئیس‌جمهوری فرانسه به نیویورک، از سخنرانی وی در کنگره خبر داده است؛ سخنرانی‌ای که با توجه به اتفاقات اخیر رخ داده در جهان و حمله نظامی کشورهای آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه و همچنین تلاش اروپا برای ادامه حضور آمریکا در توافق هسته‌ای می تواند حائز اهمیت باشد .

در آن سوی میدان نیز محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، به همراه سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه، راهی نیویورک شد. وزیر امور خارجه قرار است سه‌شنبه هفته آینده در شورای عالی‌رتبه روابط خارجی آمریکا که هرساله با حضور وزرای امور خارجه کشورهای جهان، مقامات بانکی و چهره‌های سیاسی برگزار می‌شود، سخنرانی کند. ظریف همچنین قرار است در اجلاس عالی‌رتبه صلح پایدار که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، شرکت کند .

هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز از بروکسل به آمریکا رفت تا در بنیاد برتلسمان سخنرانی و با دولتمردان آمریکایی درباره برجام مذاکره کند .

ا توجه به فرارسیدن واپسین روزهای ضرب‌الاجل ترامپ برای اعلام موضع آمریکا درباره برجام همزمانی حضور مکرون، اشمید و ظریف در نیویورک مهم و حایز اهمیت است .

اتحادیه اروپا هفته گذشته در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو برای اعمال تحریم های تازه علیه ایران به توافق نرسید. با وجود این اخبار منتشر شده حاکی از آن است که بریتانیا، فرانسه و آلمان در تلاش هستند تا با اعمال تحریم ها علیه ایران آمریکا را متقاعد به ماندگاری در برجام کنند .

رویترز در گزارشی که از سفر مکرون منتشر کرده نوشته است که این سفر آزمونی در روابط آمریکا و فرانسه خواهد بود چراکه رئیس‌جمهوری فرانسه به دنبال متقاعد کردن ترامپ در موضوعاتی همچون ایران و سوریه است .

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هفته گذشته در پایان نشست لوکزامبورگ اعلام کرد که اروپا برجام را حفظ خواهد کرد و این انتظاری است که ایران نیز از طرف اروپایی دارد. با این حال مقام‌های ایرانی همواره اعلام کرده‌اند که ورود به مذاکرات درباره برنامه موشکی خط قرمز کشور است و هیچگونه رایزنی و تغییر در برجام را نخواهند پذیرفت .

به این ترتیب در حالی که هنوز از سوی وزارت امور خارجه جزئیات دیدارهای ظریف در نیویورک اعلام نشده است، به نظر می رسد رایزنی با هلگا اشمید درباره برجام در دستور کار دو طرف باشد. از سوی دیگر مذاکرات مکرون با ترامپ با توجه به آنچه رسانه های آمریکایی از علاقه رئیس‌جمهوری آمریکا به مکرون گزارش می‌دهند نقطه امیدی برای اروپاست تا آمریکا را برای حفظ برجام متقاعد کند .

مرتضوی، دادستان سابق کشور غیب شده است؟

هفته‌ای که امروز به انتهایش رسید، حوادث کوچک و بزرگ بسیاری را در سیاست داخلی و خارجی ایران از سر گذراند و یکی از عجیب‌ترین اخبار سیاست داخلی مفقود شدن سعید مرتضوی، رئیس اسبق سازمان تامین اجتماعی، دادستان سابق تهران و متهم پرونده کهریزک و از نزدیک‌ترین افراد به محمود احمدی‌نژاد در دولت دومش بود.

همه چیز از اظهار نظر غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه کشورمان آغاز شد که گفت «حکمش صادر شده اما هنوز گیرش نیاورده اند.»

سوال پشت سوال، مگر می شود متهم اصلی جنایات رخ داده در بازداشتگاه کهریزک بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 غیب شده باشد؟

اینکه مبلغ تامین مرتضوی 2 میلیارد است یا 5 میلیارد تومان به کنار اما سوال اینجا بود که باتوجه به تجربه تلخ فرار محمود خاوری، متهم به اختلاس 3 هزار میلیاردی به کانادا، چرا مرتضوی ممنوع‌الخروج نشده است؟

حرف و حدیث ها آنقدر ادامه داشت تا اینکه سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس با اظهار نظر اندکی خیال ها را راحت کرد ، حجت‌الاسلام حسن نوروزی به پانا گفت که ظرف همین چند روز سعید مرتضوی بازداشتو برای گذراندن دو سال محکومیت خود روانه زندان می شود.

همسر مرتضوی پیش از این اعلام کرده بود که همسرش غیب نشده، در خانه اش نیست اما در تهران و به دنبال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری (خلاف بین شرعی بودن حکم صادره توسط دادگاه و صدور دستور نقض حکم توسط رئیس قوه قضائیه است) است.

سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس در همین خصوص گفت که باتوجه به شواهد فعلی موجود در پرونده بعید است این درخواست مرتضوی پذیرفته شود، مگر مرتضوی اسناد جدیدی ارائه کند.

حال باید منتظر ماند و دید مرد با اعتماد به نفس دهه 70 و 80، متهم پر جذبه بازداشتگاه کهریزک راهی زندان می شود یا خیر.

کوچ بزرگ مسئولان از تلگرام فرهنگ سازی یا مقدمه فیلترینگ؟

از دی ماه و اعتراضات سراسری رخ داده در کشورمان و فیلترینگ یک هفته‌ای تلگرام، تا کنون مسئله فیلتر دائمی این پیام‌رسان پر‌مخاطب در ایران بارها و بارها مطرح شده است، از فروردین 97 به بعد اما این حرف‌ها رنگ و بوی جدیتری به خود گرفت تا اینکه جزئیات نشست فراکسیون اصولگرای ولایی مجلس شورای اسلامی با ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشورمان و از حامیان فیلترینگ تلگرام رسانه‌ای شد.

رضا شیران خراسانی، نماینده اصولگرای مردم مشهد و کلات و عضو این فراکسیون در گفت و گو با پانا در شرح جزئیات این نشست می گوید: «بر اساس آنچه من شنیده‌ام و در خاطر دارم، اوایل اردیبهشت ماه شبکه پیام رسان تلگرام در صورتی که حاضر به پیروی از قوانین نباشد، فیلتر خواهد شد.»

وی در مورد وضع اینستاگرام و واتساپ نیز متذکر می‌شود: «فیلترینگ تلگرام مرحله نخست است و در گام‌های بعدی سایر پیام‌رسان‌های خارجی که حاضر به فعالیت قانونی نباشند، فیلتر خواهند شد.»

شیران خراسانی ضمن بیان اینکه بنای ما لزوما فیلترینگ نخواهد بود، اظهار می‌کند: «قصد و هدف ما حتما فیلترینگ نیست، بلکه تنها حرف ما لزوم فعالیت قانونی است که بر این اساس جدول زمان‌بندی تهیه شده است.»

این نماینده مجلس در تشریح این جدول زمان‌بندی می گوید: «بر اساس این جدول تلگرام در مرحله نخست اگر حاضر به فعالیت قانونی نباشد، فیلتر خواهد شد و بعد از آن نوبت به سایر پیام رسان‌های خارجی نظیر اینستاگرام و واتس‌آپ خواهد رسید.»

بعد از این اظهارات که هرگز رنگ و بوی تکذیب از سوی هیچ یک از مقامات به خود ندید، کوچ مقام های مسئول از پیام رسان تلگرام آغاز شد، دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری کانال تلگرامی خود را بست و در ادامه کانال ریاست جمهوری، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، وزارت امور خارجه و... اعلام کردند که فعالیت خود را در این پیام رسان بستند و راهی سروش شدند.

رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیته تعیین مصادیق مجرمانه و نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی، در همین خصوص به پانا می گوید که قصدی برای بستن تلگرام وجود ندارد بلکه هدف شکست انحصار این پیام رسان است.

وی در تفسیر این کوچ جمعی مسئولان از این پیام‌رسان نیز بیان می کند: «خروج مسئولان از این پیام‌رسان گامی در جهت فرهنگ‌سازی و شکست انحصار این پیام‌رسان است و مقدمه ای برای فیلترینگ تلگرام نیست.»

با تمام این تفاسیر باید منتظر ماند و دید سرنوشت تلگرام در ایران چه خواهد شد و پایان این روزهای برزخی این پیام‌رسان روسی، خوش است یا خیر.

تکیه یورو بر تخت پادشاهی دلار؟!

دلار افسار گسیخت، بی‌توجه به متغیرهای اقتصادی افزایش یافت، رکورد پشت رکورد ثبت کرد تا اینکه دولت دوزادهم در جلسه‌ای فوری و شبانه با قدرت اعلام کرد که دلار زین پس در ایران و بازار ارز تک نرخی خواهد شد.

صبح فردای آن روز، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در جلسه ای پر حاشیه و به ریاست علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه غیر علنی بهارستان که بدون اعلام قبلی علنی شد از این تصمیم دفاع کرد و خبر از نشست خویش با مقام معظم رهبری داد.

او گفت که به رهبری پیشنهاد داده‌اند دلار جای خود را به یورو بدهد و ایشان نیز استقبال کرده‌اند.

از آن روز مشخص بود که این تصمیم در ستاد اقتصادی دولت مطرح است تا اینکه هیات دولت در جلسه چهارشنبه خود مصوب کرد یورو بر تخت پادشاهی دلار بنشیند.

هیأت وزیران کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی را موظف کرد ارز یورو را به عنوان ارز مبنای گزارشگری و انتشار آمار، اطلاعات و داده‌های مالی خود مورد استفاده قرار دهند .

همچنین بانک مرکزی موظف شد از تاریخ ابلاغ این مصوبه، نرخ برابری ریال در مقابل یورو را به صورت مستمر اعلام و مدیریت کند .

خطاب رهبری به دستگاه‌ها: موظف به عمل بر اساس نظر وزارت اطلاعات هستید

رهبر معظم انقلاب در دیداری که روز چهارشنبه با مدیران اطلاعات کشور داشتند، یکی از راه‌های مقابله با تهاجم جبهه مقابل را جدی گرفتن موضوع نفوذ دانستند و افزودند: «فردی که می‌خواهد در نظام جمهوری اسلامی، امانت‌دار کشور و مردم باشد باید صلاحیت داشته باشد لذا کوچک‌ترین تردید درباره صلاحیت افراد باید منعکس شود و دستگاه‌ها نیز موظف به عمل بر اساس نظر وزارت اطلاعات هستند.»

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، دستگاه‌های اطلاعاتی کشور را به همکاری، هم‌افزایی و رقابت حرفه‌ای توصیه کردند .

ایشان همچنین به موضوع مبارزه با فساد اشاره کردند و گفتند: «باید موضوع مبارزه با فساد بسیار جدی گرفته و با شریان‌های اصلی آن مقابله شود، زیرا فساد موجب انهزام و شکسته شدن روحی و روانی افراد و جامعه می‌شود.»

رهبر انقلاب اسلامی، فساد را در بسیاری از موارد ناشی از روحیه زیاده‌طلبی و اشرافی‌گری و تجمل‌پرستی دانستند و خاطرنشان کردند: «اینکه امام بزرگوار بارها بر حفظ زیّ طلبگی و داشتن زندگی ساده و معمولی مسئولان تأکید داشتند، به همین علت بود .» .»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: «مسئولان در نظام اسلامی نمی‌توانند این تصور را داشته باشند که چون مسئولان در کشورهای دیگر از امکانات گوناگون برخوردارند، پس در نظام اسلامی نیز چنین مواردی مباح است.»

ایشان تأکید کردند: «در جمهوری اسلامی ما با نام اسلام به‌دنبال حکومت پیامبر اسلام(ص) و امیرالمومنین(ع) هستیم، بنابراین باید با روحیه اشرافی‌گری و شهوترانی به شدت مقابله شود.»

نشست مشترک دولت و مجلس؛ دوم اردیبهشت

نشست مشترک علی لاریجانی، رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و وزرای دولت دوم اردیبهشت ماه به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

بر اساس جزئیات اعلام شده مقرر است در این نشست علاوه بر رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس شورای اسلامی، روسای کمیسیون های اقتصادی بهارستان نیز هرکدام به مدت 15 دقیقه صحبت کنند.

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوال پانا مبنی بر اینکه چه موضوعاتی قرار است در این جلسه مطرح شود؟ اظهار کرد:‌ «قرار است میزبان که مجلس شورای اسلامی است برنامه خود را به ما پیشنهاد دهد و بنده نیز هماهنگی‌های لازم را در دولت به عمل آورم. قطعا رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس در این جلسه سخنرانی خواهند کرد. در خصوص سخنرانی اعضای دیگری از مجلس و یا دولت نیز منتظریم که مجلس برنامه پیشنهادی خود را به ما بدهد تا ما هماهنگی‌های لازم را به عمل آوریم.»

روایت پاکدستی و عمل ارتشیان به وصیت امام از زبان روحانی

بیست و نهم فروردین ماه همزمان با روز ارتش، رژه نیروهای ارتش با حضور رئیس‌جمهوری در حرم مطهر امام خمینی برگزار شد و حسن روحانی روایتی از عملکرد ارتشیان در سال‌های پس از انقلاب را به زبان آورد.

رئیس‌جمهوری در این نشست گفت: « ارتش همواره در چارچوب قانون و در چارچوب انضباط مسیر و راه وظیفه خود را بی کم و کاست و بدون منت و ادعایی انجام داده است و هیچگاه در برابر انجام وظایف خود از دولت یا ملت جایگاهی را نخواسته است و همواره به دنبال انجام وظیفه خود بوده است با اینکه سیاست را خوب می‌فهمد اما هرگز در بازی‌های سیاسی وارد نشده است و به وصیت و دستور امام (ره) به خوبی عمل کرده است.»

وی ادامه داد: «اگر در رژیم گذشته در کنار فسادهای اقتصادی گاهی نام صاحب منصبان ارتش آن زمان برده می‌شد امروز در هیچ فسادی در جامعه و کشور ما نامی از امیران و بزرگان ارتش وجود ندارد. این به معنای پاکی، دست پاکی و اخلاص ارتش جمهوری اسلامی ایران است.»

روحانی گفت: «ما نیازمند به ارتش و سپاهی قوی و بسیجی آماده هستیم زیرا ما در منطقه بسیار حساسی به سر می‌بریم‌. منطقه بسیار حساس غرب آسیا یا خاورمیانه. در جایی که طی 40 سال گذشته شاهد توطئه‌های مختلف بوده‌ایم و بی­شرمانه هر گاه قدرت‌های خارجی در منطقه حضور پیدا کرده‌اند از نفت و منابع اقتصادی این سرزمین و از حساب و ذخایر کشورهای این منطقه نام برده‌اند.»

وی همچنین بیان کرد: «ما در منطقه ساده‌ای از جهان زیست نمی‌کنیم، در این منطقه حساسی که می‌بینیم در اطراف ما قدرت‌های متجاوز لانه کرده‌اند و حضور غیرقانونی و نامشروع دارند و در امور منطقه برخلاف همه قوانین بین‌المللی دخالت می‌کنند و بدون مجوز سازمان ملل متحد و برخلاف منشور سازمان ملل متحد و قواعد آمره بین‌المللی خودسرانه به کشوری تجاوز می‌کنند.»

اظهارات رئیس‌جمهوری در مورد پاک دستی نیروهای ارتش و عدم ورود آنها به کش و قوس‌های سیاسی و جناح بندی‌های این حوزه در شبکه‌های اجتماعی با استقبال بسیاری مواجه شد.

مجلس و خاشیه ای جدید؛ چه کسی گفت «دختر خوشگلا»؟!

هفته ای گذشت 3 تن از وزرای دولت حسن روحانی برای پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون عملکرد خود راهی بهارستان شدند و مطابق معمول با پاسخ های خود نمایندگان را قانع کردند و دست بالای دولت در خانه ملت را باردیگر به نمایش گذاشتند.

روز یکشنبه محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مجلس آمد و نمایندگان را قانع کرد.

سه شنبه سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت در روزی پر حاشیه به بهارستان آمد، او نیز موفق به قانع کردن مجلس شد اما غرور وی مورد سرزنش مسعود پزشکیان که ریاست جلسه را برعهده داشت قرار گرفت.

روزهای حضور وزیر بهداشت در مجلس عموما پر حاشیه است به طوریکه می توان انتظار داشت پیچ بهارستان برای چشم پزشک کابینه هر روز تندتر شود.

چهارشنبه نیز محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی به جمع مجلسی ها آمد و روایتی از فردی در شیراز به زبان آورد که قصد داشت با افزودن ماسه بادی به گندم و فروختن آن به مراکز خرید سودی هنگفت به دست آورد که کار به دادگاه و در نهایت محکومیت فرد کشیده است.

وی همچنین با رد تمام شایعات موجود اعلام کرد که هیچ برنجی با تعرفه 5 درصد وارد کشور نشده است و تعرفه واردات برنج همچنان 26 درصد است.

نکته جنجالی بهارستان اما برگزاری جلساتش یا حاشیه‌های تلگرامی‌اش نبود، در روز حضور وزیر بهداشت در مجلس و در زمان نطق جهانبخش محبی‌نیا، نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی ناگهان صدایی همگان را مات کرد.

صدایی که گفت «عکس این دختر خوشگلارو به ما هم نشون بده»، صدایی که باعث عصبانیت پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران شد به طوری که فراکسیون زنان با جدیت در حال پیگیری این موضوع است.

علیرضا رحیمی، دیگر نماینده تهران نیز خبر از بازبینی فیلم مجلس برای پیدا کردن صاحب صدا داد اما یادآوری کرد که این صحنه فیلمبرداری نشده است.

حال باید منتظر ماند و دید هیات نظارت بر رفتار نمایندگان با این جنجال جدید چگونه برخورد خواهد کرد و صاحب آن صدا معرفی می‌شود یا خیر.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار