ظریف، مکرون و اشمید در آمریکا؛ هفته تعیین کننده برجام

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه کشورمان در حالی امروز راهی نیویورک شد که همزمان با او امانوئل مکرون ، رئیس جمهوری فرانسه نیزدر هفته آینده سفری به آمریکا دارد و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از دیرور در نیویورک حاضر شده است و به این ترتیب در شرایطی که کمتر از یک ماه تا ضرب الاجل رئیس جمهوری آمریکا برای برجام باقی مانده هفته آینده می تواند روزهای تعیین کننده برای توافق هسته ای باشد.

کد مطلب: ۸۱۴۶۶۴
لینک کوتاه کپی شد
ظریف، مکرون و اشمید در آمریکا؛ هفته تعیین کننده برجام

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه دوشنبه آینده در سفری سه روزه برای متقاعد کردن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحد آمریکا برای ادامه حضور این کشور در توافق چندجانبه هسته ای موسوم به برجام به نیویوک می رود.

بلومبرگ در جزئیات سفر سه روزه رئیس جمهوری فرانسه به نیویورک، از سخنرانی وی در کنگره خبر داده است، سخنرانی ای که با توجه به اتفاقات اخیر رخ داده در جهان و حمله نظامی کشورهای آمریکا، فرانسه و انگلستان به سوریه و همچنین تلاش اروپا برای ادامه حضور آمریکا در توافق هسته ای می تواند حائز اهمیت باشد.

در آن سوی میدان نیز محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به همراه سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه امروز راهی نیویورک می شود. وزیر امور خارجه قرار است سه شنبه هفته آینده در شورای عالی رتبه روابط خارجی آمریکا که هرساله با حضور وزرای امور خارجه جهان، مقامات بانکی و چهره های سیاسی برگزار می شود سخنرانی کند. ظریف همچنین قرار است در در اجلاس عالی رتبه صلح پایدار که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، شرکت کند.

هلگا اشمید، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دیروز از بروکسل به آمریکا رفت تا در بنیاد برتلسمان سخنرانی و با دولتمردان آمریکایی درباره برجام مذاکره کند.

همزمانی حضور مکرون، اشمید و ظریف در نیویورک با توجه به واپسین روزهای ضرب الاجل ترامپ برای اعلام حضور یا خروج خود از توافق هسته ای مهم و حایز اهمیت است.

اتحادیه اروپا هفته گذشته در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو برای اعمال تحریم های تازه علیه ایران به توافق نرسید. با وجود این اخبار منتشر شده حاکی از آن است که بریتانیا، فرانسه و آلمان در تلاش هستند تا با اعمال تحریم ها علیه ایران آمریکا را متقاعد به ماندگاری در برجام کنند.

رویترز در گزارشی که از سفر مکرون منتشر کرده نوشته است که این سفر آزمونی در روابط آمریکا و سوریه خواهد بود چراکه رئیس جمهوری فرانسه به دنبال متقاعد کردن ترامپ در موضوعاتی همچون ایران و سوریه است.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته در پایان نشست لوکزامبورگ اعلام کرد که اروپا برجام را حفظ خواهد کرد و این انتظاری است که ایران نیز از طرف اروپایی دارد. با این حال مقام های ایرانی همواره اعلام کرده اند که ورود به مذاکرات درباره برنامه موشکی خط قرمز کشور است و هیچگونه رایزنی و تغییر در برجام را نخواهند پذیرفت.

به این ترتیب در حالی که هنوز از سوی وزارت امور خارجه جزئیات دیدارهای ظریف در نیویورک اعلام نشده است اما به نظر می رسد رایزنی با هلگا اشمید درباره برجام در دستور کار دو طرف باشد. از سوی دیگر مذاکرات مکرون با ترامپ با توجه به آنچه رسانه های آمریکایی از علاقه رئیس جمهوری آمریکا به مکرون گزارش می دهند نقطه امیدی برای اروپا است تا آمریکا را برای حفظ برجام متقاعد کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار