چهار آلبوم موسیقی فولکلور مازندران رونمایی می‌شود

چهار آلبوم موسیقی فولکلور مازندران با نام‌های «طالبا»، «حماسی»، «احمد بختیاری» و «کرماه‌شو» رونمایی می‌شود.

کد مطلب: ۷۱۲۲۴۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا-مازندران، چهار آلبوم موسیقی فولکلور مازندران تحت عناوین «طالبا»، «حماسی»، «احمد بختیاری» و «کرماه‌شو» از شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا که مشتمل بر قطعات فولک و بومی هستند، روز پنجشنبه 26 بهمن‌ماه در سالن آمفی تئاتر سلمان هراتی شهرستان ساری، با حضور هنرمندان، هنردوستان و مسئولین سیاسی استان رونمایی می‌شوند.

آلبوم موسیقی احمد بختیاری دومین آلبوم از منظومۀ جاودانه‌های موسیقی مازندران است که پس از آلبوم نظام شکارچیان، روانۀ بازار موسیقی می‌شود.

«طالبا» نام اثری پژوهشی به کوشش جهانگیر نصری اشرفی و آواز استاد ابوالحسن خوشرو است که شرکت نسیم مهرآوا گردآوری کرده است. اشرفی در این باره می‌گوید: «طالبا معتبرترین متن از ادبیات تبری در دوره معاصر است که برخی نمونه‌های آن بازگو کنندۀ مبانی دستور و قواعد زبان تبری در زمینۀ ادبیات و شعر است.»

در سالهای 1374 تا 1378 که مطالعات میدانی اشرفی پیرامون فرهنگ‌های البرز متمرکز بود چند واراسیون آوازی و نسبتاً متمایز از طالبا نظرش را جلب کرد. این اتفاق موجب شد در آغاز دهۀ 80 تصمیم بگیرد برخی از نمونه‌های آواز طالبا که از فرهنگ‌های مختلف گردآوری شده بود، دسته بندی و توسط ابوالحسن خوشرو بازخوانی شود.

ابوالحسن خوشرو در این اثر شنیداری «طالبا»های مناطق مختلفی چون مناطق مرکزیوسوادکوه، دودانگه ساری، هزار جریب (چهاردانگه)، عالی‌درّه، محال ثلاث (غرب مازندران)، کوهپایه‌ها و جلگه‌های مناطق مرکزی، گرجیمحله و آسیابسر را بازخوانی می‌کند.

منظومه‌های روایی تبری- حماسی نیز از آثار فولکلوریک مازندران است که محمدرضا اسحاقی آن را بازخوانی کرده است.
»حماسی» سومین آلبوم از این مجموعه است که پس از آلبوم‌های عاشقانهها و آیینی، در زمستان 96 روانۀ بازار موسیقی خواهد شد. این آلبوم شامل قطعات «عباس¬گالش»، «قمرناز»، «محمد جبه» است.

«کرماهشو»داستان کوتاه مازندرانی است به روایت علی طالبی و آواز محمدابراهیم عالمی که شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا آن را تهیه و تولید کرده است.

محمد غلامی مدیرعامل شرکت نسیم مهرآوا یکی از مهمترین اهداف خود را مرجع‌سازی موسیقی فولکلور و حفظ و نگاهبانی از فرهنگ اصیل خطۀ مازندران دانست و گفت: «همه آگاهیم که یکی از اساسی‌ترین میادین ظهور فرهنگ، موسیقی است. موسیقی زبان مشترک جهانیان است و بازگوکنندۀ اندیشه و جهان‌بینی هر قوم، از دیرباز تا به امروز. و این مسئله اهمیت صیانت از آن را به ویژه در حوزۀ فولکلور دوچندان می‌کند.»

غلامی افزود: «از این‌رو اگرچه انتشار چنین آثاری صرفۀ اقتصادی‌ای برای شرکت منتشرکننده ندارد، لیکن گام نهادن در مسیر پر نشیب و فرازِ فرهنگ، چنین هزینه‌هایی را به همراه خواهد داشت که نسیم مهرآوا بدان گردن نهاده است.»

او همچنین گفت: «از تمام سازمان‌های تاثیرگذار و افردا ذی‌ربط این انتظار می‌رود که در این حرکت فرهنگی جهت ترویج فرهنگ و موسیقی بومی با تمام توان همراه شوند و یاری برسانند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار